printlogo


نماینده مجلس: حدود ۵۰ درصد آب کرمان نشتی دارد؛
پروژه اضطراری آبرسانی شهر کرمان افتتاح شد
پروژه اضطراری آبرسانی شهر کرمان افتتاح شد
کد خبر: 3636
پروژه اضطراری آبرسانی شهر کرمان در قالب بهره برداری از هفت حلقه چاه آب آشامیدنی با دبی ۲۰۰ لیتر در ثانیه در محور کرمان - جوپار افتتاح شد.این پروژه با اعتبار ۴۲۰ میلیارد ریال طی چهار ماه با ۶ هزار و ۸۰۰ متر خط انتقال به اجرا درآمده است.
نماینده کرمان و راور در آیین افتتاح طرح اضطراری آبرسانی کرمان گفت: در شهرها و روستاهای این استان از ۳۰ تا ۵۰ درصد نشت آب به علت فرسودگی شبکه داریم که طی قرارداد بلند مدت با بخش خصوصی می‌توانیم این مشکل را رفع کنیم.
محمدرضا پورابراهیمی افزود: یکی از دلایل اصلی کم آبی کرمان سیستم شبکه آبرسانی بوده که آمار نشت آب کرمان نگران کننده است.
وی ادامه داد: به میزان ارزش ازبین رفتن آب، این پروژه را طی قراردادی به پیمانکار بخش خصوصی بدهیم که آن را بفروشد در مقابل شبکه آبرسانی کرمان را نوسازی کند.
وی اظهار داشت: این کار توسط صنایع برای تامین آب صنعت از فاضلاب نیز تجربه شده که امیدواریم این موضوع در دستور کار قرار گیرد.
پورابراهیمی تاکید کرد: ظرفیت مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی را پای کار آوردیم و در این زمینه ۲ هزار میلیارد تومان فاینانس بانکی انجام دادیم که اگر نبود کار انتقال آب خلیج فارس نیز پیش نمی رفت.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت مصرف آب شرب، کشاورزی و صنعت استان کرمان گفت: متوسط مصرف بخش کشاورزی استان پنج درصد از میانگین کشور بالاتر است. اصلاح الگوی کشت باوجود شرایط فعلی یک ضرورت است و نمی توانیم با این وضع استمرار یابیم لذا باید اقدامی مهم در بخش کشاورزی در دستور کار قرار دهیم.
پورابراهیمی یادآور شد: سالانه ۶ میلیارد مترمکعب آب در استان کرمان برداشت می‌شود که ۹۵ درصد آن در کشاورزی می‌باشد در حالی که میانگین کشور ۹۰ درصد است و مصارف صنعت و شرب نسبت به استحصال و بازگردانی آب آن ناچیز است.
وی بیان داشت: اقدامات سال های اخیر به علت رویکرد غیرتخصصی کشاورزی بوده و تولیدات ما، بدون صرفه اقتصادی بیشترین مصرف آب را دارد.
این نماینده مجلس از استاندار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان درخواست کرد که نگاهی ویژه به این بخش در برنامه هفتم توسعه داشته باشند و اظهارداشت: اینها الزامات ما است که الزام داریم به تغییر زیرا ادامه وضع موجود اتفاقات ناگواری را برای استان رقم می‌زند.
نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تغییر در سهم مصرف کشاورزی استان از منابع آبی را در دستور کار خود قرار دهد و نکته دیگر انتقال از خلیج فارس است که کاری بزرگ محسوب می‌شود زیرا ۶ سال در دستور کار قرار داشت و سال گذشته افتتاح شد.
وی خاطرنشان کرد: دسترسی به آب خایج فارس از مسیر انتقال سرچشمه و مسیر کرمان - یزد امکان‌پذیر شده و در این زمینه نشست هایی با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان، صنایع و وزارت نیرو داشتیم.
این نماینده مجلس ادامه داد: استاندار کرمان نیز پای کار آمد و کاری کرد که مسیر انتقال خلیج فارس را با قاطعیت و مجدانه در دستور قرار دهیم که ظرف یک ماه آینده طی توافقات صورت گرفته عملیاتی می شود.
پورابراهیمی با اشاره به کمبود آب شرب کرمان و قطعی آب گفت: وضعیت را درک می کنیم، در دفتر خودمان در میدان ولیعصر کرمان آب شرب نداریم اما در کنار مسئولان قرار داریم که با مدیریت صحیح این روزهای دشوار را پشت سر بگذاریم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان هم در این آیین با اشاره به حمایت‌های استاندار، معاون عمرانی، نمایندگان کرمان در مجلس، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و سایر مسئولان گفت: تا حد توان مشکلات آب رابر، بافت و کرمان را رفع کردیم و تعهد دادیم بخشی دیگری از مشکلات آب کرمان را نیز بزودی رفع کنیم.
محمد طاهری افزود: هفت حلقه چاه دارای ظرفیت را در آخرین نقاط دشت های پیرامون کرمان با همکاری شرکت هلیل آب جستجو و شناسایی در کوتاهترین زمان پروانه بهره برداری برای این چاه ها صادر شد.
وی اظهار داشت: حفاری این چاه ها توسط چند دستگاه همزمان انجام شد و بلافاصله ۱۲ کیلومتر خط جمع آوری آب را اجرا کردیم.
وی ادامه داد: به‌ موازات آن خط ۲۰ کیلوولت برق را به طول ۱۲ کیلومتر خریداری کردیم که مشکلات خاص خود را داشت، همچنین در اجرای این پروژه طی ۲ نقطه به بزرگراه برخورد کردیم که به صورت تونلی پروژه اجرا شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با بیان اینکه کارهای اداری این پروژه ظرف یک روز انجام شد تصریح کرد: ۶ هزار و ۸۰۰ متر لوله قطر ۵۰۰ را تامین کردیم و در این پروژه تاکنون ۴۲ میلیارد تومان هزینه شده که تمام اعتبارات آن را به صورت استقراض تامین کردیم.
وی افزود: این پروژه به مردم کرمان هدیه می‌شود تا با مشکلات کمتری تابستان گرم امسال را پشت سر بگذارند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/3636