• جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 03 May 2024

  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 03 May 2024
بازدهی بازارها در هفته ای که سپری شد؛

بازارها سراسر سرخ‌پوش شدند

بازدهی بازارها در هفته جاری تماما منفی بود. دلار پرچم‌دار بیشترین افت بازدهی بود و طلا به‌واسطه رشد انس جهانی کمترین کاهش بازدهی را داشت...

در روزهای باقی‌مانده از آبان و دو روز ابتدایی آذر بازارها هفته تماما سرخی را پشت‌سر گذاشتند. دلار، سکه، بورس و طلا به ترتیب بیشترین مقدار افت بازدهی را در هفته جاری داشتند.
هفته گذشته نیز تمام بازارها با بازدهی منفی بسته شدند. این هفته وزنه اخبار مساعد سیاسی در حوزه خارجی نسبتا سنگین بود،‌ هر چند معامله‌گران نسبت به ثبات قیمت‌ها بدبین بودند اما آتش‌بس چهار روزه اسرائیل و حماس مهم‌ترین سیگنال را به بازارها داد.
معامله‌گران معتقدند با اخبار مربوط به پایان این تنش کفه ترازوی کاهش قیمت در بازار سکه و ارز سنگین‌تر خواهد شد و فشار عرضه بالا می‌رود.
قیمت دلار
بررسی بازدهی قیمت دلار از ۲۵ آبان تا امروز دوم آذر نشان می‌دهد این اسکناس در روز جاری با قیمت ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. دلار نسبت به مدت مشابه هفته گذشته با کاهش ۱.۵۷ درصدی بازدهی منفی ۸۰۰ تومانی داشته است.
بازارساز طی ماه‌های اخیر تلاش کرده است با تزریق اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی، قیمت دلار را کاهشی و یا دست‌کم در محدوده‌ای با ثبات حفظ کند. اما کارشناسان اقتصادی روند اخبار بین‌المللی را همواره غیرقابل پیش‌بینی توصیف می‌کنند و معتقدند روند قیمت‌ها در بازارهای داخلی به همین رویدادها بستگی زیادی دارد.
قیمت طلا
امروز دوم آذر هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۴۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسید و با کاهش محدود دو هزار تومانی نسبت به مدت مشابه هفته گذشته به کار خود پایان داد. بازدهی طلا در مدت یاد شده افت ۰.۰۸درصدی داشته است.
گفتنی است قیمت طلای جهانی در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۱۹۹۲ دلاری رسیده است و نسبت به مدت مشابه هفته گذشته رشد ۲۸ دلاری داشته است.
قیمت سکه
همچنین سکه امامی این هفته افت بازدهی ۱.۰۲ درصدی داشت. این قطعه با کاهش ۲۹۶ هزار تومانی در یک هفته اخیر، امروز با قیمت  ۲۸ میلیون و ۶۵۷ هزار تومان معامله شد.
بورس
بررسی معاملات هفته پایانی آبان‌ماه نشان می‌دهد، پس از درگیری شاخص کل با مقاومت دو میلیون و 60 هزار واحدی در هفته گذشته، معاملات این هفته نیز نزولی آغاز شد. به این ترتیب طی پنج روز معاملاتی، شاخص کل از دو میلیون و 38 هزار واحد با کاهش 0.81 درصدی به دو میلیون و 22 هزار واحد رسید.
 البته نماینده سهام شرکت‌های کوچک و متوسط بازار سرمایه در این هفته قدری رشد کرد. چرا که به طور کلی این سهم‌ها در هفته پایانی آبان‌ماه وضعیت بهتری را پشت سر گذاشتند. به این ترتیب شاخص هم‌وزن در این هفته حدود 0.59 درصد به ارتفاع خود افزود و خود را از تراز 702 هزار واحد به 706 هزار واحد رساند.
به گزارش تجارت‌نیوز، اما موضوعی که باید به آن اشاره کرد بحث صعود نسبی حجم و ارزش معاملات خرد در این هفته است. به نحوی که بازار سهام در این هفته به طور میانگین روزانه هفت میلیارد برگه سهم حجم خورد و ارزش معاملات چهار هزار و 131 میلیارد تومانی را رقم زد. همچنین باید گفت برآورد شاخص‌ ورود و خروج پول حقیقی نشان می‌دهد، طی پنج روز کاری 434 میلیارد تومان پول وارد بازار سهام شده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9543
اخبار مرتبط
نظرات شما