• پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 09 May 2024

  • پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 09 May 2024
پورابراهیمی مطرح کرد

تهاتر «سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه» با مالیات

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس- خطاب به فعالان معدنی گفت: بر مبنای قانون از امسال واحدهای صنعتی و معدنی که به سمت تحقیق و توسعه حرکت می‌کنند و در این بخش سرمایه‌گذاری دارند، پس از دریافت تأییدیه لازم از سوی وزارت صمت و مرکز علم و فناوری ریاست جمهوری می‌توانند مبلغ سرمایه‌گذاری شده را با مالیات خود تهاتر کنند...

محمدرضا پورابراهیمی درپنجمین همایش و نمایشگاه «چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار گفت: مولدسازی دارایی یعنی هزینه - فرصت ایجاد کردن. حال باید بدانیم در بخش معدن، ظرفیت چقدر است و چقدر از این ظرفیت استفاده کرده‌ایم. باید هزینه و فرصت این بخش مشخص شود.
پورابراهیمی با اشاره به رتبه پنجم ایران در حوزه ذخایر در جهان اظهار کرد: در حال حاضر برخلاف رتبه ما در ذخایر یعنی رتبه پنجم، رتبه ما در تولید 20 است که نشان می‌دهد ذخایر و تولید ما چه فاصله زیادی با هم دارند.
وی همچنین به نقد روند اکتشاف در کشور پرداخت و گفت: در 35 سال گذشته مطالعات اکتشافی بسیار اندک بوده است. این رقم 7 درصد است که الزام به اکتشاف را ضروری می‌کند. ما از وزارت صمت می‌خواهیم به مجموعه‌های خصوصی که در بخش اکتشاف فعالیت می‌کنند اجازه داده شود که بخشی از آن منطقه را در قالب مالکیت هم به بهره‌برداری برسانند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس سپس پیشنهاد داد هلدینگ تخصصی در حوزه اکتشاف با مشارکت مردم و شرکت‌های بزرگ در بورس شکل بگیرد.
پورابراهیمی به موضوع اراضی معدنی در اختیار دولت هم اشاره کرد و خبر داد: مذاکراتی با سازمان انرژی اتمی و محیط زیست انجام شده و امیدواریم که در آینده به مرحله تفاهم‌نامه برسد.
او در بخش دیگر از سخنانش به موضوع تفکیک وزارت صمت، یعنی تفکیک بخش صنعت و معدن از بخش تجارت پرداخت و گفت: موضوع بحث تفکیک وزارت صمت در کمیسیون تصویب شده و هفته آینده در مجلس بررسی خواهد شد.
پورابراهیمی به یکی از موضوعات مهم این روزها یعنی وضعیت کنونی بازار سرمایه و افت آن نیز اشاره کرد و گفت: این وضعیت منطقی است و تفاوت زیادی با رویداد سال 99 دارد.

 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7266
اخبار مرتبط
نظرات شما