printlogo


با صادرات بیش از ۲ میلیون و ۷۸ هزار و ۳۶ تن فولاد رقم خورد؛
رشد ۱۲۸ درصدی صادرات فولاد در بهار ۱۴۰۰
رشد ۱۲۸ درصدی صادرات فولاد در بهار ۱۴۰۰
کد خبر: 3688
در فصلی که گذشت شرکت‌های بزرگ کشور بیش از ۲ میلیون و ۷۸ هزار و ۳۶ تن فولاد صادر کردند که حکایت از رشد ۱۲۸ درصدی عملکرد آنها در مقایسه با پارسال دارد.
عملکرد شرکت‌های ذوب‌آهن و فولاد مبارکه‌ اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد اکسین، فولاد هرمزگان، فولاد آلیاژی ایران، فولاد آذربایجان، فولاد خراسان، فولاد کاوه جنوب، صبا فولاد، فولاد بناب، جهان فولاد سیرجان، سنگ آهن چادرملو و فولاد کویر حاکی است در خردادماه امسال این شرکت‌ها ۹۱۶ هزار و ۲۳۶ تن فولاد صادر کردند که حاکی از رشد ۱۰۴ درصدی در مقایسه با خرداد ماه ۹۹ است.
در این میان، فولاد خوزستان با صادرات ۵۲۳ هزار و ۳۲۱ تن بلوم، بیلت و اسلب در سه ماهه نخست امسال بهترین عملکرد را در بین شرکت‌ها داشت و رشد ۹۲ درصدی را به ثبت رساند.
پس از آن ذوب آهن اصفهان با صادرات ۳۱۵ هزار و ۸۴۴ تنی و رشد ۷۵ درصدی و فولاد مبارکه با صادرات ۲۶۷ هزار و ۸۶۱ تنی و رشد ۳۲۵ درصدی در مکان‌های دوم و سوم قرار گرفتند.
بهترین عملکرد خرداد ماه نیز به ترتیب به  فولاد خوزستان با ۱۸۲ هزار و ۱۳۴ تن، فولاد مبارکه با ۱۶۱ هزار و ۸۲۹ تن و فولاد کاوه جنوب با ۱۲۳ هزار و ۶۰۰ تن رسید.
بلوم، بیلت، اسلب، ورق عریض، مقاطع آلیاژی- مهندسی، میلگرد، آهن اسفنجی و بریکت گرم، عمده محصولات فولادی صادراتی را تشکیل می‌دهند.
مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در سال گذشته ۹ میلیون تن بوده که نسبت سال ۹۸، کاهش ۱۳.۱ درصدی نشان می‌دهد.
این کاهش صادرات از نظر وزنی یک میلیون و ۳۶۲ هزار تن بوده است. پارسال صادرات فولاد میانی کشور ۶ میلیون و ۱۶۲ هزار تن بوده که کاهش ۱۱ درصدی را نسبت به سال ۹۸ نشان می‌دهد.
از صادرات فولاد میانی در سال گذشته، سهم صادرات بیلت و بلوم چهار میلیون و ۵۶۴ هزار تن و سهم صادرات اسلب یک میلیون و ۵۹۸ هزار تن بوده است. صادرات اسلب در سال ۹۹، کاهش ۲۳ درصدی را تجربه کرده و صادرات بیلت و بلوم، ۶ درصد کاهش یافته است.
کارشناسان معتقدند، برنامه‌های توسعه‌ای کشورهای پیشرو فولادی به‌ویژه هندوستان، رفع محدودیت‌های کرونایی و بازگشت دیگر شرکت‌ها به مدار تولید، خطری برای بازارهای صادراتی فولاد ایران است و باید از حالا برای صادرات ۱۵میلیون تنی در افق ۱۴۰۴ برنامه داشته باشیم.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/3688