• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در گذار از انرژی‌های فسیلی؛

رویکردهای «فملی» در زمینه معدن‌کاری سبز

شرکت ملی صنایع مس ایران، به عنوان بزرگ‌ترین متولی صنعت مس کشور، در زمینه معدن‌کاری سبز، یکی از پیشگامان این حوزه محسوب می شود که با اجرای پروژه‌های متعدد، در راستای اعتلای هرچه بیشتر این صنعت گام برداشته است...

غلامرضا ملاطاهری، معاون طرح و برنامه‌ریزی راهبردی شرکت ملی صنایع مس ایران، درباره اهمیت معدن‌کاری سبز در بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه صنعت مس عنوان کرد: معدن‌کاری سبز به عنوان یکی از مفاهیم جدید معدن‌کاری، به این دلیل در معادن مس از اهمیت بالایی برخوردار است که می‌توان با بکارگیری انواع شیوهای آن، آلودگی‌های ایجاد شده توسط معادن را به حداقل رساند و در راستای توسعه پایدار قدم برداشت؛ بدین معنا که می‌توان نیازهای نسل حاضر را بدون به مخاطره انداختن منافع نسل‌های آینده برآورده کرد که این امر شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی را در برمی‌گیرد.
روش های نوین معدن‌کاری سبز
ملاطاهری با اشاره به این موضوع که معدن‌کاری سبز بیشتر روی شاخص زیست‌محیطی و کاهش تاثیرات مخرب آن، با استفاده از روش های نوین تمرکز دارد، گفت: از جمله این روش‌ها می‌توان به فناوری‌های پاک، مدیریت باطله، بازیافت، پیشگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی از جمله خاک، آب، گیاهان و موجودات زنده، در کنار افزایش بهره‌وری فعالیت‌های معدنی اشاره کرد.
وی در ادامه توضیح داد: استخراج از معادن مس به دلیل وجود ترکیبات پیریت، منجر به تولید اسیدسولفوریک و سایر مشتقات شده و خطر آلوده‌سازی آب و خاک منطقه و نیز گازهای سمی را به دنبال دارد. از همین رو استفاده از شیوه‌های معدن‌کاری سبز در بدو تعریف پروژه‌های جدید یا بهینه‌سازی کارخانجات در حال کار فعلی از طریق هوشمندسازی، در به حداقل رساندن آنها الزامی است. همچنین انرژی و سوخت فسیلی مصرفی در روند عملیات تبدیل سنگ معدن به کاتد از جمله پروژه های معدنی و صنعتی، تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی و باربری، خود عواملی مهم در آلایندگی به شمار می‌آیند که باید مصرف آنها را با جایگزینی تکنولوژی‌های جدید به حداقل رساند.
ملاطاهری در پاسخ به این پرسش که رویکرد شرکت ملی صنایع مس ایران در خصوص معدن‌کاری سبز و بکارگیری تکنولوژی‌های روز در این عرصه چیست، گفت: مدیران ارشد «فملی» در راستای نیل به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست که طبق اصل 50 قانون اساسی به عنوان وظیفه عمومی نیز محسوب می‌شود، با استفاده از دانش روز و تعاملات علمی بین‌المللی صنعت مس، هوشمندسازی معادن را به عنوان یک کلان روند شناسایی و معرفی شده در صنعت معدن‌کاری مدنظر قرار داده‌اند.
معاون طرح و برنامه‌ریزی راهبردی شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: ما معتقد بکارگیری دانش و تکنولوژی‌های جدید در خدمت معدن‌کاری سبز و در جهت توسعه اقتصادی پایدار هستیم، چراکه این منابع حکم منبع خلق ثروت را دارد که مستقیما منجر به افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه، سود بیشتر و به طور غیرمستقیم کاهش آلودگی زیست‌محیطی خواهد شد. شرکت ملی صنایع مس ایران همواره در سال‌های گذشته گام‌هایی استوار در جهت بهره‌برداری صحیح از مواهب و منابع ارزشمند و کاهش تولید کربن برداشته است.
ملاطاهری ادامه داد: «فملی» همچنین در تعیین استراتژی و سیاست‌های آینده نیز توسعه فناوی‌های نوین مانند هوش مصنوعی را در گذار از انرژهای فسیلی به پاک و افزایش بهره‌وری فرآوری و استخراج از معادن در اختیار را در دستورکار خود قرار داده است؛ به گونه ای که در زمینه هوشمندسازی و استفاده از تکنولوژی های جدید، پنج هدف اصلی شرکت ملی صنایع مس ایران شامل افزایش بهره وری، افزایش ایمنی، افزایش تولید و کاهش هزینه ها همراه با کاهش آلودگی زیست‌محیطی است.
وی در ادامه با اشاره به رویکردهای فعلی شرکت ملی مس در زمینه معدن‌کاری سبز خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات این شرکت می‌توان به عقد و اجرای تفاهم‌نامه چهارجانبه توسعه فناوری‌های هوشمندسازی در سه معدن اصلی سرچشمه، سونگون و میدوک و دو معدن دره‌آلو و دره‌زار جهت جایگزینی روش‌های کم‌بهره و سنتی اشاره کرد.
به گزارش مس پرس، ملاطاهری افزود: بهره‌مندی از مشاوران حرفه‌ای و تخصصی در جهت برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندسازی، برنامه دیگر شرکت است. همچنین حمایت و استفاده از توانمندی های بومی مولد تکنولوژی‌های سبز در کشور و تاسیس مرکز نوآوری شهید ستاری، جهت استفاده از توانمندی های بومی طراحی شده و از این طریق پروژه های جدیدی در جهت بهبود فرایندهای تولید در دست انجام است. تاسیس اولین صندوق «CVC» دارای مجوز شرکتی جهت سرمایه گذاری در ایده های نوین صنعت مس، پروژه دیگر شرکت ملی مس در این راستا به شمار می رود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10754
اخبار مرتبط
نظرات شما