• شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 18 May 2024

  • شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 18 May 2024
آینده فلز زرد تحت تاثیر نفوذ چین؛

هجوم دیوانه‌وار چینی‌ها به سمت طلا

قیمت جهانی طلا در حالی به بالاترین سطح خود رسید که سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان چینی این فلز را با سرعت بی‌سابقه‌ای خریداری می‌کنند...

درحالی که قیمت طلا در سال جاری به بالاترین رکود خود رسید، بسیاری از مردم چین با خرید قطعات کوچک طلا به جنون خرید پیوستند.
به نوشته نیویورک تایمز، خرید قطعات کوچک که وزن بسیار کمی دارند راهی به صرفه برای خرید طلا بدون ولخرجی در جواهرات، شمش‌های طلا یا سکه است. بسیاری از خریداران پیش از این در بازار سهام سرمایه‌گذاری می‌کردند، ولی امروز خرید طلا را راهی مطمئن برای سرمایه‌گذاری یافته‌اند.
طلا که اغلب سرمایه‌گذاری مطمئن در زمان تنش‌های اقتصادی و ژئوپلتیک درنظر گرفته می‌شود در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین و همچنین جنگ در غزه با افزایش قیمت روبه‌رو شد. اما افزایش قیمت آن به بالای 2 هزار و 400 دلار در هر اونس پایداری بیشتری از خود نشان داد که علت آن چین بود.
مصرف‌کنندگان چینی به سمت طلا هجوم برده‌اند؛ چراکه اطمینان آنها به سرمایه‌گذاری‌های سنتی چون مسکن و سهام تضعیف شده است. در همین زمان، بانک مرکزی این کشور نیز به‌طور مداوم به ذخایر طلای خود می‌افزاید. در حالی‌که ذخایر دلاری خود را به مرور کاهش می‌دهد. در این شرایط دلالان چینی شرط می‌بندند که هنوز هم جا برای افزایش قیمت وجود دارد.
چین درحال حاضر نفوذ قابل توجهی در بازار طلا دارد، ولی نفوذ آن در طول این دوره صعودی اخیر پررنگ‌تر شده است. قیمت طلا در بازارهای جهانی از سال 2022 حدود 50 درصد افزایش یافته است. قیمت طلا باوجود عواملی که به طور سنتی جذابیت آن را کاهش می‌دهند، با افزایش نرخ بهره و افزایش ارزش دلار، همچنان به رشد خود ادامه داد.
ماه گذشته، باوجود اینکه فدرال رزرو سیگنال حفظ نرخ‌های بهره بالا برای مدت طولانی‌تر را فرستاد، قیمت طلا رشد کرد. باوجودی که ارزش دلار تقریبا در برابر همه ارزهای اصلی جهان در سال جاری رشد کرده، همچنان به افزایش قیمت ادامه داده است.
بازار جهانی بیشتر تحت تاثیر خریداران چینی
قیمت‌ها تا حدود 2 هزار و 300 دلار در هر اونس کاهش یافته است، ولی نظرات مبنی بر اینکه بازار جهانی بیشتر تحت تاثیر خریداران چینی و سرمایه‌گذاران است و نه عوامل اقتصادی، رو به افزایش است. به گفته مدیر اجرایی پلتفرم اطلاعاتی قیمت فلزات «متالز دیلی» در لندن، چین بدون تردید قیمت طلا را افزایش می‌دهد و جریان طلا به سمت چین بسیار شدت گرفته است.
مصرف طلا در این کشور در سه ماهه نخست سال جاری 6 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. این در حالی است که مصرف طلا سال گذشته نیز 9 درصد افزایش یافته بود.
با کمرنگ شدن سرمایه‌گذاری‌های سنتی، سرمایه‌گذاری در طلا جذاب‌تر شده است. بخش مسکن چین، که مقصد بیشتر سرمایه‌گذاری‌های خانوارهای چینی بود، همچنان در بحران قرار دارد. اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سهام نیز به طور کامل احیا نشده است. چندین صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ که هدف آنها ثروتمندان بود، پس از شرط بندی‌های شکست خورده روی املاک شکست خوردند.
باتوجه به جایگزین‌های اندک سرمایه‌گذاری، پول به سمت صندوق‌های چینی که طلا معامله می‌کردند سرازیر شد و بسیاری از جوانان به جمع‌آوری قطعات کوچک طلا روی آوردند.
تجار آنلاین نیز به شدت درحال فروش طلا هستند. در پلتفرم Alibaba’s Taobao که یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های تجارت آنلاین چین است، یک فروشنده قطعات طلا به صورت لحظه‌ای می‌فروشد. این قطعات ریز به پنج شکل هستند، از جمله یکی شبیه بادام زمینی و دیگری شبیه خرمالو، و با پرداخت 87 دلار به ازای هر قطعه، یک فرد می‌تواند به قیمت یک ظرف تاس کباب در بازار طلا بخرد.
بانک مرکزی چین از خریداران عمده طلا
یکی دیگر از خریداران عمده طلا در چین، بانک مرکزی این کشور است. در ماه مارس، بانک خلق چین برای هفدهمین ماه متوالی به ذخایر طلای خود افزود. سال گذشته، این بانک بیش از هر بانک مرکزی دیگری در جهان طلا خرید و بیش از 50 سال گذشته به ذخایر خود افزود.
پکن درحال خرید طلا برای تنوع بخشیدن به وجوه ذخیره خود و کاهش وابستگی خود به دلار آمریکا است که مدت‌ها به عنوان مهم‌ترین ارز ذخیره در نظر گرفته می‌شد. چین بیش از یک دهه است که در حال کاهش دارایی‌های خزانه‌داری آمریکاست. در ماه مارس، این کشور حدود 775 میلیارد دلار بدهی ایالات متحده داشته است، که از حدود 1.1 تریلیون دلار در سال 2021 کمتر است.
بسیاری از بانک‌های مرکزی، از جمله چین، پس از اقدام نادر وزارت خزانه‌داری ایالات متحده برای مسدود کردن دارایی‌های دلار روسیه تحت تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو، شروع به خرید طلا کردند.
به گفته یک اقتصاددان ارشد، تحریم‌ها «بنیان اعتماد سیستم پولی جهانی کنونی» را متزلزل کرده و بانک‌های مرکزی را مجبور کرده تا از ذخایر خود با دارایی‌های متنوع‌تر محافظت کنند. از این‌رو این موج افزایش طلا ممکن است با گذشته متفاوت باشد.
به گزارش اکوایران،اگرچه پکن درحال خرید طلاست، اما این فلز گرانبها تنها حدود 4.6 درصد از ذخایر ارزی چین را تشکیل می‌دهد. از نظر درصدی، هند دو برابر بیشتر ذخایر خود را با طلا نگهداری می‌کند.
ترکیب خرید خرده‌فروشی تهاجمی از سوی مصرف‌کنندگان چینی و خریدهای بانک مرکزی، توجه سفته‌بازان را در بازارهای شانگهای جلب کرده است که شرط می بندند این روند ادامه یابد. میانگین حجم معاملات طلا در بورس آتی شانگهای در ماه آوریل نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11110
اخبار مرتبط
نظرات شما