• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
استاندار کرمان در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان بافت مطرح کرد

لزوم نگاه جدی‌ مدیران کشوری به حل بحران‌های استان کرمان

استاندار کرمان در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان بافت با بیان اینکه امسال کلکسیونی از گرفتاری و بحران را در این استان تجربه کردیم گفت: محصولات پسته، پیاز و برخی از باغ های کرمان به دلیل سرمازدگی از بین رفت و در راستا ۱۵ هزار میلیارد تومان خسارت دیدیم.

علی زینی‌وند افزود: وزارت کشور و ستاد بحران در رفع مشکلات‌ کشاورزان کرمان کوتاهی نکردند و نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان به این مهم اختصاص دادند اما خسارت سرمازدگی در این استان بیش از این میزان اعلام شده لذا مسئولان کشور و نمایندگان صاحب نام آن را پیگیری کنند.
وی اظهار داشت: امکانات را به منظور جبران خسارات سیل زدگان دسته بندی و بسیج می کنیم اما این کار باید همراه با مطالعات باشد.
استاندار کرمان ادامه داد: بستر رودخانه ها پاکسازی می شود، حتی اگر منزل و زندگی کسی در این بستر باشد، تخریب می شود زیرا گرفتاری امروز ما به علت تصرف اراضی در بستر رودخانه ها است.
استاندار کرمان عنوان کرد: خسارت های سیل اخیر به کل هستی مردم بافت، زندگی روستایی، کشاورزی و زندگی مردم این منطقه وارد شد که بسیار متاسف شدیم.
وی افزود: سیل اخیر احشام،درختان و همه هستی برخی از مردم شهرستان بافت را با خود برد، ابعاد این حادثه بزرگ نبود اما زندگی آنان را از ریشه کند.
وی ادامه داد: شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوییه محروم هستند و در صورتی که پیشگیری را در بحران‌ها برجسته کنیم، بسیاری از این بحران ها را نخواهیم داشت.
زینی‌وند افزود: مصوبات ستاد بحران در شهرستان بافت باید با جدیت پیگیری شود و کارها را با اولویت پیگیری کنیم.
وی با بیان اینکه مصوبات یا باید اجرا شده و یا در مسیر اجرایی شدن باشند، نباید کارها معطل بماند.
استاندار کرمان یادآور شد: اولویت دولت ابتدا نجات زندگی مردم شهرستان بافت است زیرا این مردم نجابتی دارند که کم جلو می‌آیند.
 وی تصریح کرد: امروز مشاهده کردیم سیل خانه یک پیرمرد را به صورت کامل برده بود و پنج روز در مسجد سکونت داشت لذا باید این افراد شناسایی شوند.
وی گفت: با احداث اردوگاه موافق نیستم زیرا حجم حادثه در این حد نیست.
زینی وند ادامه داد: یک دسته‌ منازل مسکونی بافت ‌کاملا تخریب شدند که باید ساکنان این منازل را برای اسکان اضطراری‌ با چادر در محلی ایمن و در محل سکونتشان اقامت داده شوند.
استاندار کرمان خاطرنشان کرد: تیمی متشکل از نیروی انتظامی با همراهی نمایندگان مجلس، هلال احمر، سپاه و بسیج اطلاعات خسارت ها را دسته بندی و مشخص کنند و ظرف امروز تا فردا امکانات اولیه و چادر به مردم ارائه شود.
وی گفت: کمکی فراگیر با مصوبه استانی به شهرستان بافت ارائه می شود اما اولویت ما منازل مسکونی آسیب دیده از سیل است.
زینی وند اضافه کرد: اولویت سریع دیگر ما لایه روبی و مرمت قنوات است لذا تجهیزات و امکانات لایروبی آن بررسی و به هر طریقی تامین شود که حداکثر تا ۱۰ روز آینده آب به دست مردم برسد.
وی بیان داشت: مساله بعدی رودخانه ها است که با خطری جدی در این بخش مواجه هستیم، این بارندگی ۴۰ میلیمتر بود و در صورت تکرار می‌تواند اثرات مخرب بیشتری به همراه داشته باشد.
استاندار کرمان افزود: در این خصوص اعتباری به استان بیاوریم که در نقاط ضروری همچون دهستان کیسکان که مسیل ها پرشدند، ادوات در اختیار آب منطقه ای استان قرار گیرد و سریعتر اقدام به لایروبی شود.
وی با تاکید بر اینکه اولویت دیگر ما بازگشایی سریع رودخانه ها است افزود: در صورت بارندگی مجدد نباید مردم گرفتار خطرات سیل شوند.
استاندار کرمان با اشاره به پایلوت شدن بافت عنوان کرد: مداخله ناجوانمردانه در طبیعت انجام شده لذا مطالعاتی در این منطقه باید انجام شود که ما این شهرستان را پایلوت اجرای این طرح قرار دهیم که اعتبارات آن نیز تامین می‌شود.
وی با اشاره به تاثیر خاکبرداری از معدن کوهشا در سیل اخیر گفت: این معدن در صورتی که طلای خالص هم باشد مجوزی برای برداشت ندارد زیرا در موقعیت خاص زیست محیطی و منابع طبیعی قرار دارد.
زینی‌وند تصریح کرد: آنتن دهی تلفن همراه را مصوب و به ارتباطات ابلاغ شود تا این مشکل در شهرستان های بافت، رابر و ارزوییه نیز رفع شود.
وی ادامه داد: بیمه درختان نیز قابل پیگیری است که بایستی از ظرفیت مجلس شورای اسلامی در این حوزه استفاده کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: کرمان استان حادثه خیزی است که دستگاه‌ها در حادثه سیل بافت و دیگر مناطق پای کار بودند و هلال احمر از دستگاه های خوبی بود که سریع برای امدادرسانی در منطقه حضور پیدا کرد.
استاندار کرمان افزود: جمعیت هلال احمر در کشف جانباختگان گلباف رکورد زد سپاه و بسیج در بحران ها و در حادثه سیل اخیر پای کار بودند و همچنین نیروی انتظامی در لحظه اول خدمات خود را ارائه و در این خصوص اطلاع رسانی کرد.
وی بیان داشت: پرخاش خانواده جانباختگان طبیعی است اما نباید در چنین مواردی خدمات بی نظیر نظام جمهوری اسلامی زیر سوال رود و افتخار کنیم به نظامی‌ که همواره کنار مردم قرار دارد.
استاندار کرمان افزود: در مدیریت بحران قانون وجود دارد و کاملا در حادثه سیل اخیر شهرستان بافت بر اساس چارچوب و قانونی عمل کردیم که در همه بحران ها همینگونه است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/3721
اخبار مرتبط
نظرات شما