• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
بخش خصوصی در کدام استان‌ها قوی‌تر است؟

«کرمان» پیشتاز اشتغال در بخش خصوصی

در پاییز 1402، بیش از 85 درصد شاغلان کشور در بخش خصوصی و کمتر از 15 درصد آن‌ها در بخش دولتی کار می‌کرده‌اند. در این میان بیشترین سهم اشتغال در بخش خصوصی مربوط به استان کرمان و بیشترین سهم اشتغال در بخش دولتی مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد بوده است...

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش نتایج طرح آمارگیری نیروی کار به شاخص‌های بازار کار در پاییز 1402 اشاره کرده است. یکی از این شاخص‌ها سهم اشتغال در بخش‌های دولتی و خصوصی است که به تفکیک استان‌های کشور قابل بررسی است. این بررسی می‌تواند نشان دهد چه تعداد از شاغلان هر استان در ادارات وابسته به دولت کار می‌کرده‌اند و شغل چه تعداد وابسته به دولت نبوده است. به گزارش مرکز آمار در پاییز امسال 14.4 درصد از شاغلین کشور در بخش دولتی و 85.6 درصد آن‌ها در بخش خصوصی مشغول به کار بوده‌اند.
 همچنین در میان استان‌های کشور نیز استان کرمان بیشترین درصد اشتغال در بخش خصوصی و استان کهگیلویه و بویر احمد بیشترین درصد اشتغال در بخش دولتی را داشته‌اند. در این گزارش به سهم اشتغال در بخش‌های خصوصی و دولتی به تفکیک استان‌ها پرداخته شده است.
بیشترین سهم اشتغال دولتی در کهگیلویه و بویر احمد
 در ادبیات اقتصادی شاغل به فردی گفته می‌شود که در هفته 44 مشغول به کار باشد یا به طور موقت شغلش را ترک کرده باشد. کسی که شاغل است یا در بخش دولتی (یا عمومی) کار می‌کند یا در بخش خصوصی. در صورتی که فرد در بخش دولتی یعنی در ادارات و دستگاه‌های وابسته به دولت مشغول به کار باشد، حقوق و دستمزدش وابسته به بودجه دولت خواهد بود و شاغل بخش دولتی محسوب می‌شود.
 به طور کلی در سطح ایران درصد شاغلین بخش خصوصی بیش از درصد شاغلین در بخش عمومی است، با این حال سهم شاغلان این دو بخش در همه استان‌های کشور یکسان نیست. این موضوع به این معنا است که گستردگی نفوذ دولت در استان‌های مختلف فرق می‌کند.
 به گزارش مرکز آمار بیشترین سهم اشتغال در بخش عمومی یعنی تعداد شاغلین در این بخش به کل شاغلین استان در پاییز سال جاری میان استان‌های کشور مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد است. 29.9 درصد شاغلین این استان در ادارات وابسته به دولت مشغول به کار هستند. پس از این استان نیز هرمزگان، ایلام و سیستان و بلوچستان سهم بالایی در اشتغال دولتی داشته‌اند. بالا بودن تعداد شاغلان در دستگاه عمومی این موضوع را تصریح می‌کند که در این مناطق دولت نقش بالایی در اقتصاد و امور جامعه دارد که این خود می‌تواند حاکی از ضعیف بودن و ناکارآمدی بخش خصوصی و کمتر بودن رشد و رقابت اقتصادی در آن‌ها باشد.
 همچنین کمترین سهم اشتغال در بخش دولتی برابر با 9.4 درصد مربوط به استان کرمان بوده است. بنابراین این استان بالاترین سهم اشتغال در بخش خصوصی را دارد.
کرمان سردمدار اشتغال در بخش خصوصی
 هر چه تعداد شاغلین یک منطقه در بخش خصوصی بیشتر باشد، یعنی این بخش در آن مناطق قوی‌تر است. گستره‌ بیشتر بخش خصوصی در یک منطقه نیز می‌تواند موجبات رشد اقتصادی، نوآوری و رقابت در اقتصاد و پویایی بازار کار فراهم کند. در نتیجه می‌توان گفت هر چه بخش خصوصی در یک منطقه قدرت بیشتری داشته باشد، اقتصاد در آن مناطق پویاتر است.
 مطابق گزارش مرکز آمار بیشترین سهم اشتغال در بخش خصوصی در پاییز 1402 مربوط به استان کرمان است. به طوری که 90.6 درصد از شاغلین این استان در ادارات و کسب‌وکارهای خصوصی مشغول به کار هستند. پس از کرمان نیز گیلان، خراسان رضوی و اصفهان بالاترین سهم اشتغال در بخش خصوصی را دارند.
 در سمت مقابل کمترین سهم اشتغال در این بخش نیز مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد، هرمزگان و ایلام است. به طوری که در استان کهگیلویه و بویر احمد 70.1 درصد از شاغلین در بخش خصوصی کار می‌کنند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10260
اخبار مرتبط
نظرات شما