• یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 02 June 2024

  • یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 02 June 2024
محصول نشست‌های مشترک دولت و بخش‌خصوصی تشریح شد؛

کرمان پس‌از «کرمان آیدکس»

مراسم اختتامیه «کرمان آیدکس ۲۰۲۴» به نوعی چکیده پنل‌های چهار روزه‌‌ای بود که مهم‌ترین چالش‌ها و راهکارهای موفقیت استان کرمان را در بخش‌هایی همچون انرژی‌های تجدیدپذیر، گردشگری، کشاورزی، صدور خدمات فنی – مهندسی، شکل‌گیری زنجیره ارزش صنعت مس، توسعه پایدار، هوش مصنوعی و... تشریح می‌‌کرد...

حضور نمایندگان ۱۶ کشور خارجی در کرمان
علی نقوی، دبیر همایش در آیین اختتامیه «کرمان آیدکس ۲۰۲۴» با اشاره به اینکه موفقیت این همایش چهار روزه را باید به پای ۶‌هزار عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نوشت، عنوان کرد: خوشبختانه در همایش و پنل‌هایی که برگزار شد، شاهد ایجاد گفتمان دولت و بخش خصوصی بودیم.
وی با اشاره به اینکه طی چهار روز این همایش شاهد حضور سفیران ۱۶ کشور خارجی بودیم بیان کرد: امیدواریم در دوره‌های آتی تعداد مهمانان خارجی برای ایجاد تعامل در راستای سرمایه‌گذاری و توسعه استان افزایش یابد.
نقوی با اشاره به اینکه تیم اجرایی ۲۰۰ نفره برای برگزاری همایش سرمایه‌گذاری و توسعه کرمان آیدکس ۲۰۲۴ تلاش شبانه‌روزی داشته‌اند، گفت: امیدواریم در دوره‌های آتی با تلاش هر چه بیشتر اتاق بازرگانی ایران و کرمان نقاط ضعف احتمالی پوشش داده شود.
ضرورت احداث نیروگاه‌های تجدید‌پذیر در کرمان
در ادامه این مراسم محمد مهدی فداکار، استاندار کرمان نیز با اشاره به اینکه از ۸ ماه پیش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان برای برگزاری این همایش برنامه‌ریزی کردند، گفت: همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ فرصتی بی‌نظیر بود که فعالان دولتی و بخش خصوصی را در موضوعاتی همچون توسعه انرژی‌های تجدید پذیر، گردشگری، هوش مصنوعی، کشاورزی، توسعه زنجیره صنعت مس و... دور هم جمع کند و باعث اصلاح ذهنیت در موارد مختلف شود.
وی با اشاره به اینکه در حوزه انرژی خورشیدی ظرفیت‌های بسیار بالایی در استان فراهم است، افزود: موضوع ناترازی انرژی ضرورت توجه بیش از پیش به احداث نیروگاه‌های تجدید‌پذیر را مطرح می‌کند؛ کافی است بدانیم که دولت در سال گذشته ۱۹۷۱ همت برای تامین برق کشور پرداخته در حالی که تنها ۶۷ همت درآمد داشته است؛ این اتفاق در حالی می‌افتد که راندمان نیروگاه‌های کشور ۳۵ تا ۴۰‌درصد است.
وی همچنین از آمادگی صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در ۲۰ پروژه استان کرمان خبر داد و گفت: علاوه بر اینکه با توافقات صورت گرفته با صندوق توسعه ملی سرمایه‌گذاری در ۲۰ پروژه اتفاق می‌افتد، ابزارهای مطلوبی همچون قانون تامین مالی تولید و زیرساخت برای سرمایه‌گذاری در این زمینه شاهدیم.
باید در عمل دستاوردهای همایش را ببینیم
همچنین حجت‌الاسلام علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان نیز با بیان اینکه کرمان نیاز به پیشرفت دارد و صرف توسعه کافی نیست، اظهار کرد: باید در شمال، جنوب، شرق و غرب استان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم و برگزاری این رویداد فرصت‌های بزرگی ایجاد می‌کند.
وی افزود: این همایش ذهن‌ها را برای ایجاد بستر سرمایه‌گذاری و رشد و توسعه آماده می‌کند اما به هر حال این اتفاق کافی نیست و باید در عمل دستاوردهای این همایش را ببینیم.
پرداخت ۱۰ میلیارد دلار به ۲۰ پروژه استان کرمان
در ادامه علیرضا صالح، معاون صندوق توسعه ملی ایران با خبرهای خوش برای کرمانی‌ها به ایراد سخنرانی پرداخت و خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیتی که این همایش برای ما داشت، با پنج مدیرکلیدی صندوق برای کمک به سرمایه‌گذاری در استان کرمان در همایش حضور پیدا کردیم.
وی گفت: از سال ۱۳۸۹ تاکنون ۱۶۰ میلیارد دلار وارد این صندوق شده و ۲۰‌درصد از این منابع مالی طبق اساسنامه صندوق به میزان ۴۰ میلیارد دلار در قالب تسهیلات به بخش خصوصی و شرکت‌های زیرمجموعه نهاد‌‌های عمومی پرداخت شده است و استان کرمان رتبه پنجم بیشترین دریافتی را از صندوق داشته است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون صندوق توسعه ملی به میزان احداث ۲‌هزار مگاوات تسهیلات به نیروگاه‌های استان کرمان پرداخت کرده، افزود: بخشی از تسهیلاتی که برای احداث نیروگاه پرداخت کرده‌ایم به صندوق عودت داده نشده اما اقدامات ارزشمندی انجام شده است و ما هم پیگیر حل مشکل هستیم.
معاون صندوق توسعه ملی در ادامه با اشاره به بازدید از مجموعه طرح فولاد «گهر زمین» ادامه داد: تا سقف یک میلیارد دلار برای تکمیل این طرح در نظر گرفته‌ایم و با تحقق هر چه سریع‌تر این امر، سهامداران هم قطعا به همین میزان آورده مالی برای اتمام پروژه تامین می‌کنند که در این حالت می‌توان با قاطعیت از تکمیل پروژه ظرف ۲.۵ تا ۳ سال آینده خبر داد.
وی همچنین از تعیین ۲۰ پروژه در استان کرمان برای استفاده از تسهیلات ۵۰۰ میلیون دلاری خبر داد و گفت: در صورت اعلام این پروژه‌ها حاضریم ظرف یک روز جلسات را با بانک عامل برای تخصیص سریع این تسهیلات که مجموع آن به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد، برگزار کنیم.
صالح ادامه داد: در صورتی که صادرکنندگان کالا و خدمات به‌ویژه در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی در مناقصات بین‌المللی برنده شوند، برای تامین ضمانت‌نامه ارزی به میزان ۱۳‌درصد همکاری می‌‌کنیم.
منابع تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد
در ادامه مراسم اختتامیه «کرمان آیدکس ۲۰۲۴» محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در سال‌جاری تجهیز منابع برای تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد در برنامه دولت قرار گرفته و واقعیت حاکی از این است که افزایش تولید جز با سرمایه‌گذاری محقق نمی‌شود.
وی افزود: برای تحقق رشد ۸ درصدی در سال ۱۴۰۳ نیازمند ۴‌هزار همت هستیم که بخشی از آن توسط صندوق توسعه ملی و ۱۳۰۰ همت از طریق بانک‌ها و ۶۰۰ همت دیگر از طریق اوراق تامین شود.
نماینده کرمان و راور در مجلس با اشاره به اینکه در طول سال‌های اخیر توانسته‌ایم سهم استان کرمان در تولید ناخالص ملی کشور را از ۳.۲‌درصد به ۴‌درصد برسانیم، گفت: باید با توسعه سرمایه‌گذاری‌ها برای بالا بردن این سهم تلاش کنیم.
پور ابراهیمی با بیان اینکه نباید تجارب شکست خورده ارزی گذشته را تکرار کنیم، عنوان کرد: دوره آزمون و خطا در زمینه ارز به پایان رسیده اما خوشبختانه اقداماتی برای اصلاح سیاست‌های ارزی انجام شده است که از جمله می‌توان به تسهیل برای موضوع ارز تبادلی برای سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی اشاره کرد که این اتفاق با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی استان اقدامی قابل‌توجه است.
وی با بیان اینکه ۱۰ روز پیش جلسه‌ای برای هماهنگی با ستاد اقتصادی دولت برای اصلاحات ارزی داشتیم، خاطرنشان کرد: اینکه سال گذشته با تمام تلاش‌ها تراز تجاری ۱۷ میلیارد دلار منفی بوده اصلا خبر خوبی نیست و در سال‌جاری از اصلاح سیاست‌های ارزی دولت حمایت می‌کنیم .
دعواهای سیاسی را وارد اقتصاد نکنید
همچنین محمد رضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با حضور در مراسم اختتامیه آیدکس ۲۰۲۴ گفت: برخی اقدامات بی‌ارزش سیاسی که وارد ساحت اقتصاد می‌شود، باعث جلوگیری از پیشرفت و توسعه در استان‌ها می‌شود و به همین دلیل ما و سایر افراد سیاسی ۲۰ سال پیش در جلسه‌ای که با هم داشتیم، قرار گذاشتیم که دعواهای سیاسی نباید به قیمت توقف توسعه کرمان تمام شود و حتی این مدل را برای استان‌های دیگر به مانند یک الگو تعریف کردیم اما متاسفانه امروز آنچه کرمان ندارد ناشی از فراموشی این اصل است.
وی افزود: باید بپذیریم که دوره فروش نفت به پایان رسیده و ما امروز دچار مشکلاتی مانند ناترازی انرژی، ناترازی مالی بانک‌ها، ناترازی بودجه عمومی و... هستیم اما نباید فراموش کنیم که پتانسیل‌های عظیمی در کشور به‌ویژه استان کرمان داریم چرا که این استان علاوه بر معادن، دارای هوای چهار فصل، وضعیت سوق‌الجیشی و منابع انسانی باهوش و خلاق است.
وی اظهار کرد: با همتی که اتاق بازرگانی استان با برگزاری این همایش نشان داده امیدواریم اگر قرار است رقابتی ایجاد شود، رقابت در امورات خیر باشد تا با هم افزایی طرح‌های اقتصادی به ثمر بنشیند.
کمیته دائمی برای پیگیری پیشنهادهای «کرمان آیدکس۲۰۲۴»
همچنین در پایان مراسم قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن قرائت بیانیه پایانی «کرمان آیدکس ۲۰۲۴» افزود: به جرات می‌توان گفت در هیچ همایشی که خارج از تهران برگزار شده، این تعداد اندیشمند، فعال بخش خصوصی، مقامات سیاسی و سفرا شرکت نکرده‌اند و این مهم نشان از حجم بالای تلاش‌های اتاق کرمان دارد.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، وی افزود: با توجه به تعداد بالای پنل‌ها قطعا امکان بیان همه موضوعات وجود ندارد اما تمامی پیشنهادها ظرف دو هفته جمع‌آوری می‌شود و کمیته‌ای دائمی آنها را پیگیری می‌کند تا علاوه بر انتشار در رسانه‌ها، این موضوعات در شورای گفت‌وگوی استانی پیگیری شوند.
لازم به ذکر است در ادامه میثاق نامه «کرمان آیدکس ۲۰۲۴» توسط مسوولان و دست اندرکاران حاضر در مراسم امضا شد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11187
اخبار مرتبط
نظرات شما