printlogo


عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد؛
رایزنی با سه وزارتخانه برای توسعه صادرات خرما
رایزنی با سه وزارتخانه برای توسعه صادرات خرما
کد خبر: 3637
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از پیگیری و برنامه‌ریزی به منظور توسعه صادرات محصول خرمای کشور توسط وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، امور خارجه و صمت خبر داد.
ذبیح الله اعظمی افزود: با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت و وجود خرمای مازاد نیاز کشور، کمیسیون کشاورزی طی نامه ای به سه وزارتخانه پیگیر یافتن بازارهای جدید و آینده نگری برای فروش محصول تولیدی خرمای کشور شد.
وی اظهار داشت: در این نامه مقرر شد معاونت اقتصادی و باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و معاونت توسعه تجارت وزارت صمت همکاری لازم را با کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی داشته باشند.
وی ادامه داد: این نامه با امضای مجمع نمایندگان استان های خرما خیز به امضای دیگر از نمایندگان از طریق کمیسیون کشاورزی مجلس در حال پیگیری است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: سالانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن انواع مختلف خرما در استان های خرما خیز کشور تولید می شود.   
وی افزود: بیشتر خرمای کشور در استان های کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، بوشهر، فارس، ایلام، کرمانشاه، یزد و خراسان جنوبی تولید می شود.
وی خرمای تولید شده در سطح کشور را بیشتر از نیاز داخل کشور عنوان کرد و از پیگیری صادرات برای رفع این مشکل خرماداران کشور خبر داد.
اعظمی از برنامه ریزی برای برپایی میز خرما در شهریورماه سال جاری خبر داد و گفت: برپایی این نشست نقش مهمی در رفع مشکل خرماداران کشور دارد لذا از طریق وزارت جهاد کشاورزی، وزرات امورخارجه و وزارت صمت پیگیر برپایی این میز خرما شدیم.‌
وی به نام گذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها اشاره کرد و گفت: با حمایت از تولیدات محصولات داخلی زمینه تحقق شعار سال معظم له فراهم می شود.
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به برگزاری میز خرما در سال گذشته در معاونت توسعه تجارت وزارت صمت و معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اشاره کرد و گفت: با برپایی این میز خرما شاهد رونق بازار خرما و افزایش قیمت خرما تا چهار برابر در بعضی از ارقام بودیم.
وی افزود: امیدواریم با برپایی دوباره میز خرما شاهد افزایش قیمت خرما در فصل برداشت این محصول در سطح کشور و خوشحالی نخل داران باشیم.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی به ظرفیت تولید خرما در جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: جنوب کرمان سالانه ۳۰۰ هزار تن خرما تولید می کند و متوسط تولید در هر هکتار باغ خرما در این منطقه از متوسط عملکرد کشوری بالاتر و حدود یک و نیم برابر بیشتر است.
وی بیشترین نوع رقم خرمای منطقه جنوب کرمان را از نوع کلوته عنوان کرد و افزود: این خرما مورد توجه کشورهای  منطقه اوراسیاست.
عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به آخرین وضعیت خرماهای کشور در سردخانه ها اشاره کرد و گفت: با عنایت خداوند و تلاش های انجام شده بویژه برپایی میز خرما عمده خرماهای کشور فروخته شده اند.
وی افزود: اما طبق آخرین بررسی های انجام شده فقط در استان خوزستان شاهد باقی ماندن حدود هزار تن خرما از نوع استعمران بوده ایم که متولیان امر باید برای فروش آن تمهیدات لازم را فراهم کنند و کمیسیون کشاورزی پیگیر رفع این مشکل  تا قبل از فصل برداشت سال جاری است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/3637