printlogo


نظام مهندسی ساختمان استان و شهرداری کرمان،تفاهم‎‌نامه امضا کردند؛
صدور دومرحله‌ای پروانۀ ساختمانی در کرمان
صدور دومرحله‌ای پروانۀ ساختمانی در کرمان
کد خبر: 3726
تفاهم‌نامۀ همکاری مشترک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و شهرداری کرمان برای عملیاتی شدن مصوبۀ شورای اسلامی شهر درخصوص امکان صدور دومرحله‌ای پروانه‌های ساختمانی به امضای سیدمهران عالم‌زاده، شهردار، و علیرضا گلستانی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمان رسید.
شهردار کرمان در نشست مشترک با رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان، ضمن تبریک پیشاپیش فرارسیدن عید غدیر، از همکاری و تعامل پیوسته و تلاش‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری جهت فراهم‌سازی زمینۀ انعقاد تفاهم‌نامۀ همکاری تشکر کرد و آن را راه‌گشای بسیاری از مسایل شهروندان، سرمایه‌گذاران و جامعۀ مهندسان بیان کرد.
سیدمهران عالم‌زاده افزود: هرچه نحوۀ انجام امور بیشتر به‌صورت شفاف و سیستمی‌شدن هدایت شود، بسیاری از دغدغه‌های شهروندان مرتفع خواهد شد.
وی، ابراز امیدواری کرد که سایر خدمات مشترک شهرداری و نظام مهندسی ساختمان نیز به‌صورت سیستمی ارائه شود و یادآور شد: تفاهم‌نامۀ همکاری مشترک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و شهرداری کرمان، با هدف ایجاد تحول در صدور پروانه‌های ساختمانی به‌همراه ارتقای کیفیت طراحی معماری و ارائه خدمات مهندسی، تحقق مصوبۀ شورای اسلامی شهر کرمان درخصوص دومرحله‌ای شدن صدور پروانه ساختمان، اعطای فرصت مناسب به مالکان و مهندسان طراح جهت ارائه نقشه‌های فنی اجرایی ساخت، تحقق برنامه‌های دولت الکترونیک با ایجاد بستر مناسب جهت ارتباط یکپارچۀ کاملاً سیستمی بین نظام مهندسی ساختمان و شهرداری،‌ حذف کنترل نقشه‌های اجرایی از مرحلۀ اول صدور پروانۀ شهرسازی و شفاف‌سازی و اجرای قانون جهت کاهش تخلفات ساختمانی، به امضا رسیده است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان نیز در این نشست، ضمن تشکر از شهردار کرمان و معاون شهرسازی و معماری شهردار، بیان کرد: در این دوره، همکاری بسیار مطلوبی بین سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری کرمان شکل گرفت که منتج به اتفاقات مثبتی شد و امضای این تفاهم‌نامۀ همکاری، نقطۀ عطفی در نحوۀ ارائه خدمات توسط نظام مهندسی ساختمان و نحوۀ صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری است.
علیرضا گلستانی، با اشاره به اینکه فرایند قبلی، زمان‌بر و چالش‌برانگیز بوده است، خاطرنشان کرد: با دومرحله‌ای شدن فرایند صدور پروانه ساختمانی، حقوق شهروندان، مهندسان و فعالان ساخت‌وساز حفظ شده و نقشه‌های اجرایی ساخت‌وساز سازماندهی می‌شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه در کرمان مشکل دونقشه‌ای بودن را نداریم و این ناشی از همکاری بسیار خوب و تنگاتنگ شهرداری کرمان با سازمان نظام مهندسی ساختمان است.
معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان نیز بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در این دوره پیگیری شد، دومرحله‌ای شدن صدور پروانه ساختمان بود؛ به‌دلیل اینکه موضوع مجری ذی‌صلاح و سایر موضوعات، خارج از شهرداری و در جریان بوروکراسی اداری، فرایند صدور پروانه ساختمانی را زمان‌بر می‌کرد.
مریم ایلاقی‌حسینی ادامه داد: در سال‌های گذشته، زمان‌بر شدن فرایند صدور پروانه ساختمانی به‌دلیل طولانی‌شدن فرایند تهیه و تأیید نقشه‌ها باعث می‌شد شهروندان نتوانند از تخفیف‌های عوارض در فرجۀ زمانی مشخص بهره‌مند شوند.
وی خاطرنشان کرد: برای حل این مسایل، شهرداری پیشنهاد دومرحله‌ای شدن فرایند صدور پروانه ساختمانی را به شورای محترم ارائه کرد و با تصویب شورا جهت اجرا به شهرداری ابلاغ شد.
ابوذر ورزنده، عضو هیئت مدیرۀ سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمان نیز خاطرنشان کرد: پس از جلسات متعدد سازمان نظام مهندسی ساختمان با معاونت شهرسازی و معماری شهرداری کرمان، دفترچۀ راهنمای ترسیم و نحوۀ بازبینی نقشه‌های معماری تدوین شد.
وی افزود: به این ترتیب، شهرداری فرصت مناسبی را در اختیار سازمان نظام مهندسی ساختمان برای تهیۀ مدارک و مستندات لازم جهت اجرای ساختمان قرار داده که منجر به افزایش کیفیت نقشه‌ها و ارتقای کیفیت ساخت‌وساز می‌شود و مشکلات اجرایی را تا حد زیادی برطرف می‌کند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/3726