• دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024

  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024
بورس چگونه می‌تواند جاذب سرمایه‌ باشد؟

دلایل جاماندگی بورس به روایت پورابراهیمی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است بی‌اعتمادی مردم و تداوم سیاست‌های دستوری دولت باعث جاماندن بورس از تورم شده است...

درحالی‌ که از بازار سرمایه به عنوان تنها بازار جامانده از تورم نام برده و عوامل مختلفی برای آن ذکر می‌شود اما سوال مهم‌تر این است که بورس چگونه می‌تواند جاذب سرمایه‌ باشد و آیا در سال ۱۴۰۲ صنایع بورسی می‌توانند نرخ پایه سهام زیرمجموعه خود را به روزرسانی کنند؟
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که معمولا بازار سرمایه با یک تاخیر به روزرسانی می‌شود. او پیش‌بینی کرد که به روزرسانی مرتبط با این حوزه به آرامی در حال حرکت است و این روزها بازار احتمالا به انتهای روند تاخیری به روزرسانی خود نزدیک می‌شود.
رئیس کمیسیون اقتصای مجلس روند افزایشی شاخص در هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۱ و روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۲ را موید این اظهار نظر خود اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی ما این است که بازار سرمایه به‌ تدریج و به تناسب صنایع مختلف از تغییرات نرخ ارز عبور خواهد کرد. صنایع صادراتی سریع‌تر و صنایع غیرصادراتی‌ باسرعت کمتر و نهایتا قیمت سهام زیرمجموعه همه صنایع با تغییرات نرخ ارز، به روز خواهد شد. پیش‌بینی‌ ما افزایش قیمت سهام در امسال است.
 عوامل سه‌گانه جاماندن بورس از تورم
پورابراهیمی عوامل سه‌گانه‌ای را برای جا ماندن بورس از تورم نام برد و گفت: اتفاقات بسیار ناگواری که در فاصله سال‌های ۹۷ تا ۹۹ افتاد نخستین عامل جا ماندن بورس از تورم بود. نبود نظارت دولت و نبود اطلاع رسانی به سهامداران به واسطه افزایش بی‌رویه قیمت‌ سهام شرکت‌های بورسی به کاهش شدید شاخص منجر شد و عملا این کاهش شدید موجب بی‌اعتمادی مردم به بازار سرمایه کشور شد که الان ما با اینکه می‌گوییم سهام این شرکت واقعا می‌ارزد و با اینکه مردم می‌دانند که ارزش سهام بسیاری از شرکت‌ها ارزنده است ولی اعتماد نمی‌کنند که واقعا پول بدهند و سهام بخرند.
به گفته این نماینده مجلس، یکی از دلایلی که تغییرات نرخ ارز اثر خود را در بازار سرمایه نشان نداد این‌ بود که حجم قابل توجهی از سهامداران خرد به دلیل نبود نظارت دولت و مسئولان ارشد موثر در حوزه بازار سرمایه وقت، تلخی افزایش و کاهش کاملا غیر منطقی قیمت سهام یک شرکت را در سال‌های اخیر تجربه کردند که باعث بی‌اعتمادی سهامداران شد. نتیجه بی‌توجهی به نامه‌نگاری‌های کمیسیون اقتصادی با رئیس‌جمهوری وقت و تذکرات متعدد و گوشزد کردن پیامدهای این اتفاق در دولت قبل، وجود این بی‌اعتمادی در بین آحاد مردم است؛ با آنکه قیمت سهام با توجه به تغییرات نرخ ارز خیلی ارزنده شده است اما مردم بی‌اعتمادند و به بازار ورود نمی‌کنند.
تداوم سیاست دستوری و بازگشت به دوره قبل از رئیسی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تداوم سیاست‌های دستوری در بازار سرمایه به عنوان سومین عامل جا ماندن بازار سرمایه از تورم نام برد و گفت: تداوم سیاست‌های دستوری دولت در خصوص بازار سرمایه بسیار مهم است. متاسفانه با آنکه تذکرات و تاکیدات ما هنوز ادامه دارد. اخیرا شاهد ابلاغیه بانک مرکزی بودیم که شرکت‌های بورسی و صادراتی‌ ما مکلفند با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰هزار تومان ارز خود را تحویل دهند و بعد اعلام کردند که این نرخ رقابتی شده و قرار است پایه رقابت تغییر کند. اگر قرار است پایه‌ رقابت‌ تغییر کند چه لزومی دارد که بازار سرمایه را با این نامه دچار چالش کنیم.
 وی تاکیدکرد: به نظرم اگر قرارباشد که کارها این گونه انجام شود که برگشت به دوره قبل از آقای رئیسی است که تمام آن مضراتی که ما برای ارز ترجیحی قائل بودیم با واژه جدید ارز نیمایی آمد. ماجرا همان است . آش همان‌ و کاسه همان کاسه است. متاسفانه با وجود همه تذکرات در کمیسیون اقتصادی مجلس باز هم شاهد ادامه سیاست‌های دستوری در نرخ ارز، قیمت‌گذاری در کالاها و در بازار سرمایه هستیم.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/6984
اخبار مرتبط
نظرات شما