• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
دیدار سفیر بنگلادش با استاندار کرمان بررسی شد؛

زمینه‌های همکاری‌ اقتصادی کرمان و بنگلادش

در دیدار استاندار کرمان و سفیر بنگلادش، زمینه‌های همکاری در حوزه‌های اقتصادی بررسی شد...

محمدمهدی فداکار در دیدارِ سفیر بنگلادش از ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی مشترک دو کشور نام برد و گفت: در یک دوره تاریخی مرزهای جغرافیایی میان دو کشور ایران و بنگلادش وجود نداشت و هم دین اسلام توسط ایرانیان به این کشور منتقل شد و هم زبان فارسی.
وی بیان کرد: گسترش روابط با کشورهای همسایه از برنامه‌‌های جمهوری اسلامی ایران در دولت فعلی است، استان کرمان هم ظرفیت‌های بالایی دارد که بر گسترش روابط اقتصادی می‌تواند کمک کند.
استاندار کرمان به پسته، خرما و محصولات جالیزی خارج از فصل به عنوان محصولات صادراتی استان کرمان اشاره داشت و افزود: در حوزه معدنی هم، کرمان استان منحصربفردی است، بزرگترین ظرفیت مس کشور، 70 درصد کرومیت کشور و ظرفیت بالای سنگ‌آهن را در کرمان داریم.
‌فداکار تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌هایی که در گذشته در سفر وزرای امور خارجه دو کشور منعقد شده، می‌تواند دنبال شود و اتاق بازرگانی واسط استان کرمان و بازرگانان باشد.
وی به ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان و 10 اثر ثبت جهانی آن اشاره داشت و از سفیر بنگلادش دعوت کرد تا از آنها و ظرفیت‌های صنعتی استان کرمان دیدن کند.
"منجورول کریم‌خان چودری" سفیر بنگلادش نیز در دیدار با استاندار کرمان گفت: بنگلادش را کشور برادر و با اشتراک‌های فرهنگی و تاریخی در نظر بگیرید، زبان‌ فارسی سال‌ها در این کشور رایج بوده و ایرانیان نقش موثری در گرایش کشور بنگلادش به دین اسلام داشته‌اند.
وی به بسترهای همکاری دو کشور بنگلادش و ایران اشاره داشت و افزود: روابط خوب سیاسی میان دو کشور برقرار بوده و اراده برای تعمیق این روابط وجود دارد.
سفیر بنگلادش تصریح کرد: یکی دیگر از اشتراک‌های ایران و بنگلادش، در حوزه فرهنگی است و ما گستره فرهنگ فارسی در بنگلادش را داریم.
"منجورول کریم‌خان چودری" ادامه داد: در کنار این روابط سیاسی و فرهنگی، روابط تجاری خوبی نیز می‌تواند شکل گیرد؛ کرمان به عنوان یک سرزمین با تاریخ کهن شناخته می‌شود و علاوه بر تاریخ کرمان، وجود افرادی چون سردار سلیمانی اعتبار دوچندان به این خطه در نظر مردم بنگلادش داده است.
به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، سفیر بنگلادش، پیشرفت‌های علمی استان را جالب توجه دانست و گفت: فعالیت تعداد بالای مراکز علمی و آموزشی در استان بسیار ارزشمند است و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران، علی‌رغم تهدیدها قابل تقدیر است.
وی ابراز داشت: دنیا به روابط دوستانه ملت‌ها و کشورها نیاز دارد، نخبگان ایرانی نگاه همراه با احترامی به بنگلادش دارند و متقابلا تجار و بازرگانان بنگلادش به دلیل نقاط اشتراک‌ به ایران علاقه دارند.
سفیر بنگلادش افزود: سعی ما بر روابط خوب با همه کشورهاست، اما روابط با ایران از جنس دیگری است و ظرفیت‌های کرمان را می‌شود به اندازه یک کشور مستقل دانست.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10764
اخبار مرتبط
نظرات شما