• دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024

  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024
24 ساعت پرحاشیه وزیر اقتصاد در فضای مجازی؛

از شایعه برکناری تا تکذیبیه دولت

ساعات پایانی روز گذشته بود که در میان گستردگی اخبار تنش در منطقه، تصویب قطعنامه توقف فروش انواع سلاح به اسرائیل توسط شورای حقوق بشر و همینطور افزایش نوسانات و هیجانات در بازار سکه و ارز در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به دمشق، خبر برکناری احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، از سمت خود در فضای مجازی دست به دست شد...

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا، در صفحه مجازی ایکس (توییتر سابق) خود، انتشار خبر برکناری احسان خاندوزی از وزارت اقتصاد را اتفاق مثبتی دانست.
اما صبح امروز، خبرگزاری تسنیم شایعه برکناری خاندوزی را تکذیب کرد. در همین راستا سپهر خلجی، رییس شورای اطلاع رسانی دولت، در واکنش به این اخبار در پیامی انتقادی تاکید کرد: «تروریست‌های اقتصادی همپای تروریست‌های حملات دمشق و چابهار مشغول بمباران افکار عمومی با خبر کذب هستند.
افزایش نااطمینانی و دامن‌زدن به انتظارات تورمی،مهمترین راهبرد آنها در این روزها است. القاء تزلزل در تیم اقتصادی دولت با تولید اخبار جعلی را باید در این چارچوب تحلیل و ردیابی کرد
این اولین بار نیست که شایعه برکناری خاندوزی از وزارت اقتصاد به گوش می‌رسد. پیش از این نیز در دی ماه 1401 نیز چنین خبری دست به دست شده بود که علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت در 14 دی ماه 1401 در مورد شایعه برکناری خاندوزی گفت: در مورد وزیر اقتصاد هیچ گونه بحثی مبنی بر جابجایی و برکنار وی وجود ندارد.
وعده‌های طلایی خاندوزی پیش از تصدی وزارت اقتصاد
همزمان با انتشار این خبر در شبکه‌های مجازی، ویدیویی از اظهارت خاندوزی پیش از تصدی بر صندلی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در حال وایرال شدن است، که در آن عنوان کرده بود: «اگر دولت بعد [سیزدهمین دولت] در سال 1400 و ۱۴۰۱ هیچکاری هم که نکند، تورم ۱۰ تا ۱۵ درصد کم خواهد شد. این را می‌گویم که دولت بعد هر کس آمد، این را به نام خودش نکند
او همچنین پیش از انتخابات در گفتگویی وعده داد بود: نارضایتی‌های روزمره اقتصادی ظرف شش ماه اول دولت قابل رفع است.
احسان خاندوزی در گفت‌وگویی که در 23 مرداد 1400 با دنیای اقتصاد انجام داده بود صراحتا عنوان کرده بود که نباید نرخ ارز را سرکوب کرد یا آن را به ارقامی غیرواقعی عقب راند. او همچنین عنوان کرده بود که می‌خواهد کاری انجام دهد که سیاست ارزی در ایران قابل پیش‌بینی باشد.
او در سخنان خود به افزایش ارزآوری، افزایش صادرات کشور و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی اشاره کرده و گفته « تقویت صادرات یکی از راه‌های نجات ماست
خاندوزی همچنین معتقد بود که FATF مساله امروز اقتصاد ایران نیست و ایران می‌تواند از مسیرهای دیگری جز رفع تحریم و تصویب FATF ارز‌آوری داشته باشد! او همچنین گفته تا زمانی که تحریم ها برقرار است، تصویب FATF دردی را دوا نمی‌کند و حتی تصویب FATF حیات اقتصادی ما را سخت‌تر می‌کند.
این‌ها بخشی از وعده‌های اقتصادی احسان خاندوزی پیش از شروع فعالیتش به عنوان وزیر اقتصاد دولت سیزدهم بود. اما امروز نه خبری از آن کاهش بی‌دردسر تورم و تاثیراتش در بهبود معیشت مردم است و نه ثباتی در بازار سکه و ارز به چشم می‌خورد.
البته طبق داده‌های مرکز آمار، نرخ تورم سالانه کل کشور در طول سال 1402 روند نزولی داشته و از حدود 47 درصد به 40 درصد در اسفند ماه رسیده است. نرخی که در اسفند ماه از این شاخص به ثبت رسیده، کمترین نرخ در طول سال گذشته است. با این حال، تورم سالانه 47 درصدی فروردین ماه، بالاترین تورم سالانه‌ای نبوده که در سال گذشته رقم خورده است بلکه بالاترین سطح این شاخص 49.1 درصد بوده که مربوط به اردیبهشت ماه است.
به گزارش اکوایران،احسان خاندوزی تا به این لحظه در خصوص شایعه برکناری‌اش هیچ اظهار نظری نکرده است. باید دید وزیر اقتصاد در تقابل با این انتقادات چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت؟
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10873
اخبار مرتبط
نظرات شما