• دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024

  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024
اقدامات نتیجه بخش بانک مرکزی اروپا؛

تورم منطقه یورو در کف 2 سال اخیر

اقدامات بانک مرکزی اروپا برای کاهش نرخ تورم نتیجه‌بخش بوده و میزان تورم منطقه یورو به کمترین سطح خود در دو سال گذشته رسیده است...

تورم منطقه یورو در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به پایین‌ترین سطح خود در دو سال اخیر رسید؛ اتفاقی که نشان می‌دهد استراتژی بانک مرکزی اروپا بر ادامه روند نرخ بهره بالاتر، موفقیت‌آمیز بوده است.
گزارش‌ها نشان می‌دهد قیمت مصرف‌کننده در 20 کشوری که ارز آن‌ها یورو است، در ماه سپتامبر به 4/3 درصد کاهش یافته که پایین‌ترین سطح تورم از اکتبر 2021 محسوب می‌شود. میزان تورم منطقه یورو در ماه آگوست 5/2 درصد اعلام شده بود.
همچنین میزان تورم هسته (منظور تورم همه کالاها غیر از قیمت‌های سوخت و مواد غذایی) از 5/3 درصد به 4/5 درصد رسیده که بیشترین کاهش از آگوست 2020 است.
این آمارها به احتمال زیاد بانک مرکزی اروپا را متقاعد خواهد کرد که نرخ بهره را به اندازه کافی بالا برده تا با این روند به هدف خود یعنی کاهش نرخ تورم به 2 درصد تا سال 2025 دست پیدا کند.
بانک مرکزی اروپا به تازگی پیش‌بینی خود از نرخ تورم را اصلاح و اعلام کرده نرخ تورم برای سال 2024 به 3/2 درصد و برای سال 2025 به 2/1 درصد خواهد رسید.
از سوی دیگر، گزارش‌ها از آمارهای متفاوتی در بزرگترین اقتصادهای منطقه یورو خبر می‌دهد. در آلمان میزان تورم از 6/4 درصد در آگوست به 4/3 درصد در ماه سپتامبر کاهش پیدا کرده، اما این آمار برای اسپانیا از 2/4 درصد به 3/2 درصد افزایش پیدا کرده است. فرانسه نیز با وجود کاهش نرخ تورم در ماه سپتامبر، با افزایش 4/9 درصدی شاخص قیمت مصرف‌کننده نسبت به سال گذشته میلادی مواجه است.
همچنین قیمت مواد غذایی پس از افزایش 11/2 درصدی در ماه آگوست به 9/6 درصد در ماه سپتامبر کاهش پیدا کرده، اما قیمت انرژی پس از افزایش 6/8 درصدی در ماه آگوست به 11/5 درصد در ماه جاری میلادی افزایش یافته است.
به گزارش اکوایران،میزان تورم منطقه یورو طی تابستان سال گذشته میلادی به علت افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اختلال در زنجیره تأمین پس از همه‌گیری کرونا، در مدتی کوتاه دو رقمی شده بود. برای مقابله با تورم دو رقمی، بانک مرکزی اروپا در اقدامی کم‌سابقه، نرخ بهره را در مدت بیش از یک سال از منفی 0/5 درصد به 4 درصد افزایش داد.
بانک مرکزی اروپا انتظار دارد رشد اقتصادی منطقه یورو در سال 2024 دوباره روند مثبتی پیدا کند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8868
اخبار مرتبط
نظرات شما