• دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 13 May 2024

  • دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 13 May 2024
تبعات تغییرات اقلیمی در تجارت؛

ضرر 23 تریلیون دلاری اقتصاد جهانی در 2050

تغییرات اقلیمی چه تاثیری بر آینده تجارت جهانی می‌گذارد؟ بـر اسـاس مطالعات صورت گرفته تغییـرات آب و هوایـی می‌تواند تـا سـال ۲۰۵۰ منجـر بـه از دسـت‌ دادن ۲۳ تریلیــون دلار در تولیــد اقتصــاد جهانــی شــود...

ایــن رقــم نشــان دهندە کاهــش بالقــوه ۱۱ تــا ۱۴ درصـدی تولیـد اقتصـاد جهانـی در مقایسـه بـا سـطوح رشـدی اسـت کـه بـدون تغییـرات اقلیمـی می‌توانـد صـورت گیـرد.
علاوه بر اینکه پیش‌بینی می شود تا با تغییرات اقلیمی شاهد زیان 23 تریلیون دلاری در جهان باشیم، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد زیان‌های اقتصادی ناشی از تغییرات آب و هوایی، در طول زمان افزایش یابد و مهم‌ترین تاثیرات آن در فقیرترین کشورها ایجاد شود و این امکان وجود دارد که این کشورها ثروت خود را به ازای هر نفر 17 تا 30 درصد از دست دهند. براساس ارزیابی‌ها برخی از تغییرات آب و هوایی بر تجارت بین‌المللی شامل «افزایش هزینه های تجارت، به دلیل اختالل در زنجیره تامین و زیرساخت»، «تغییر در الگوهای تجارت، به دلیل سازگاری کشورها با آب و هوای متغیر»، «افزایش رقابت برای منابع، که میتواند منجر به درگیری های تجاری» شود.
با توجه به اهمیت این مقوله این پرسش مطرح می‌شود که این تغییرات چه تاثیری بر ایران که یکی از کشورهای تاثیرپذیر از تغییرات آب و هوایی محسوب می‌شود، چگونه خواهد بود. ارزیابی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نشان می دهد ایـران کشـوری اسـت کـه بـه شـدت در برابـر تاثیـرات تغییـرات آب‌و هوایـی آسـیب پذیـر اسـت. ایـن کشـور در منطقـه ای واقـع شـده اسـت کـه در حـال حاضـر اثـرات تغییـرات آب‌و هوایـی ماننـد خشکسـالی، سـیل و مـوج گرمـا را تجربـه مـی کنـد. ایـن تاثیـرات احتمـال در آینـده شـدیدتر خواهـد شـد و تاثیـر قابـل توجهـی بـر اقتصـاد و تجـارت ایـران خواهـد داشـت.
اقدامات ایران برای تجارت سازگار
با توجه به اهمیت تغییرات اقلیمی بر آینده تجارت جهانی این پرسش مطرح می‌شود که ایران باید در این خصوص چه اقداماتی صورت دهد؟ 
براساس ارزیابی‌های صورت گرفته ایران برای سازگاری با تغییرات اقلیمی نیاز به تغییر سیاست‌های تجاری خود دارد، در این خصوص می توان توجـه بیشـتر بـه تجـارت کالاو خدماتـی کـه سـازگار بـا تغییـرات آب و هـوا هستند در این راستا مطرح کرد.
 از سوی دیگر برای عبور از این مشکل ایــران نیــاز دارد در تحقیــق و توســعه فناوری‌هــای جدیــدی ســرمایه‌گذاری کنــد کــه می‌توانــد بــه کاهــش انتشـار گازهـای گلخانـه‌ای و انطبـاق بـا تغییـر آب‌و هوایـی کمـک کنـد.
یکی دیگر از راهکارهای حمایتی که ایران می‌تواند به واسطه آن محیط بهتری برای کسب و کارهای سازگار با تغییرات اقلیمی ایجاد کند، شـامل ارائـه معافیـت‌هـای مالیاتـی، یارانـه‌هـا و سـایر مشـوق‌هـا بـرای مشـاغلی اسـت کـه در تـلاش بـرای کاهـش انتشـار گازهـای گلخانـه‌ای هستند می شود.
از سوی دیگر ایـران می‌توانـد سیاسـت‌های تجـاری حمایـت کننـده از اقدامـات اقلیمـی را اعمـال کنـد. ایـن اقدامـات شـامل اجتنـاب از موانـع تجـاری اسـت کـه ورود کالاهـا و خدمـات سـازگار بـا آب‌ و هـوا را بـه کشـور دشـوار مـی کنـد. از سوی دیگر هرچند اهمیت تغییرات آب و هوایی و تاثیرات آن بر سیاست‌های تجاری و صنعتی در دنیا مسلم شده است، اما در ایران هنوز سیاست‌گذاری صنعتی و تجاری عمدتا بدون توجه به تغییرات آب و هوایی و تاثیرات آن صورت می‌گیرد.
به گزارش اکوایران؛ تازه‌تریـن نمـاد ایـن نـوع سیاسـت‌گذاری لایحـه برنامـه هفتـم توسـعه اسـت کـه آثـار تغییـرات آب ‌و هوایـی حتـی در حاشـیه آن هـم مطـرح نشـده اسـت. ایـن در حالـی اسـت کـه در طیـف فزاینـدهای از کشـورها، ســازگاری بــا تغییــرات اقلیمــی بــه مولفـ‌‌ـه‌ای کلیــدی در سیاســتگذاری‌های اقتصــادی بــدل شــده اســت.
این بی‌توجهی در حالی است که سـهم تجـارت جهانـی در تغییـرات آب‌و هوایـی جهانـی بیـن 20 تـا 30 درصـد تخمیـن زده می‌ شـود. ایـن بـدان معنـی اسـت کـه تجـارت مسـوول حـدود یـک پنجـم تـا یـک سـوم کل انتشـار گازهـای گلخانـه‌ای در سراسـر جهـان اسـت و این امر موجب شده تا کشورهای مطرح در بخش تجارت فرای رقابت در این زمینه در یک مسیر گام بردارند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8227
اخبار مرتبط
نظرات شما