• پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 25 April 2024

  • پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 25 April 2024
سفر استانی دولت به کرمان ۲۱۶ مصوبه داشت اما پورابراهیمی نماینده کرمان و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: برخی از این مصوبات مثل «حقوق دولتی معادن» به تنهایی می‌تواند مشکلات زیرساختی استان را حل کند.
دولت سیزدهمی‌ها در آخرین سفر استانی خود در اولین سال دولت به کرمان آمدند و دو روز کاری فشرده را در این استان گذراندند.در پایان این سفر، رییس جمهور از تصویب ۲۱۶ مصوبه برای رفع مشکلات ضروری کرمان خبر داد. گذر زمان اما مشخص می‌کند چه تعداد از این مصوبات به بار خواهد نشست...
رئیس جمهور بر فعال‌سازی هر چه سریعتر معادن غیرفعال در استان کرمان تاکید کرد و از سازمان برنامه و بودجه خواست با تخصیص سهم مسئولیت اجتماعی معادن استان، زمینه صرف این مبلغ در توسعه و پیشرفت کرمان را فراهم کند.
وزیر اقتصاد گفت: در سال گذشته از نزدیک به ۲۴۰۰ شرکتی که مالیات آنها در استان دیگری وصول می شد مجموعا نزدیک به ۶۰۰۰ میلیارد تومان مالیات و عوارض دریافت شد که قرار است به خود استان‌ها بر گردد.
بیش از 2300 سال پیش، آن زمان که شاگردِ خرافاتیِ ارسطو، ایرانِ هخامنشی را به زانو درآورد و سلطه یونانیان بر سرزمین پارس را رقم زد، این «اسپاسِت»، حاکم دلیر کرمان بود که تا می‌توانست موی دماغ اسکندر شد و اگرچه همچون آریوبرزن، نامش در الواحِ تاریخ، برجسته نگردید، اما او نیز جانش را بر سر این رشادت گذاشت ,...
اقتصاد کشورهای مختلف جهان به سه دسته «اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی»، «اقتصاد مبتنی بر بهره‌وری» و «اقتصاد مبتنی بر نوآوری» تقسیم‌بندی می‌شود.  در حال حاضر ایران در مرحله گذار از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر بهره‌وری است و سهم اقتصاد دانش‌بنیان (مبتنی بر نوآوری) در کشور بسیار محدود است. در چنین فضایی، دولت باید راهبردهای صحیح و مناسب برای گذار سریع به اقتصاد دانش‌بنیان اتخاذ کند.
با قرار گرفتن استان کرمان در مدار توسعه طی سال‌های اخیر و همچنین تحرکات اقتصادی شکل گرفته خصوصا پس از برجام، بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و معدنی در نقاط مختلف استان شاهد تغییرات عمده در حجم فعالیت‌های انجام شده است. با توجه به اینکه انرژی به عنوان پیش‌نیاز توسعه در بخش‌های مختلف شناخته می‌شود لذا تغییرات مذکور باعث افزایش بی‌سابقه نیاز به انرژی در مجموعه استان شده است.
شرایط حاکم بر فضای سرمایه‌گذاری استان کرمان متأثر از چندین عامل است که سعی می‌شود به تحلیل عوامل کلیدی آن پرداخت. در ابتدا باید گفت بخشی از این عوامل جنبه ملی دارند مثل قوانین و مقررات مخل، مزاحم، متضاد و بعضاً کهنه و قدیمی که عمدتاً به دلیل عدم صراحت و شفافیت امکان تفسیرهای گوناگون دارند.
اصطلاح نخبه یا الیت (Elite) از کلمه‌ی الیگر به معنای انتخاب کردن می آید. این واژه اولین بار در قرن هفدهم برای توصیف کالاهایی با کیفیت خاص به کار برده شد. در قرون نوزدهم، به گروه‌هایی از افراد جامعه که جایگاه یا مقام و منزلت ویژه‌ای داشتند، نخبه اطلاق می‌شد. اما در طی زمان به لحاظ معنایی تحولات بسیاری پیدا کرده است. 
در فرآیند توسعه، انسان را هم به عنوان غایت نهایی مورد اهمیت است و هم به عنوان پیش نیاز و شرط لازم برای توسعه جامعه. به عبارتی دیگر نه تنها تربیت انسان‌های توسعه‌یافته لازمه رسیدن به توسعه‌یافتگی اجتماعی است،
واژه «سرمایه اجتماعی» ترکیبی است از دو کلمه در دو شاخـه علم، که یکی با نگرش اقتصادی بدان می‌نگرد و دیگری با منش جامعه شناسانه چرا که سرمایه‌اش مارا به یاد ارزش‌ها می‌اندازد و صندوق‌های ذخیره‌سازی و دیگری بر طبل اجتماعی بودنش می‌کوبد و بر ضرورت باورنکردنی‌اش و چون در دیارِ بِکرِ ما علوم با هم چندان آشنا به سخن و مشایعت نیستند بُردار دستاوردشان گلاویز جدایی می‌شود و حیران در ورطه فراموشی.
‎سال‌هاست که ادبیات توسعه در قیاس با نگاه کمی گرایی اقتصادی، تغییرات زیاد و متفاوتی داشته است. از زمان پیدایش توسعه در ایران، یعنی از زمان عباس میرزا، سیر تحول این مفهوم آغاز شد و با گذر از مفاهیمی چون تجدد، پیشرفت، آبادانی، عمران و حتی مدرنیته در سال‌های بعد از انقلاب تحت عنوان توسعه به معنای Development امروز مطرح شد.
«جایگاه اول اقتصادی ، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم ،رشد پرشتاب اقتصادی، ارتقاء نسبی سطح درآمد، برخورداری از امنیت غذایی، تامین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد بهره‌مندی از امنیت اجتماعی و ...» تعدادی از کلمات کلیدی و ارزشمند تاکید شده در سند چشم انداز 20 ساله کشور در افق ۱۴۰۴ شمسی است. در این نوشته نگارنده سعی دارد نشان دهد آیا شتاب
مرحوم دکتر حسین عظیمی که وی را به حق پدر دانش توسعه اقتصادی ایران می دانند، اعتقاد داشت فرآیند توسعه یک کشور به مثابه درختی است که برای به ثمر نشستن،  بایستی به اجزای گوناگون آن رسیدگی کرد. وی ریشه این درخت را تحول فرهنگی (رواج فرهنگ علمی توسعه‌طلبی) می‌دانست که به دنبال این تحول فرهنگی تحول آموزشی حادث شود و انسان‌های مناسب توسعه تربیت کند. تنه این درخت تناور از دیدگاه وی تحول مدیریتی بود به نحوی
ایران با دارا بودن بیش از 60 سال سابقه برنامه‌ریزی یکی از پیشگامان برنامه‌ریزی توسعه در جهان محسوب می‌شود برنامه‌ریزی به مثابه ابزاری موثر بوده که چالش‌های فراروی دولت‌ها را مرتفع ساخته تا از طریق به‌کارگیری مناسب کلیه منابع (اعم از انسانی و دیگر منابع) مسیر دستیابی به آرمان‌ها را میسر سازد. به همین لحاظ تحقق اهداف سند چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران در گرو مشارکت و همکاری کلیه مسوولان و عوامل
مجید نعمت‌الهی: استدلال اصلی در ارتباط با نرخ رشد اقتصادی استان در برنامه ششم همان بالا گرفتن دست برای تحقق عدد قابل توجه‌تری از رشد در اقتصاد استان است اما شمار آنها که رشد در نظر گرفته شده از محل سرمایه‌گذاری جدید و بهره‌وری را سنگ بزرگی می‌دانند، که نشانه نزدن است،کم نیستند. بماند که در نظر شماری از مدیران و صاحب‌نظران اقتصادی پرونده رشد در نظر گرفته شده از محل بهره‌وری در استان از همین حالا بسته هست.به هر روی از مجموع 5/8 درصد رشد هدف گذاری شده در برنامه ششم توسعه برای کرمان 7/5 درصد آن با جذب سرمایه جدید باید محقق شود و 8/2 درصد از محل بهره‌وری. اینکه با چه شرایطی در استان از نظر بهره‌وری روبروییم و چه موانعی پیش روی کامیابی در این بخش است را در تحلیل سید مهدی طبیب‌زاده رییس اتاق بازرگانی کرمان بخوانید که در گفت و گو با «اقتصاد کرمان» اصطلاحا آب پاکی را روی دست سیاستگذاران استانی ریخته است:
جعفر رودری: بر اساس آخرین محاسبات مربوط به حساب‌های منطقه‌ای استان و برآوردهای کارشناسی، تولید ناخالص داخلی(GDPR) استان حدود ۱۴ میلیارد دلار است. که با توجه به سهم جمعیتی استان تولید سرانه استان حدود ۹۰ درصد تولید سرانه ملی است. این در حالی است که نرخ رشد دهه اخیر استان نسبت به متوسط ملی به مراتب بالاتر بوده است (طی سال‌های 1394-۱۳۸۴، رشد اقتصادی استان نسبت به متوسط ملی در سطح بالاتری قرار دارد)، به عبارت دیگرطی دهه اخیر شکاف موجود بین تولید سرانه استان با کشور کاسته شده است.
اقتصاد کرمان: امروزه دستیابی به رشد اقتصادی از طریق ارتقای بهره‌وری از مهمترین اهداف اقتصادی کشورها به شمار می‌رود. مصادیق بهره‌وری به‌طور صریح و ضمنی در برنامه‌های توسعه اقتصادی هر کشوری که خواستار توسعه پایدار است، مدنظر قرار می‌گیرد. از آنجا که منابع یک کشور عموماً محدود است، افزایش بهره‌وری به عنوان یک ضرورت اساسی برای ارتقای استاندارد زندگی یک ملت، اهمیت پیدا می‌کند.
با‭ ‬راه‭ ‬اندازی‭ ‬خط‭ ‬ریخته‭ ‬گری‭ ‬مداوم‭ ‬کارخانه‭ ‬فولادسازی‭ ‬بردسیر‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬حضور‭ ‬مدیرعامل‭ ‬شرکت‭ ‬میدکو‭ ‬و‭ ‬جمعی‭ ‬از‭ ‬مدیران‭ ‬و‭ ‬دست‭ ‬اندرکاران‭ ‬این‭ ‬مجموعه‭ ‬انجام‭ ‬پذیرفت،‭ ‬زنجیره‭ ‬تولید‭ ‬فولاد‭ ‬میدکو‭ ‬تکمیل‭ ‬و‭ ‬اولین‭ ‬شمش‭ ‬فولاد‭ ‬تولید‭ ‬شد‭.‬
تحلیلی بر رویداد تولید شمش فولادی میدکو در استان کرمان
صفحه 1 صفحه بعدی