• پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024

  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024
رئیس اتاق کرمان مطرح کرد

«لجستیک پارک» زیرساخت توسعه استان

رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه ایجاد لجستیک پارک یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه استان است،گفت: لجستیک پارک چند هدف اتاق در بحث ساماندهی سیستم حمل و نقل مانند ارائه مرکز پنجره واحد برای خدمات صادراتی، برندینگ، بسته‌بندی و کیفیت مطلوب را پوشش می‌دهد.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست با مدیران شرکت نوران لجستیک زیرمجموعه "گروه سرمایه گذاری نوران انرژی سبز خاورمیانه" افزود: طبق بررسی‌های اتاق مشخص است که در 10 سال آینده بر اساس اولویت ها و مزیت های نسبی موجود چه سرمایه گذاری انجام شود و چه خدمات زیربنایی و زیرساختی نیاز دارد.
وی ادامه داد: سند این بررسی‌ها به زودی تدوین خواهد شد و تمام نیازهای استان در حمل و نقل، آب، برق، گاز و خدمات اینترنت و ارتباطات در اختیار فعالان این حوزه قرار خواهد گرفت. طبیب زاده تصریح کرد: لجستیک بار شهر کرمان ستون فقرات حمل و نقل استان خواهد شد و متناسب با ظرفیت و نیاز هر شهرستان، می توان مراکز اختصاصی لجستیک بار در آنها ایجاد شود.
رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه این مجموعه اتاق فکر توسعه استان است و فرماندهی توسعه اقتصاد استان به عهده اتاق کرمان گذاشته شده، گفت: راه اندازی لجستیک پارک کرمان اقدام بزرگی است که اتاق کرمان با انگیزه و درک نیاز شدید استان به این مرکز کمک های لازم را انجام خواهد داد. وی خاطرنشان کرد: استان کرمان در حال حاضر متکی بر منابع حاصل از معدن است که این منابع تا 20 سال آینده تمام خواهد شد و به همین دلیل به دنبال مدلی پیشنهادی برای تامین نیاز استان در دهه های آینده هستیم.
طبیب زاده، در بخش دیگری به فعالیت های اتاق در حوزه انرژی به ویژه انرژی های تجدیدپذیر اشاره کرد و افزود: استان ظرفیت خوبی در حوزه انرژی خورشیدی دارد اما تولید برق از خورشید بسیار ناچیز و در مقابل 5 هزار مگاوات برق تولیدی بسیار کم است که این عدم رشد باید بررسی شود. وی با اشاره به اینکه امکان تولید دو هزار مگاوات انرژی خورشیدی در استان وجود دارد، ادامه داد: عدم ایفای تعهدات، انحصاری بودن مشتری، عدم امکان استفاده از شبکه برای توزیع و... از جمله مواردی است که در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان با موضوع انرژی بررسی خواهد شد.
در ادامه مدیرعامل شرکت نوران لجستیک گفت: این شرکت در استان های کرمان، اردبیل، اصفهان و کاشان فعالیت هایی را برنامه ریزی کرده اما در استان کرمان سرمایه گذاری در نیروگاه به نتیجه رسیده که از تکنولوژی و سرمایه گذاری مربوط به آن شبکه برق کشور بهره مند می شود. داوود سعدی افزود: همچنین با توجه به روند خوب و سرمایه گذاری این مجموعه، مسئولان و نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی تاکید داشتند که در حوزه سرمایه گذاری زیرساخت های حمل و نقل ورود کنیم که در آغاز کار طرح شرکت توسعه لجستیک جنوب شرق نوران با هدف ساخت و بهره برداری از مجموعه های لجستیکی تاسیس شد.
وی با اشاره به اینکه لجستیک موضوع مهمی در کشور است اما در این حوزه چندان ساماندهی مناسبی نداشته ایم، خاطرنشان کرد: تا سال 96 تحلیل خاصی از لجستیک در کشور نبود و در زنجیره تامین آن مانند مواد خام، تولید، ایجاد محصول و انتقال یک محصول به دست مشتری، متولیان زیادی در کشور داشته و هنوز دارد. سعدی، اظهار کرد: با توجه به دغدغه های دولت در رابطه با همسوسازی برنامه ها با سند آمایش سرزمین ها، وزارت راه و شهرسازی مسئول پیگیری سند آمایش لجستیک شد.
 مدیرعامل شرکت نوران لجستیک ادامه داد: بررسی ها و تقسیم بندی آمایش لجستیک در کشور انجام و سال 97 سند آن ابلاغ شد که در نخستین گام قرعه به استان کرمان افتاد تا پارک لجستیک مرکزی برای فعالیت های لجستیکی در این استان راه اندازی شود. سعدی اظهار کرد: شرکت گروه سرمایه گذاری نوران انرژی سبز خاورمیانه با سهامداران ایرانی مقیم خارج چندین سال در ایران با سرمایه گذاری خارجی مشغول به کار شده و در استان کرمان تاکنون یک نیروگاه 10 مگاواتی در ماهان و دو نیروگاه 10 مگاواتی در رفسنجان را به بهره برداری رسانده اند. وی با اشاره به اینکه احداث شهرک های نیروگاهی برای جلوگیری از پراکندگی این نیروگاه های کوچک ضروری است، افزود: همچنین پروژه شهرک صنعتی خصوصی اختصاصی برای تولید پنل و سلول خورشیدی در سیرجان در دست اجراست.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/3936
اخبار مرتبط
نظرات شما