• دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024

  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024
بررسی وضعیت سکه و ارز و بورس از ابتدای سال؛

بازارها در ۲۰۰ روز گذشته چگونه بودند؟

در این گزارش وضعیت بازارهای سکه و ارز و بورس از ابتدای سال مورد بررسی قرار گرفته است.

بازار سرمایه با حال خوش سال را نو کرد و سهامداران، با انگیزه در بهار ۱۴۰۱ به سمت بورس حرکت کردند اما با این حال این خوشی چندان دوامی نداشت و با اینکه بازار در اکثر روزها سبزپوش بود اما بی‌رمقی به وضوح در آن حس می‌شد.
از زمانی که مجید عشقی بر سکان ریاست سازمان بورس نشست شروع به تزریق حال خوب به بازار از طریق سیاست‌های مختلف کرد که از مهمترین آنها افزایش تدریجی دامنه نوسان بود بنابراین دامنه نوسان در فصل بهار به مثبت و منفی ۶ و در تابستان به مثبت و منفی ۷ رسید و به عقیده برخی از صاحبنظران تاحدودی باعث جمع شدن صف خرید و فروش شد.
شاخص در اوایل بهار روزهای خوش سبزپوشی را سپری می‌کرد به‌طوری که تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ حتی به یک میلیون و ۶۰۰ واحد رسید و به دلیل افزایش امیدواری سرمایه‌گذاران مخصوصا در رابطه با برجام (که خبرهایی مبنی بر روند خوب توافق منتشر و باعث شد انگیزه‌ها نسبت به رفع تحریم‌ها بیشتر شود) ورود نقدینگی به بازار شکل گرفت اما از ابتدای ماه سوم بهاری روند بازار نزولی مداوم شد، در این میان شاید بعضی روزها ارزش معاملات به مرز پنج هزار میلیارد تومان می‌رسید اما سمت خریدار و فروشنده بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد یعنی از این رقم، چهار همت فروش و هزار میلیارد تومان خرید اتفاق افتاد ضمن آنکه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان هم نقدینگی خارج شد بنابراین عدد ارزش معاملات صرفا معیار خوبی برای قضاوت درمورد ورود و خروج نقدینگی از بازار نیست.
براساس آمار شاخص کل در اولین روز قرن جدید یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحد بود اما بعد از گذشت ۲۰۰ روز از شروع فعالیت بازار در سال جاری با منفی ۵,۵ درصد به یک میلیون و ۳۱۳ هزار واحد رسید. حجم معاملات هم مانند شاخص کل روزهای خوشی را سپری نکرد و بعد از گذشت ۲۰۰ روز از عمر خود در سال ۱۴۰۱ با منفی ۲۷,۷ درصد مواجه شد اما در این میان حال ارزش معاملات بد نبود و با ۱,۶ درصد تغییر رشد اندکی را تجربه کرد.
سکه در جایگاه قهرمانی
با نگاهی به بازارهای موازی متوجه می‌شویم که سکه از همان ابتدای سال تاکنون بیشترین بازدهی را به خود اختصاص داده است به‌طوری که در محدوده قیمتی ۱۲ میلیون تومان سال را آغاز کرد و با رشد ۲۳,۳ درصدی در اوایل مهر ماه در محدوده ۱۵ میلیون تومان قرار گرفت. در سایر بازارها طلا و دلار هم روندی صعودی داشتند اما شانس با یورو یار نبود؛ بر این اساس طلا و دلار به ترتیب با رشد ۱۲,۴ و ۸,۵ درصدی مواجه شدند و دلار که در محدوده ۲۶ هزار تومان به استقبال بهار رفت در پاییز به محدوده ۲۸ هزار تومان رسید. و اما یورو ...، این ارز در ابتدا با ۳۱ هزار تومان شروع کرد اما در روزهای پاییزی با منفی ۷,۹ افت به ۲۸ هزار تومان رسید.
در ۲۰۰ روزی که گذشت نمادهای معاملاتی "فمراد"، "خچرخش"، "کساپا "، "آسیاتک" و "بالبر" بیشترین بازدهی را در تابلوی معاملاتی بورس تهران برای سهامداران خود به ارمغان آوردند که در این میان فمراد با ۲۷۲ درصد رشد بیشترین بازدهی را در گروه فلزات اساسی داشته است. در مقابل هم نمادهای " شفن" با منفی ۴۸ درصد، " خلنت" با منفی ۴۳ درصد، "انرژی ۳" با منفی ۳۸ درصد، "ثاباد" با منفی ۳۸ درصد و " انرژی ۲" با منفی ۳۷ درصد کمترین بازدهی را در تابلوی معاملاتی بورس به خود اختصاص داده‌اند.
در فرابورس بعد از گذشت ۲۰۰ از معاملات این بازار نمادهای "ثغرب" با ۱۴۷ درصد، "سبزوا" با ۱۱۰ درصد، "درهآور" با ۹۸ درصد، "ولشرق" با ۹۲ درصد و "گدنا" با ۷۴ درصد بیشترین بازدهی را داشتند. از سوی دیگر کمترین بازدهی در فرابورس به نمادهای "سدبیر" در گروه سرمایه‌گذاری‌ها، "دسانکو" در گروه مواد و محصولات دارویی، "زاگرس" در گروه محصولات شیمیایی، "وملل" در گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و "غصینو" در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر در تابلوی معاملاتی این بازار تعلق می‌گیرد.
در بازار پایه نیز پنج نماد "چنوپا"، "خلیبل"، "قاروم"، "ودانا" و "وسالت" بیشترین بازدهی را در ۲۰۰ روز اخیر داشتند و "چنوپا" در گروه محصولات چوبی با رشد ۳۸۴ درصدی در صدر جدول است. در مقابل نماد "وآفر" با منفی ۴۰ درصد پرچمدار کمترین میزان بازدهی در بازار پایه است و بعد از آن چهار نماد "وشمال"، "سخواف"، "زنجان" و "ثزاگرس" به ترتیب از گروه‌های سرمایه‌گذاری‌ها، سیمان، آهک و گچ، محصولات شیمیایی و انبوه سازی، املاک و مستغلات کمترین بازدهی را از آن خود کرده‌اند.
بیشترین و کمترین بازدهی برای کدام صندوق است؟
از زمانی که نوسانات بازار بیش از پیش شد، سرمایه‌گذاران بسیاری به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری روانه شدند مخصوصا افراد ریسک گریز که تمایل داشتند سرمایه در دست خود را با سودای سودآوری در این بازار تزریق کنند اما از ریسک آن فراری بودند به همین خاطر صندوق‌های سرمایه‌گذاری را تنها بازار مقابل خود دیدند و آمارها نشان می‌دهد در ۲۰۰ روزی که از فعالیت صندوق‌ها در قرن جدید می‌گذرد صندوق‌های آتی ۱، ثروت، گوهر، مثقال و طلا بیشترین بازدهی را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آوردند یعنی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه یکم آرمان آتی با ۳۹ درصد رشد در رتبه اول، صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ثروت آفرین فیروزه با ۳۸ درصد رشد در رتبه دوم، صندوق سکه طلای کیان با ۲۵ درصد رشد در رتبه سوم، صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای زرین آگاه با ۲۵ درصد رشد در رتبه چهارم و صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس با ۲۵ درصد رشد در رتبه پنجم قرار گرفتند.
اما در این مدت زمانی برخی از صندوق‌ها امید سرمایه‌گذاران را ناامید کردند و چندان بازدهی خوبی نداشتند؛ بر این اساس پنج صندوق "آسام" با منفی ۸۷ درصد افت، "دارایکم" با منفی ۲۲ درصد افت، "سلام" با منفی ۱۵ درصد افت، "ونچر" با منفی ۱۳ درصد افت و "هم وزن" با منفی ۱۲ درصد افت کمترین میزان بازدهی را داشتند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/5095
اخبار مرتبط
نظرات شما