printlogo


در هفتۀ پنجاه‌وسوم از پویش «افتتاح» انجام شد؛
رونمایی از «سامانه یکپارچه شهرسازی و نوسازی» شهرداری کرمان
رونمایی از «سامانه یکپارچه شهرسازی و نوسازی» شهرداری کرمان
کد خبر: 3585
در هفتۀ پنجاه‌وسوم از پویش «افتتاح» شهرداری کرمان با شعار «هر هفته یک افتتاح»، سامانه «یکپارچه شهرسازی و نوسازی» شهرداری کرمان رونمایی شد.
شهردار کرمان در مراسم رونمایی از این سامانه که با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان و مدیران شهرداری برگزار شد، گفت: استقرار این سامانه اگرچه به لحاظ اعتباری با هشت پروژۀ بزرگ بهره‌برداری‌شده برابری نمی‌کند، اما به لحاظ اهمیت و کاربرد، در ردیف این هشت پروژه است و به اندازۀ آن‌ها، مهم و مستلزم صرفِ زمان زیادی بود و توان زیادی برای استقرار و بارگذاری این سیستم صرف شده است.
سیدمهران عالم‌زاده این قابلیت را تحول بزرگی در زمینۀ شفافیت در حوزۀ معماری و شهرسازی دانست و با بیان اینکه این سامانه، ابزار و قابلیت خوبی برای بومی‌سازی با تکیه بر دانش و تجربه است، گفت: در ابتدا نرم‌افزار «سیماک» معرفی شد که پاسخ‌گوی اهداف و نیازهای حوزۀ معماری و شهرسازی نبود.
وی افزود: براساس مطالعات انجام گرفته، نرم‌افزارهای مورد استفاده در شهرداری‌های دیگر کشور بررسی و درنهایت برای خرید نرم‌افزار جامع شهرسازی و نوسازی با موافقت و نظر کارشناسی شورای اسلامی شهر تصمیم‌گیری شد.
شهردار کرمان با بیان اینکه اجرا و جا انداختن این نرم‌افزار در ابتدا با مخالفت‌هایی همراه بود، گفت: از نظر من نرم‌افزار یکپارچه و جامع شهرسازی و نوسازی باید خریداری می‌شد؛ چراکه اعتقاد دارم باید نظر کارشناسی حاکم باشد.
عالم‌زاده با تأکید براینکه با تلاش‌های مستمر بالاخره نرم‌افزار جامع شهرسازی به سیستم شهرداری وارد شد، افزود: یکی از دلایل بزرگ برای بارگذاری این پروژه را سیستیمی بودن آن و لزوم همکاری و همیاری همۀ بخش‌های شهرداری دانست و یادآور شد: هرچند این سیستم یک سال در شهرداری پیاده‌سازی شده، اما قصد داشتیم تا پس از تکمیل و پختگی بیشتر، از آن رونمایی کنیم.
عالم‌زاده افزود: اجرای این سامانه که هم‌اکنون مراحل آزمایشی خود را پشت سر گذاشته، آغاز یک رویداد خوب در شهرداری کرمان است.
وی ضمن تشکر از از شرکت «صفارایانه» به‌واسطه همکاری و همراهی برای اجرای این سامانه در شهرداری کرمان گفت: این نرم‌افزار باید در آینده خدمات و زیرسیستم‌های بهتری به مردم ارایه دهد.
شهردار کرمان افزود: یکی از خدمات این سیستم، دورکاری است که علاوه بر همکاران، شهروندان نیز می‌توانند از منازل امور مربوط را پیگیری کنند.
عالم‌زاده ضمن تشکر از حوزۀ شهرسازی و معماری شهرداری کرمان، از سازمان فاوا و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری به‌واسطه پیگیری روند کار و معاونت مالی و اقتصادی به لحاظ پشتیبانی مالی این پروژه تشکر کرد.
وی افزود: همچنین از اعضای شورای اسلامی شهر به‌واسطه ارایۀ نظرات کارشناسی و از حوزۀ حراست به‌دلیل پیگیری‌های زیاد برای تحقق و جا انداختن این سامانه تشکر می‌کنم.
معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان نیز در این آیین با تأکید بر اینکه شهرداری کرمان با بارگذاری این نرم‌افزار در حوزۀ معماری و شهرسازی به‌خصوص صدور پروانۀ ساختمانی، چندین پله بالا آمده است، گفت: امیدورایم این دیتا کامل‌تر شود و در آینده قابلیت اصلی خود را نشان دهد.
مریم ایلاقی حسینی، با بیان اینکه سیستم شهرسازی و معماری و روند صدور پروانۀ ساختمانی تا سال ۸۳ به‌صورت دستی بوده است، خاطرنشان کرد: از سال ۸۴ شاهد تغییر در نحوۀ صدور پروانۀ ساختمانی بودیم و طی سال‌های بعد هر شهرداری در جهت پیاده‌کردن سیستم مناسب اقداماتی براساس نیاز انجام داده است.
وی افزود: طی سال‌های اخیر ضرورت تغییر سیستم به‌نوعی احساس می‌شد؛ چراکه طی 17 سال تغییرات زیادی در ضوابط، قوانین، طرح‌های عوارضی و ظرفیت‌های قانونی ایجاد شده بود، اما قابلیت انعطاف‌پذیری در نرم‌افزار قبلی وجود نداشت.
ایلاقی حسینی با اشاره به اینکه به‌دنبال سیستمی بودیم که درجهت خواسته‌ها و نیازها، تقاضاهای جدید شهرداری را پاسخ دهد، گفت: ازجملۀ این موارد نیاز شهرداری به بانک جامع اطلاعات مکانی بود.
وی افزود: با نبود این امکان، رصد کردن اطلاعات املاک پروسه زمان‌بری بود؛ ضمن اینکه وجود اطلاعات مکانی در شهرسازی، بسیار مهم است.
معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان با اشاره به اینکه شهر، موجود زنده تلقی می‌شود، گفت: بنابراین، تمام اطلاعات باید لحظه‌ای و تحلیل داده‌ها مبتنی بر نرم‌‌افزاری به‌روز باشد.
ایلاقی حسینی افزود: در حال حاضر، برای جمع‌آوری اطلاعات، از «جی آی اس» استفاده می‌کنیم که بزرگترین اتفاق در زمینۀ صدور پروانۀ ساختمانی است؛ بنابراین، براساس نیاز به سمت سیستمی رفتیم که مبتنی بر «جی آی اس» و مکان‌محور است.
وی از آماده‌سازی اطلاعات لازم برای زیرساخت و تحویل و بارگذاری توسط شرکت پذیرنده خبر داد و افزود: در این راستا مرکز «جی آی اس» شهرداری کرمان نیز با فضای مورد نظر راه‌اندازی شد.
معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان از قابلیت‌های مهم این نرم‌افزار را سیستمی‌شدن اقدامات صدور پروانۀ ساختمانی دانست و افزود: در این زمینه ضرورت داشت تا پیش‌نیازها و قیمت املاک را نقطه‌به‌نقطه در لایه‌های پرتابل تهیه کنیم و فرمول‌نویسی عوارض را انجام دهیم.
ایلاقی حسینی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم تهیه و موارد لازم بارگذاری شده است، گفت: هرچند از شروع بارگذاری سیستم جامع شهرسازی یک‌سال گذشته، اما برای بارگذاری سیستم فرایندها و انعکاس بازخوردها در حال تست هستیم.
وی یکی از زیرسیستم‌ها را سیستم خدمات شهروندان دانست و گفت: در حال حاضر، درصدی از مراجعه‌کنندگان برای گرفتن اطلاعات املاک به شهرداری مراجعه می‌کنند، اما با این نرم‌افزار، مردم می‌توانند از قسمت خدمات شهروندان، از ضابطه ملک، وضعیت عوارض و همۀ موارد لازم مطلع شوند.
معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان افزود: زیرساخت خدمات شهروندان تکمیل نیست، اما در صورت حصول نتیجه، حدود ۵۰ درصد از مراجعه‌کنندگان کاهش می‌باید.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان نیز ضمن تشکر از مجموعه‌های مختلف شهرداری درجهت همکاری برای تحقق این پروژه گفت: امیدورایم با استقرار این نرم‌افزار، شاهد تحققِ بخشی از شهر هوشمند باشیم.
علی سعیدی افزود: نرم‌افزار جامع شهرسازی و نوسازی در کنار تحقق اتوماسیون اداری و نرم‌افزار جامع مالی و اقتصادی، بستر خوبی را برای ارتباط با شهروندان و بخش‌های مختلف شهرداری فراهم کرده است.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان نیز در ادامه، تأکید کرد: هوشمندسازی شهری نیازمند وجود چنین قابلیت‌هایی است.
رامین ارجمند کرمانی افزود: با توجه به تنوع خدمت‌رسانی حوزه‌های مختلف شهرداری و لزوم تحقق توسعۀ ارتباطات، لازم است به‌صورت فراگیر موارد مورد نیاز مردم پیگیری شود.
وی با بیان اینکه خدمت شهرداری در حوزۀ معماری و شهرسازی در زمینۀ پروانۀ ساختمانی تحقق پیدا کرده است، گفت: با استفاده از بستری واحد، به‌زودی مشکلات این سیستم کاهش خواهد یافت.
در ادامه، سیدمحمدرضا معین‌زاده میرحسینی، رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورای اسلامی شهر کرمان، ضمن تشکر از تلاش‌های شهرداری، جامع بودن و به‌روزرسانی کامل اطلاعات را از موارد مهم دانست و بأ تاکید بر اینکه شهرداری گام بلندی در این حوزه برداشته است، گفت: لازم است استفاده از این سامانه، اطلاع‌رسانی و به شهروندان آموزش داده شود.
رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورای اسلامی شهر کرمان نیز به فعالیت ارزشمند شهرداری در راستای یکپارچه‌سازی خدمات شهرسازی اشاره کرد و گفت: تغییر رویکرد شهرداری در این دوره موجب شده تا نهضت بزرگی ایجاد شود و از دید فرهنگی و اجتماعی، تحقق آرمان بلند عدالت اجتماعی برای شهروندان رقم بخورد.
زهرا لری با تأکید بر اینکه این اقدام موجب افزایش بهره‌روی و رضایت شهروندان خواهد شد، گفت: از همه مهم‌تر، شفاف‌سازی و کرامت انسانی است که این اقدام شهرداری می‌تواند به‌نوعی در جامعه محقق شده و تأثیرگذار باشد.
در این مراسم، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان، در توضیح بیشتر این نرم‌افزار، به پیشینه ورود چنین نرم‌افزارهایی در سیستم شهرداری کرمان اشاره کرد و گفت: از سال ۹۷ براساس احساس نیاز درخصوص ارایۀ خدمات بهتر و با کیفیت‌تر به شهروندان و همچنین با در نظر گرفتن نواقص نرم‌افزار قبلی شهرسازی، بررسی‌هایی برای ورود نرم‌افزارهای جدید انجام شد.
حیدر هادی‌زاده با بیان اینکه نرم‌افزارهای چندین شهر مورد بررسی قرار گرفت و درنهایت نرم‌افزار «سراهشت» محصول شرکت «صفارایانه» انتخاب شد، گفت: این نرم‌افزار در بسیاری از شهرها مورد استفاده قرار گرفته و بر خلاف سامانۀ قبلی، کاملاً مکان‌محور است.
وی خاطرنشان کرد: در این سامانه، پایه کار، ملک است و با وجود کدِ نوسازی، مطالبِ تکراری وجود نخواهد داشت.
هادی‌زاده، به سیستمی‌شدن تمام فرآیندهای مربوط، در معاونت شهرسازی و معماری اشاره کرد و افزود: با بارگذاری یک‌سری دیتا بر روی لایه‌های نقشه، در حال حاضر این زیرساخت وجود دارد تا خدمات شهرسازی جمع‌سپاری شود.
وی ادامه داد: با این قابلیت مردم می‌توانند به خدمات در نظر گرفته شده برای شهروندان دسترسی داشته باشند.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان، از مزیت‌های این سیستم را تشکیل پرونده‌های یکپارچه دانست و با بیان اینکه با این قابلیت، دیگر پراکندگی و اعمال سلیقه در پرونده‌ها وجود نخواهد داشت، ادامه داد: مشکل محاسبۀ عوارض نیز از طریق این نرم‌افزار برطرف شده است.
هادی‌زاده، از پیش‌بینی زیرسیستم‌های نرم‌افزار جامع شهرسازی خبر داد و گفت: تعدادی از آن‌ها در حال استقرار است که می‌تواند حوزۀ گسترده‌ای از خدمات شهرداری را پوشش دهد.
وی از سیستم‌های مهم این نرم‌افزار را «شهرنما» دانست و افزود: طبق این زیرسیستم، موقعیت بصری ملک در سامانه دیده می‌شود.
هادی‌زاده همچنین کارتابل مدارک و استعلامات بین‌دستگاهی و زیرسیستم امور مهندسی و درآمد را از زیرسیستم‌های این نرم‌افزار دانست.
وی گفت: شهروندان می‌توانند از طریق سامانه، از ضوابط ملک خود و تخلفات آن مطلع شوند.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری افزود: در سامانه درآمد نیز فرمول‌های محاسبۀ عوارض مربوط بارگذاری شده که پس از تست، به‌زودی استفاده می‌شود.
هادی‌زاده به اقدامات جانبی در راستای بهبود عملکرد و افزایش صحت و جامع بودن اطلاعات اشاره کرد و اظهار داشت: سامانه موقعیت‌یابی محلی نیز از قابلیت‌های این نرم‌افزار است که به مأموران بازدید کمک می‌کند.
در ادامه، مدیر پروژۀ استقرار «سامانه یکپارچه شهرسازی و نوسازی شهرداری کرمان» موسوم به «سراهشت» با تأکید بر اینکه بهترین سیستم‌ها، بدون اطلاعات کارایی ندارند و با اطلاعات کافی به بلوغ کامل می‌رسند، گفت: علی‌رغم اینکه شهرهای زیادی با مدت‌زمان پنج تا شش سال با این سیستم کار کرده‌اند، اما شهرداری کرمان در این مدت اندک، به هدف خود دست یافته است.
سعید روحی‌نیک، با اشاره به قابلیت شهروندسپاری در این نرم‌افزار تأکید کرد: اطلاعات این سامانه هرچه تکمیل‌تر شود، خروجی‌های بهتری ارایه می‌دهد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/3585