• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
قیمت مصوب خرما چقدر است؟

بازار متزلزل صادرات خرمای ایران

در سال گذشته ایران 500 میلیارد دلار خرما صادر کرد. اما امسال تحقق این رقم بعید به نظر می‌رسد.داده‌های انجمن خرما نشان می‌دهد، از میزان یک میلیون و 300 هزار تن خرمای تولیدی نزدیک به 70 درصد آن در کشور مصرف میشود و فقط 30 درصد آن صادر می‌شود...

براساس داده‌های انجمن ملی خرمای ایران،  ایران بعد از مصر با تولید یک میلیون و 300 هزار تن خرما، دومین تولیدکننده این محصول در جهان است.همچنان ایران بیش از عربستان خرما تولید می‌کند. درحال حاضر ایران 100 هزار تن خرما از کشور عربستان بیشتر تولید داریم.
اما مشخص نیست در سالهای آینده هم همچنان ایران در تولید پیشتاز باشد یا نه؟ چون تولیدکنندگان باتوجه به کمبود منابع آبی کشور به دنبال افزایش سطح زیرکشت این محصول نیستند. البته میزان بهره‌وری افزایش خواهد یافت تا اتفاقی که برای پسته افتاد و صرفا سطح زیرکشت رشد کرد تکرار نشود.
داده‌های انجمن خرما نشان می‌دهد، از میزان یک میلیون و 300 هزار تن خرمای تولیدی نزدیک به 70 درصد آن در کشور مصرف میشود و فقط 30 درصد آن صادر می‌شود. با این حال سال گذشته نزدیک به نیم میلیارد دلار ایران صادرات خرما داشته است. البته اخیرا وزارت جهادکشاورزی برای تنظیم بازار خرمای داخلی دستور  افزایش تعرفه صادرات خرما را تا 50 درصد داده است.
موضوعی که با و اکنش منفی فعالان بازار بویژه صادرکنندگان مواجه شده است. محسن رشیدفرخی رئیس انجمن ملی خرمای ایران با اشاره به این که نیمی از صادرات خرما در طول ماه رمضان انجام می‌شود؛ گفت: افزایش 50 درصدی تعرفه صادرات خرما در مقطع ماه رمضان عملا منجر به توقف صادرات این محصول خواهد شد و صادرکنندگان نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند و کشاورزان نیز از مزیت‌های صادرات محروم خواهند شد.
رشید فرخی توضیح داد که  50 درصد خرمای تولیدی از سال قبل در انبارهاست و حدود 25 درصد از این خرما برای ایام ماه مبارک رمضان کفایت می‌کند و برنامه‌ریزی شده بود که مابقی آن صادرات شود. اما با افزایش تعرفه با مشکل مواجه شد.
اصولا با گرم شدن هوا مصرف خرما پایین می‌آید. از طرفی به زودی محصول جدید به بازار وارد می‌شود. بنابراین سیاست توقیف صادرات به گفته رئیس انجمن ملی خرمای ایران باعث می‌شود خرما روی دست کشاورزان بماند.
طبق داده‌های انجمن خرما در سال جاری 210 میلیون دلار صادرات خرما وجود دارد. اما توقف یکباره صادرات منجر به بی‌اعتمادی بازارهای صادراتی به محصولات صادراتی ایران خواهد شد. رشید فرخی معتقد است دولت راحت‌ترین کار برای تنظیم بازار در دستور کار قرار داده است. درحالی که می‌توانست مانند سال گذشته قیمت این محصول را در بازار به صادرات وصل نکند.
با این تفاسیر رشید فرخی ابراز امیدواری کرد که تا 5 سال آینده صادرات خرمای ایران به یک میلیارد دلار افزایش پیدا کند.
درحال حاضر به غیر از  کشورهای همسایه و مسلمان، خرمای ایران به بازارهای اتحادیه کشورهای CIF،‌ هند و بخشی از اروپا صادر می‌شود.
قیمت مصوب خرما
اما امسال قیمت مصوب خرما در ماه رمضان چند است؟  رئیس انجمن ملی خرمای ایران، قیمت هر کیلوگرم خرما مضافتی درجه یک درب سردخانه در آستانه ماه مبارک رمضان را ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان اعلام کرد. او گفت قیمت خرما امسال در مقایسه با سال قبل ۱۲ الی ۱۳ درصد افزایش قیمت دارد. درضمن قیمت هر کیلوگرم خرمای کبکاب نیز در سال جاری حدود 45 تا 50 هزار تومان است که قیمت آن در سال گذشته نیز همین حدود بود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10588
اخبار مرتبط
نظرات شما