• پنج شنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ -
  • 23 سپتامبر 2021

  • پنج شنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ -
  • 23 سپتامبر 2021
کراس اوورهای چینی در راه بازار ایران؛

معرفی کراس اوور جدید «کرمان‌موتور»

«کرمان‌موتور» همکاری خوبی را با کمپانی جک تجربه کرده است و در چند سال اخیر با عرضه محصولات کراس اوور جک اس ۳ و اس ۵ و سواری جی ۴ و جی ۵ مخاطب این برند را افزایش داده است. این شرکت با تغییر رویه سعی دارد داخلی سازی این برند را افزایش داده و خودروهای جدید جک را با برند اختصاصی خود یعنی KMC یا همان کرمان موتور کمپانی در بازار عرضه کند. بر این اساس خودروی جدیدی که از طرف این شرکت در بازار عرضه می‌شود با عنوان ایکس ۷ عرضه نخواهد شد، بلکه با عنوان کی ۷ عرضه می‌شود.

از زمان شروع تحریم و به‌تبع آن توقف همکاری‌های خودروسازان بین‌المللی، بازار خودروی ایران دچار آشفتگی شده و خودروی جدید چندانی به خود ندیده استالبته به‌صورت خیلی محدود برخی خودروسازان خصوصی اقدام به مونتاژ برخی خودروهای چینی کرده‌اند، اما تعداد قابل‌توجهی نبوده تا در بازار خودرو رقابت ایجاد کند. رقابتی که در سال‌های ۹۴ و ۹۵ با ورود خودروهای برجامی به بازار ایجاد شد و خودروسازان بین‌المللی با برنامه‌ریزی سعی در جذب سهم بیشتری از بازار ایران داشتند. در کنار آن مردم نیز طعم خودروی استاندارد را چشیده و با دید بازتری به بازار نگاه می‌کردند. خودروسازان دولتی نیز سعی در ارتقای سطح کیفی محصولات خود داشتند و با خودروسازان مطرح وارد قرارداد شدند. حال اما بازار خودرو‌گویی در خوابی طولانی فرو رفته و منتظر اتفاقی جدید است. بازار خودرو سرد است و مردم منتظر هستند تا اتفاقات مثبتی در سطح کلان کشور بیفتد، اما با این‌ حال برخی شرکت‌های خصوصی بیکار ننشسته و سعی در عرضه محصولات جدید دارند. اینکه مردم چه استقبالی از این محصولات جدید می‌کنند و خودروسازان چه اندازه ریسک سرمایه‌گذاری را در این بازار متحمل می‌شوند باید در ماه‌های آینده مشاهده کرد. از طرفی با توجه به اینکه عرضه مدل جدید در بازار ایران محدود بوده احتمال استقبال را زیاد می‌کند.
چیزی که در بازار امروز خودرو مشهود است پذیرش بیش ‌از پیش خودروی چینی از طرف مصرف‌کنندگان است. دلیل اصلی این اتفاق خروج خودروسازان اروپایی، ژاپنی و کره‌ای از بازار ایران است. در کنار آن با سرمایه‌گذاری خودروسازان چینی در بازار ایران، هزینه خدمات و قطعات مصرفی خودروهای چینی بیش ‌از پیش کاهش پیدا کرده که عاملی مهم در جذب خریداران خودرو است. در حال حاضر هزینه نگهداری و تعویض قطعات مصرفی خودروهای اروپایی و حتی ژاپنی و کره‌ای رشدی سرسام‌آور داشته و به نظر نمی‌رسد این مشکل به‌زودی حل شود.
براین اساس کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بازار ایران در سال‌های پیش رو چینی‌تر از گذشته شود و با ورود برندهای مختلف چینی بازار ایران را قبضه کنند. حال‌ آنکه با سرمایه‌گذاری‌های جدید چینی‌ها دغدغه ارائه خدمات و کاهش برخی هزینه‌ها برطرف خواهد شد و به نظر می‌رسد اقبال عمومی نیز به خودروهای چینی بیش‌ازپیش شده است، اما اگر همین امروز هم اروپایی‌ها تصمیم به ورود مجدد به بازار ایران بگیرند و دولت نیز مخالفتی نکند، چند سال طول می‌کشد تا نظر عموم را به خود جلب کنند و راه سختی در پیش دارند. چراکه عموم مردم به قیمت مناسب‌تر خودروهای چینی نسبت به اروپایی‌ها و نسبت آپشن‌ها و امکانات بالاتر پی برده‌اند و به‌سادگی خودروهای باصرفه چینی را ترک نخواهند کرد.
همین اتفاقات کافی است تا شرکت‌های خودرویی مسیر ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری مشترک با برندهای چینی باز کنند. در حال حاضر نیز اخبار متعددی از ورود خودروهای جدید چینی به گوش می‌رسد. بر این اساس به چند مورداشاره خواهیم کرد که به نظر می‌رسد به‌زودی در جاده‌های کشور شاهد حضور آنها خواهیم بود.
 کراس اوور جدید کرمان‌موتور
کرمان‌موتور همکاری خوبی را با کمپانی جک تجربه کرده است و در چند سال اخیر با عرضه محصولات کراس اوور جک اس ۳ و اس ۵ و سواری جی ۴ و جی ۵ مخاطب این برند را افزایش داده است. این شرکت با تغییر رویه سعی دارد داخلی سازی این برند را افزایش داده و خودروهای جدید جک را با برند اختصاصی خود یعنی KMC یا همان کرمان موتور کمپانی در بازار عرضه کند. بر این اساس خودروی جدیدی که از طرف این شرکت در بازار عرضه می‌شود با عنوان ایکس ۷ عرضه نخواهد شد، بلکه با عنوان کی ۷ عرضه می‌شود.
به نظر می‌رسد کرمان موتور برنامه دارد خودروی کی ۷ را با قیمت ۹۵۰میلیون تومان در بازار عرضه کند که در صورت صحت این موضوع این قیمت بالا به نظر می‌رسد. البته با اینکه اکثر خودروهای جدید با پیشرانه ۱۵۰۰ سی‌سی توربو شارژ به بازار ایران عرضه ‌شده‌اند، اما عرضه خودرویی با این قدرت کم موتور و با این قیمت بالا ریسک بالایی برای کرمان موتور دارد. شاید با سرمایه‌گذاری بیشتر و تعمیق داخلی‌سازی یا حذف برخی امکانات بی‌مورد قیمت این خودروی تولید داخل منطقی‌تر شود.
اگر برخی نکات منفی را چشم‌پوشی کنیم، ظاهر کی ۷ خاص است و از این لحاظ یک ‌سر و گردن از هم‌رده‌های خود بالاتر است. در صورت استقبال از این خودرو مخاطبان آن به‌ظاهر منحصربه‌فرد آن جذب ‌شده‌اند. در هر صورت با کراس اووری طرف هستیم که توان تولیدی ۱۷۴ اسب بخار دارد و این توان را با جعبه‌دنده‌ای شش سرعته دو کلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.
اما از مباحث مربوط به پیشرانه خودرو که بگذریم، صندوق‌عقب خودروی کی ۷ کرمان موتور با فضایی برابر ۹۶۰ لیتر عرضه می‌شود که فضای قابل قبولی را در اختیار سرنشینان خود می‌گذارد. خودروی جدید کرمان موتور دارای امکانات رفاهی نظیر دوربین ۳۶۰ درجه، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، صندلی برقی راننده، نمایشگر لمسی، تریم داخلی چرم، در صندوق برقی، جلو آمپر دیجیتال، کروز کنترل، تهویه خودکار، استارت دکمه‌ای، ترمز پارک برقی، سقف پاناروما، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، سامانه کنترل پایداری و ۴ کیسه هوا است.
لینک کوتاه خبر: https://www.eghtesadkerman.ir/3732
اخبار مرتبط
نظرات شما