• دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024

  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024
درآمد ملی مس مدیون افزایش قیمت‌های جهانی؛

تحلیل بنیادی فملی

گزارش عملکرد تیر‌ماه شرکت ملی صنایع مس ایران نشان می‌دهد، فملی تنها به واسطه افزایش قیمت جهانی کاتد مس توانست درآمد خود را افزایش دهد. چرا که گزارش تیرماه شرکت خبری از افزایش مقدار فروش نمی‌دهد. به این ترتیب فملی، رشد درآمد خود را مدیون افزایش نرخ‌های فروش محصولات خود است...

اصلاحیه گزارش عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران در 14 مرداد منتشر شد؛ بررسی آن، نمره قابل قبولی به عملکرد فملی نداده است. در ابتدا باید نگاهی به ارقام تولیدی شرکت انداخته شود. بررسی اعداد مقدار تولید شرکت نشان می‌دهد که مقدار تولید فملی در تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر از دو درصد کاهش داشته و از سه میلیون و 924 هزار تن به سه میلیون و 844 هزار تن رسیده است.
مقدار کل تولید شرکت در خردادماه به دلیل تولید نشدن سنگ سولفور به شدت پایین بود. از همین رو در این گزارش مقدار تولید فملی در تیر با خرداد مقایسه نشده است.

افت مقدار فروش
اما عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران در رابطه با فروش بدتر بود و مقدار فروش شرکت در تیر تا حد بالایی کاهش یافت. به صورتی که مقدار فروش فملی با کاهش 28.13 درصدی از 141 هزار و 24 تن در خرداد به 101 هزار و 361 تن در تیرماه رسید. همچنین مقدار فروش شرکت در این ماه در مقایسه با فروش 118 هزار و 755 تنی مدت مشابه سال گذشته حدود 15 درصد کاهش داشته است.

افزایش صادرات
بررسی بیشتر گزارش عملکرد ماهانه فملی حاکی از آن است که شرکت در تیرماه حدود 5.46 درصد از فروش خود را به صادرات اختصاص داده که نسبت به خرداد و تیر1401 بیشتر شده است. گفتنی است سهم صادرات از سبد فروش شرکت در خرداد حدود 0.01 درصد و در تیر 1401 حدود 4.47 درصد  بوده است.
اما چرا صادرات برای فملی ارزشمند است؟ از آنجایی که نرخ‌ فروش خارجی محصولات شرکت مس ایران، تفاوت بسیاری با نرخ داخلی دارد، در صورت تمرکز بیشتر فملی روی صادرات، درآمد بیشتری نصیب شرکت خواهد شد.
برای مثال نرخ فروش خارجی کاتد حدود 32 درصد، اسید سولفوریک 85 درصد و اکسید مولیبدن حدود 14 درصد بیشتر از نرخ فروش داخلی آن‌ها است.
در مجموع باید گفت، فملی در تیرماه امسال پنج هزار و 538 تن از محصولات خود را صادر کرده و حدود دو هزار و 228 میلیارد تومان از آن درآمد کسب کرده است.
رشد 79 درصدی درآمدها در تیرماه 1402
ادامه بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت ملی صنایع مس ایران نشان می‌دهد شرکت در تیرماه امسال از فروش محصولات خود توانست در مجموع 10 هزار و 886 میلیارد تومان درآمد کسب کند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیشتر از 79 درصد افزایش داشته است. جهش درآمد شرکت در این ماه عمدتا به دلیل رشد نرخ فروش محصولات شرکت بوده است. همچنین درآمد شرکت در مقایسه با درآمد 9 هزار و 28 میلیارد تومانی خردادماه حدود 20 درصد بالا رفته است.
افزایش درآمد شرکت مس ایران در این مدت عمدتا به دلیل افزایش قیمت محصولات شرکت است.  به طوری نرخ فروش محصولات فملی در تیرماه در مقایسه با خرداد ماه به طور میانگین 40 درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 98 درصد افزایش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز،این رشد نرخ فروش محصولات عمدال به دلیل افزایش قیمت جهانی کاتد مس است. همانطور که در نمودار زیر مشخص است، قیمت جهانی کاتد مس از خرداد امسال وارد یک روند صعودی شده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8220
اخبار مرتبط
نظرات شما