• دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024

  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024
یک سال پس از جراحی اقتصادی!

سهم خوراکی‌ها از تورم، همچنان در اوج

سهم اجزای مهم در تورم نشان می‌دهد در یک سال منتهی به خرداد 1402 خوراکی‌ها بیشترین سهم را در تورم کل داشته‌اند. در این آمار مشاهده می‌شود بخش‌های «مسکن» و «حمل‌و‌نقل» در رده‌های بعدی ثبت تورم قرار دارند...

تورم ماهانه در خرداد امسال کاهش یافت و به تبع آن رشد قیمت‌ها در بُعد یک سال نیز در ایران پایین آمد؛ اتفاقی که برخی کارشناسان آن را در راستای مهار تورم در کشور، اتفاقی مفید قلمداد می‌کنند.
عموما تورم را می‌توان رشد مستمر قیمت‌ها و افزایش شاخص قیمت مصرف کننده در کشور تلقی کرد. تحلیلگران علم اقتصاد در کشور عموما بررسی این شاخص را مدنظر قرار می‌دهند و رشد آن را یکی از عوامل کاهش رفاه افراد می‌دانند.
در همین خصوص در سال گذشته دولت در طرحی موسوم به جراحی اقتصادی در ایران تصمیم به حذف یارانه برخی کالاهای خوراکی گرفت. حذف ارز 4 هزار و 200 تومان از این کالاها موجب شد تا در میانه بهار سال گذشته به یکباره قیمت‌ها صعودی شوند. شاخص قیمت بالاتر رفت و در ادامه تورم نقطه به نقطه نیز به سطوح بی‌سابقه‌ای رسید. تورم نقطه به نقطه در اقتصاد به تغییرات شاخص قمیت مصرف‌کننده در هر مقطع در قیاس با موقعیت مشابه خود در سال قبل گفته می‌شود.
در همین رابطه، داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در فروردین امسال، تورم در کشور مرز بی‌سابقه 55 درصدی را لمس کرد. در ماه‌های بعد اما شاخص قیمت مصرف‌کننده در کشور در قیاس با سال قبل خود رشد کمتری داشت و در خرداد امسال افت 11 واحد درصدی را تجربه کرد. عموما این اتفاق را ناشی از افت قابل توجه سرعت رشد قیمت‌ها و در نتیجه تخلیه شوک ناشی از رشد قیمت‌ها در بخش خوراکی‌ها می‌دانند. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد هنوز سهم خوراکی‌ها در کشور در مرز بالایی قرار دارد.
رکورد سهم خوراکی‌ها در تورم خرداد 1402
به طور کلی شاخه‌های مهم در شاخص قیمت مصرف‌کننده به 12 بخش تقسیم می‌شود. در این میان «خوراکی‌ها»، «مسکن» و «حمل و نقل» بیشترین ضریب اهمیت را در سبد خانوار دارند.
در همین رابطه داده‌های مرکز آمار ایران در دومین ماه بهار امسال نشان می‌دهد در این مدت تورم نقطه به نقطه برابر با 42.6 درصد بوده که از این میان سهم خوراکی‌ها برابر با 14.8 درصد بوده است. در میان 12 عضو سبد مصرفی خانوارها در کشور، بخش خوراکی هنوز هم بیشترین سهم را دارا است.
داده‌های آماری نشان می‌دهد سهم مسکن در کشور برابر با 12.4 درصد بوده و دومین رکورد را رقم زده است. «حمل و نقل» و «بهداشت و درمان» نیز در این مدت رده‌های سوم و چهارم را در کشور رقم زده‌اند. در همین رابطه داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد سهم بخش «حمل و نقل» از تورم 40 درصدی خرداد، تقریبا 4.16 درصد بوده و این سهم در بخش بهداشت و درمان معادل با 3.4 درصد رقم بوده است. در یک سال منتهی به خرداد امسال اما «دخانیات» و «آموزش» کمترین سهم را در رشد تورم نقطه به نقطه داشته‌اند.
در نهایت، بررسی‌های آماری تورم خرداد امسال نشان می‌دهد با وجود افت قابل ملاحظه تورم در این ماه و تخلیه شوک تورم در کشور، اما همچنان پیشتاز تورم در ایران، خوراکی‌ها هستند؛ کما اینکه هنوز هم با وجود کاهش 11 واحد درصدی تورم در خرداد امسال، بسیاری هنوز تورم را رقم بالایی قلمداد می‌کنند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7819
اخبار مرتبط
نظرات شما