• پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 09 May 2024

  • پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 09 May 2024
مدیرکل اقتصاد و دارایی کرمان مطرح کرد

ضریب نفوذ پایین بیمه ای در استان کرمان

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمان در نشست خبری به مناسبت هفته بیمه گفت: ضریب نفوذ بیمه در استان کرمان وضعیت مطلوبی ندارد و میانگین کشور در این حوزه ۱.۹ درصد و این آمار در کرمان ۱.۴ درصد است...

صادق سلطانی نژاد افزود: ضریب نفوذ بیمه در برنامه ششم توسعه هفت درصد دیده شد که کرمان هنوز به این آمار نرسیده و بسیار پایین تر است.
وی اظهار داشت: رتبه استان کرمان بایستی در حوزه حق بیمه و ضریب نفوذ از انتهای جدول کشور جدا شود؛ ما در رتبه ۲۷ کشور قرار داریم و باید طی یک برنامه هدفمند و چند ماهه بتوانیم آن را تغییر دهیم.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان گفت: همه بخش های اقتصادی بایستی در این حوزه کمک کنند تا ضریب نفوذ بیمه کرمان ارتقا یابد زیرا بیمه بر تمامی بخش های استان اثرگذاری دارد؛ حق بیمه تولیدی در کرمان تا پایان ۱۴۰۱ به میزان ۴۷ هزار میلیارد ریال و پرداختی شرکت ها بابت خسارت ها نیز ۲۲ هزار میلیارد ریال بوده است.
وی یادآور شد: بیمه به خاطر شرایط جغرافیایی و سایر موضوعات می تواند به کرمان کمک کند، آمار حوادث جاده ای استان نگران کننده است در حالی که این خسارت ها با استفاده از صنعت بیمه به راحتی می تواند جبران شود.
سرانه بیمه‌ هر کرمانی ۱۴ میلیون ریال شد
سلطانی نژاد با اشاره به فعالیت بیمه شرکت های خصوصی و بازرگانی گفت: ۳۹ شرکت در کشور و ۲۲ شرکت بیمه بازرگانی در استان کرمان فعالیت می کنند ۴۳ شعبه بیمه و ۲ هزار و ۱۳۰ نفر نماینده شبکه فروش، ۱۵ کارگزار فعال در استان کرمان داریم و ارزشیابان فعال خسارت نیز ۵۳ مورد هستند.
وی با بیان اینکه سرانه بیمه در استان کرمان ۱۴ میلیون ریال به ازای هر فرد است تصریح کرد: یکی از شاخص های صنعت بیمه، ضریب نفوذ به عنوان مبنای این صنعت است و این میزان بر تولید ناخالص داخلی استان کرمان محاسبه می شود.
مدیرکل اقتصاد و دارایی کرمان: ضریب نفوذ بیمه در استان وضعیت مناسبی ندارد
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان عنوان کرد: بیمه در تولید ناخالص داخلی و در اقتصاد استان اثرگذاری دارد و اگر متناسب با این حوزه ها رشد نکند، مشکلاتی برای صنعت ایجاد می شود.
وی افزود: تولید ناخالص داخلی استان کرمان به حدود چهار درصد رسیده که متناسب با آن باید صنعت بیمه نیز رشد کند و امیدوارم این اتفاق در این صنعت بیفتد.
وی اضافه کرد: در استان کرمان ۲ موضوع را پیگیری می‌کنیم که یکی اعتماد مردم به صنعت بیمه است که امیدوارم با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بتوانیم این اعتماد را بین مردم و صنعت بیمه لحاظ کنیم و مردم در تمامی حوزه ها از مزایای این حوزه بهره مند شوند.
۸۰ درصد اموال دولتی بیمه نیستند
سلطانی نژاد بیان کرد: صنعت بیمه نیازمند فرهنگ‌سازی عمیقی در خصوص بیمه های اختیاری است و این اتفاق باید در خصوص بیمه های اجباری بیفتد اما حدود ۸۰ درصد از اموال دولتی کشور بیمه نیستند در حالی که بیمه می تواند از خسارت ها جلوگیری کند.
وی ادامه داد: ۹۴ درصد واحدهای مسکونی بیمه آتش سوزی ندارند و این دغدغه در کل کشور و استان کرمان وجود دارد، ۸۲ درصد از خودروها بیمه بدنه ندارند و این آمارها و سایر موضوعات نشان می دهد که نیازمند حرکت و فرهنگ سازی بزرگ در صنعت بیمه هستیم لذا بایستی نقش صنعت بیمه در اقتصاد کشور مشخص شود تا مردم از مزایای آن استفاده کنند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان افزود: ما به عنوان سیاست گذاران دولت و ظیفه کمک به صنعت بیمه را داریم، باید بهبود فضای کسب و کار در استان کرمان اتفاق بیفتد و صنعت بیمه جزیی این حوزه است.
وی ابراز داشت: بخش عمده ای از بیمه ها در استان کرمان ممکن است به خاطر درآمد پایین تعطیل شوند و ما باید مباحث مالیاتی و عوارض شهرداری را در نشست هایی حل کنیم تا به این صنعت کمک شود.
سلطانی نژاد تاکید کرد: مشکلات صنعت بیمه در استان کرمان را به عنوان یکی از موضوعات شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی گنجاندیم تا با فعالیت کارشناسی موضوع صنعت بیمه را به ریز بررسی کنیم و به مشکلات این صنعت کمک کنیم.
بیمه شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی از خارج کرمان است
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان گفت: متاسفانه شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی کرمان بیمه خود را خارج از این استان انجام می دهند لذا ضرورت دارد که استاندار کرمان با مصوبه شورای تامین، سایر بخش ها را الزام کند که این کار از درون استان انجام شود.
وی با بیان اینکه در این زمینه رشد تولید ناخالص داخلی می تواند به بهبود وضعیت این حوزه کمک کند ادامه داد: با این اقدام ضمن همکاری دولت و بخش خصوصی شاهد ارتقا جایگاه این صنعت خواهیم بود.
راهکارهای تامین مالی در طرح های توسعه کرمان
نماینده وزیر اقتصادی و دارایی در کرمان با بیان اینکه باید به صنعت کمک کنیم عنوان کرد: این استان در نگاه اقتصادی برای رشد و توسعه باید از تمامی بخش ها و منابع تأمین مالی استفاده کند تا این رشد محقق شود.
وی خاطرنشان کرد: منابعی همچون بودجه عمومی دولت، آورده بخش خصوصی، تسهیلات بانکی، بازار سرمایه، منابع داخلی شرکت های دولتی و شهرداری‌ها، صندوق توسعه ملی، منابع خارجی و مشارکت بنیادها و نهادها را برای تامین مالی طرح های توسعه استان کرمان در نظر گرفتیم که نقش و درصد هرکدام از این بخش ها در الگویی مشخص شده است.
سلطانی نژاد افزود: آورده بخش خصوصی رقمی عمده ۲۱ درصد از این الگو را در برمی‌گیرد و این اعتبار برای رشد و توسعه است لذا بخش خصوصی و بیمه ها می توانند در این حوزه نقش آفرینی کند و منابع حاصل از آن را به عنوان سرمایه گذاری جدید به صورت ملی و استانی در توسعه اقتصادی مشارکت دهند.
نمایندگان بیمه های بازرگانی در استان کرمان نیز در این نشست نکته نظرات خود را اعلام کردند.
مدیرکل بیمه ایران در استان کرمان در این نشست با اشاره به نقش نظارتی این بیمه گفت: کمترین نارضایتی را از بیمه در استان شاهد هستیم جلب اعتماد مردم و رضایت شرکت های بیمه ای هم سو با برنامه های دولت مردمی در این استان پیش می رود.
به گزارش ایرنا، رضا حیدری با بیان اینکه به گفته رییس جمهور تمامی سازمان ها باید یک سوم خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه دهند تصریح کرد: بیمه ایران نیز بحث پرداخت و خسارت ها و فرایند رسیدگی به خسارت اتومبیل و درمان را الکترونیکی کرد و امیدوارم این خدمات به ۲ سوم ارتقا یابد.
وی تصریح کرد: شعبه کرمان بیمه ایران رتبه نخست کشور را در سال گذشته به‌دست آورده است.
نماینده برخی دیگر از بیمه ها نیز در این نشست به بیان موانع و مشکلات بر سر راه بیمه پرداختند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9620
اخبار مرتبط
نظرات شما