printlogo


5 پروژه عظیم «میدکو» افتتاح شد
ارمغان ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در کرمان
ارمغان ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در کرمان
کد خبر: 3664
پنج پروژه بزرگ‌ شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با ارزش سرمایه‌گذاری ۴۰۰هزار میلیارد ریال به‌صورت ویدئوکنفرانس و با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.
میدکو؛ تجلی توانمندی بخش خصوصی در سازندگی ایران
پنج پروژه بزرگ‌ شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با ارزش سرمایه‌گذاری ۴۰۰هزار میلیارد ریال به‌صورت ویدئوکنفرانس و با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.
مدیرعامل میدکو در این مراسم با اشاره به آغاز 35 پروژۀ صنعتی معدنی به‌صورت همزمان توسط این هلدینگ،گفت: امروز پنج پروژه از مجموعه پروژه‌های میدکو به‌صورت همزمان به بهره‌برداری می‌رسد.

دکتر علی‌اصغر پورمند در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های هلدینگ میدکو با بیان اینکه در دوره‌ای مدیرعامل و رییس هیأت‌مدیره شرکت ملی صنایع مس بودم که پس از فراغت از این مسئولیت،در گفت و گو با جناب آقای دکتر قاسمی، تصمیم به راه‌اندازی هلدینگ میدکو گرفتیم که خداوند کمک کرد و در سال 1387 فعالیت خود راشروع کردیم که بخشی از پروژه‌های میدکو در سال 90 و بخش دیگری هم در سال 92 شروع شد.
مدیرعامل میدکو تاکید کرد: مهمترین ویژگی طرح‌های 35 گانه میدکو، زنجیرۀ تولید از معدن تا محصول نهایی است و شعارمان از ابتدا این بود که «توسعه ما از معدن آغاز می‌شود»..
دکتر پورمند در ادامه از احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در زمینی به مساحت 46 هکتار در مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان با ظرفیت 500 مگاوات خبر داد و گفت: بخش گازیِ این پروژه با ظرفیت 12 مگاوات تا پایان سال 1400 وارد مدار خواهد شد و بقیۀ آن هم در سال 1401 به بهره‌برداری می‌رسد.
دکتر پورمند افزود:در مقابلِ مجموعِ 2 هزار هکتار زمین اختصاص یافته به پروژه‌های میدکو، 4500 هکتار فضای سبز ایجاد کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از دوسه پروژۀ باقی‌مانده میدکو در اوایل سال 1404، اشتغال مستقیم شرکت‌های هلدینگ میدکو به 15 هزار نفر خواهد رسید، گفت: در صنعت فولاد به ازای هر نفر اشتغالزایی مستقیم، 20 فرصت شغلی غیرمستقیم محاسبه می‌شود که بر این اساس، درمجموع برای حدود 300 هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده‌ایم.
مدیرعامل میدکو افزود: میانگین سنی پرسنل شرکت‌های زیرمجموعۀ میدکو 34 سال است و 97 درصد از نیروها بومی هستند که تجربه خوبی بوده است.
دکتر پورمند در خصوص مسئولیت اجتماعی نیز گفت: در زمینۀ مسئولیت اجتماعی، تأکید ما بر تقویت جوانان و روستاهای اطراف سایت‌هاست که بر اساس آن ثروت‌آفرینی متوازن توسط بخش خصوصی ایجاد شود.
گزارش «اقتصاد کرمان» می‌افزاید پس از ارایه گزارش دکتر پورمند، رییس‌جمهور نیز در سخنانی با قدردانی از برنامه‌ریزی و جسارت مدیرعامل میدکو در اجرای طرح‌های عظیم و متعدد در زمانی اندک، تاکید کرد: ما امروز حاصل و ثمره این تلاش‌ها را در نقاط مختلف کشور شاهد هستیم. 
میدکو جزو چهار شرکت برتر بورسی
در بخش دیگری از این آیین،مدیرعامل بانک پاسارگاد و رئیس هیات‌مدیره شرکت میدکو در سخنانی گفت: در چارچوب سیاست‌های دولت و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فعالیت‌های این مجموعه شکل گرفته به‌گونه‌ای‌که هم اکنون یک و نیم میلیون نفربه صورت مستقیم و غیرمستقیم سهامدار هستند، میدکو اولین هلدینگی است که با ثبت در بورس فعالیت خود را شروع کرده است.

به گفته دکتر مجید قاسمی، یکی از ویژگی‌های این مجموعه مشارکت آحاد مردم در بورس است که با 100 میلیارد تومان سرمایه آغاز به‌کار کرده و هم اکنون ارزش میدکو در تابلوی بورس 195هزار میلیارد تومان است که جزو چهار شرکت برتر بورسی محسوب می‌شود.
قاسمی با اشاره به استفاده از اقتصاد دانش بنیان در این مجموعه تصریح کرد: هم‌اکنون تکنولوژی تانک بایولیچینگ برای نخستین بار در کشور تجاری می‌شود و مجموعه میدکو توانسته نمایندگی انحصاری این نوآوری را کسب کند و در منطقه منا برای استفاده از این تکنولوژی باید از طریق میدکو اقدام کنند که یک ویژگی منحصربه‌فرد است.
وی به اتکا به امکانات داخلی، حداکثربحث درون‌زایی و برون‌نگری به لحاظ صادرات در مجموعه میدکو اشاره کرد و افزود: تا پایان امسال صادرات این مجموعه 3 میلیارد دلار خواهد شد، کل سرمایه‌گذاری میدکو معادل 5/ 6 میلیارد دلار در فاز نخست یعنی تا پایان امسال که از این میزان هم اکنون 5/ 5 میلیارد دلار روی زمین است و یک میلیارد دلار باقی مانده تا اوایل سال آینده به نتیجه خواهد رسید.
قاسمی تصریح کرد: برای فاز دوم در میدکو10 میلیارد دلار دیگرسرمایه‌گذاری خواهد شد یعنی در مجموع حدود 5/ 16 میلیارد دلاربرای دو فاز که 2/ 4 میلیون تن فولاد به 10 میلیون تن افزایش خواهد یافت، 50 هزار تن مس کاتد به 300 هزار تن خواهد رسید.
جلوگیری از خام‌فروشی با تکمیل زنجیره فولاد
رئیس جمهور با اشاره به افتتاح طرح های بسیار مهم صنعتی و معدنی در هفتاد و نهمین هفته از افتتاح طرح های ملی کشور، گفت: افتتاح 40 هزار میلیارد تومان طرح در یک روز و در یک استان نشانگر توانمندی ملت، برنامه ریزی دولت و کارآمدی دولت و ملت است که در سخت ترین شرایط جنگ اقتصادی مهمترین پروژه ها را به ثمر رسانده اند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در هفتاد و نهمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید و در آیین افتتاح طرح های ملی صنعتی و معدنی در استان کرمان، افزود:  افتتاح منظم هر هفته طرح ها و پروژه های ملی کشور از ابتدای سال 99 تاکنون ، پیام روشن و مفهوم بسیار مهمی برای دوستان و دشمنان ما دارد.
دکتر روحانی افزود: پیام این افتتاح ها این است که ملت ایران با استعداد بالای خود، استفاده از ظرفیت ها، بهره مندی از بانک ها، سرمایه گذاران و شرکت های سرمایه گذاری و استفاده درست و بهینه از امکانات کشور قادر است در شرایط سخت جنگ اقتصادی تولید و جهش تولید را پیش براند و شاهد افتتاح طرح های مهم و بزرگ ملی در کشور باشیم.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به طرح های افتتاح شده در زمینه صنایع فولاد در کشور، گفت: با تکمیل شدن زنجیره فولاد در کشور امروز از خام فروشی این محصول به طور کامل فاصله گرفته ایم.
دکتر روحانی با بیان اینکه دولت و ملت در کنار هم در سخت‌ترین شرایط، مهم‌ترین پروژه‌ها را به ثمر رساندند، گفت: اینکه برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یک مجتمع بزرگ فولادی را با طرح کوره‌بلند افتتاح می‌کنیم، نشان دهنده این است که مردم، جوانان، مهندسین و کارگران کشور برای سربلندی ایران عزیز لحظه ای درنگ نمی‌کنند و راه و مسیر خودشان را ادامه می‌دهند.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در حین افتتاح طرح‌های امروز نکات قابل ملاحظه‌ای مطرح شد، در توضیح این نکات اظهار داشت: یکی از نکات این بود که می‌شود سرمایه های خرد و کوچک مردم را کنار هم قرار داد و با مشارکت مردم یک طرح عظیم و بزرگ را به ثمر رساند و بعد هم آن را در فرابورس و بورس عرضه کرد.
دکتر روحانی ادامه داد: نکته دیگر جلسه امروز این بود که یک طرح عظیم تولید فولاد در یک استان با ظرفیت 1.7 افتتاح شد که تقریبا خودکفا هم هست. یعنی هم زنجیره‌اش را از سنگ آهن گرفته تا مراحل بعدی در استان تأمین می‌کند و هم برق و آب لازم را با تاسیس نیروگاه و توافق با شرکت آبفا و تصفیه فاضلاب تامین می‌کند.
رئیس‌جمهور این خودکفایی را حائز اهمیت فراوان دانست و تصریح کرد: مشارکت مردم در اینگونه طرح‌ها بسیار مهم است. هر کسی در حد توان خودش باید بیاید و مشارکت کند.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه در کنار بخش‌های بزرگ صنعتی، باید به مسأله فضای سبز هم توجه کنیم و آلودگی‌های احتمالی بخش‌های بزرگ صنعتی را با درختکاری جبران کنیم، تصریح کرد: نکته دیگر این است که اگر جایی، یک مجتمع بزرگ صنعتی احداث می‌شود، باید از جوان‌های همان منطقه، شهرستان و استان، حداکثر استفاده را ببرند.
رئیس‌جمهور در پایان از بانک پاسارگاد قدردانی کرد و با اشاره به نقش بانک ها در توسعه زیرساخت های کشور با  بیان اینکه ممکن است اشکالاتی در فعالیت بانک‌ها باشد اما در عین حال کارهای عظیم و بزرگی هم توسط بانک‌ها انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد: نباید خدمات بانک‌ها را در آبادانی ایران فراموش کنیم. برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ یا باید بانک‌های داخلی و خارجی وارد شوند یا باید بازار سرمایه وارد شود یا صندوق توسعه که بدون اینها نمی‌شود سرمایه‌گذاری‌های عظیم و بزرگ را انجام داد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم با اشاره به بهره‌برداری از پنج پروژه بزرگ میدکو افزود: از این تعداد دو مورد دارای ویژگی ممتاز هستند. اولین پروژه عبارت از کارخانه تولید شمش فولادی با یک‌میلیون و ۷۰۰هزار تن و به روش «کوره‌بلند» است.
علیرضا رزم‌حسینی ادامه داد: ما قبل از انقلاب یک پروژه ذوب‌آهن اصفهان داشتیم که از محل زغال‌سنگ، کک به صورت مستقیم به فولاد تبدیل می‌شد. بعد از انقلاب این دومین پروژه به روش کوره‌بلند است که در جمهوری اسلامی افتتاح می‌شود.
به گفته رزم‌حسینی، در دنیا تولید ۷۰درصد فولاد به روش کوره‌بلند است. از آنجا که در ایران از انرژی گاز برخوردار هستیم، اغلب تولید فولاد به روش احیای مستقیم صورت می‌گیرد. به‌دلیل اینکه هنوز در «زرند» کرمان ظرفیت خوب زغال‌سنگ داریم، سرمایه‌گذار اقدام به تعریف پروژه کوره‌بلند کرده ‌است.
وزیر صمت تصریح کرد: پروژه دوم عبارت از تولید ۵۰هزار تن کاتد مسی که با روش و تکنولوژی‌های جدید و به همت مهندسان کشور در «شهر بابک» کرمان افتتاح شد. با استفاده از این روش حدود ۴۰درصد سرمایه‌گذاری در تولید کاتد و حدود ۳۸درصد قیمت تمام‌شده آن کاهش پیدا کرده است.
وی با اشاره به برنامه توسعه این پروژه در آینده گفت: دانش این فعالیت به صورت انحصاری در اختیار شرکت سرمایه‌گذار قرار دارد و می‌توانند حتی در اجرای پروژه در کشورهای دیگر نیز از آن استفاده کنند.
به گفته رزم‌حسینی با اجرای این پروژه ظرفیت تولید مس کاتدی ایران به ۵۱۲هزار تن خواهد رسید.
وی با بیان اینکه با این اقدام‌ها الگوی واقعی در رابطه سرمایه و صنعت در هلدینگ میدکو اجرا شده است، گفت: تعدادی از صنعتگران دارای دانش فنی و بانک پاسارگاد به‌عنوان سرمایه‌گذار پشتیبان این مجموعه دست به دست هم داده و این کار را به سرانجام رساندند. وی تصریح کرد:هلدینگ میدکو با ایمیدرو در رقابت بسیار سازنده قرار دارد که این افتخار بسیار بزرگی است.
در این مراسم سهراب‌نژاد مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان،میرزایی مدیرعامل شرکت بابک مس ایرانیان،موسوی مدیرعامل شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه و ایران‌نژاد مدیرعامل شرکت گسترش ونوسازی معادن خاورمیانه(ممرادکو) گزارشی از روند احداث و توسعه پروژه‌های خود به رییس‌جمهور ارائه دادند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/3664