• سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 30 April 2024

  • سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 30 April 2024
مسیری که ایندرا نویی برای موفقیت طی کرد؛

راز زن پر آوازه پپسی‌کولا!

همه ما بارها نام پرآوازه پپسی‌کولا را شنیده‌ایم. جالب است بدانید ریاست این کمپانی به دست‌های توانمند یکی از قوی‌ترین زنانی که جهان به خود دیده، سپرده شده است. ..

ایندرا کریشنا نویی، که یک دورگه آمریکایی-هندی است، توانسته به ریاست یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های دنیا، یعنی پپسی‌کولا دست پیدا کند.
شناخته بودن پپسی‌کولا در سطح جهان باعث شده که ایندرا نویی نیز به یکی از شناخته‌‌شده‌ترین روسای کمپانی‌های دنیا تبدیل شود. همچنین ایندرا نویی یکی از ثروتمندترین زنان تاریخ است. در جهان زنان موفق بسیاری وجود دارند که یکی از آنها ایندرا نویی است. او در جمع ده مدیر برتر و افرادی که ریاست کمپانی‌های بزرگ را بر عهده دارند قرار گرفته است. ایندرا نویی برای آنکه به ریاست کمپانی پپسی‌کولا دست پیدا کند، مسیر بسیار مشکلی را طی کرده و از سختی‌های مختلفی عبور کرده تا در نهایت موفق به دسترسی به این سمت شده است که همین موضوع باعث می‌شود خواندن زندگینامه این فرد موفق و پرآوازه خالی از لطف نباشد.
دوران کودکی و جوانی ایندرا نویی
این بانوی موفق و برتر عرصه مدیریت، در خانواده‌ای برهمن در شهر مدرس هند در تاریخ ۲۸ اکتبر سال ۱۹۵۵ به دنیا آمد. ایندرا نویی دورگه است. مادر او آمریکایی و پدرش اهل هندوستان است. او در هند به دنیا آمد و دوران کودکی و نوجوانی‌اش را همان‌جا گذراند. مادر نویی در حالی که خودش تحصیلات رسمی نداشت، بازی‌های استراتژیک بدیعی را ابداع می‌کرد که اعتمادبه‌نفس بالایی در دخترانش ایجاد می‌کرد. زمانی که نویی و خواهرش فقط 8 و 11 سال داشتند، مادرشان به آنها دستور داد که یک متن سخنرانی بنویسند که اگر جای رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر بودند، چه کاری انجام می‌دادند.
این اعتمادبه‌نفس از سوی پدربزرگ پدری او که یک قاضی کاریزماتیک بود تقویت شد. اگر نویی در کاری که قرار بود انجام دهد کوتاهی می‌کرد، مادرش او را مجبور می‌کرد 200بار روی یک تکه کاغذ بنویسد، «بهانه نمی‌آورم». همین موضوع باعث شد که نویی از همان کودکی برای رهبری آماده شود. مدرسه کلکته انتخاب ایندرا برای گذراندن دوران تحصیلش بود. او پس از گذراندن دوران مدرسه موفق شد در سال ۱۹۷۴ به دانشگاه وارد شود. در همان ابتدای ورود او به دانشگاه، توجه همه اساتادان و هم‌کلاسی‌هایش به او جلب شده بود و همین موضوع او را از بقیه افراد متمایز کرده بود و دیگران از او انتظاراتی دیگر داشتند.
ایندرا نویی برای ادامه تحصیل رشته ریاضی و فیزیک را انتخاب کرد. پس از اتمام دوران کارشناسی، رشته «ام‌بی‌ای» انتخاب بعدی ایندرا برای گذراندن دوره کارشناسی ارشد بود. او توانست مدرک خود را در سال ۱۹۷۸ دریافت کند. نویی در سال 1978 در دانشکده مدیریت ییل پذیرفته شد و به ایالات‌متحده نقل مکان کرد و در سال 1980 مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت دولتی و خصوصی گرفت. نتیجه تحصیلات و تلاش‌های ایندرا نویی اکنون او را به ریاست کمپانی بزرگ پپسی‌کولا رسانده است.
آغاز فعالیت حرفه‌ای
نویی پس از فارغ‌التحصیلی بدون وقفه شروع به کار و فعالیت کرد. ابتدا در یک سمت خیلی پایین کار در یکی از کارخانه‌های هندوستان را شروع کرد. اما مدت زیادی نگذشت که ریاست این کارخانه به او داده شد. اما او که در راه خود، پیشرفت قابل توجهی در هندوستان نمی‌دید، مصمم شد به آمریکا مهاجرت کند و در آنجا مشغول به کار شود. در همان سالی که در هندوستان اولین سمت مدیریتی خود را به دست آورده بود، تصمیم گرفت به آمریکا مهاجرت کند و در نهایت کار خود را در کمپانی پپسی‌کولا در سال ۱۹۹۴ میلادی آغاز کرد.
در ابتدا ایندرا نویی فقط یک کارمند ساده برای کمپانی بزرگ پپسی‌کولا بود. او با تلاش مستمر پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری در پپسی‌کولا پیمود و در نهایت به ریاست این کمپانی بزرگ آمریکایی دست پیدا کرد؛ هدفی که برای ایندرا در دوران کودکی یک رویا به نظر می‌آمد، حالا به واقعیت تبدیل شده بود و او را به یکی از موفق‌ترین افراد آمریکا تبدیل کرده بود. ایندرا نویی در مدیریت مجموعه پپسی‌کولا بسیار موفق عمل کرد. نشریه «بیزینس ویک» در گزارشی از کار ایندرا اعلام کرد، از زمانی که او به سمت مدیریت این کمپانی رسیده است، پپسی با رشد بیش از ۷۲درصدی در محصولات خود روبه‌رو شده است و میزان فروش سالانه آنها به 5/6 میلیارد دلار رسیده است. عملکرد خوب نویی در شرکت پپسی برای او جوایز و موفقیت‌های بسیاری را رقم زده بود. به گونه‌ای که وی در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی موفق شد، به چهارمین زن موفق دنیا تبدیل شود. این موفقیت‌ها توانست او را به شهرت بسیار زیادی برساند و در نهایت ایندرا به یکی از معدود زنانی تبدیل شد که توانسته به یکی از موفق‌ترین مدیرهای دنیا تبدیل شود و به عنوان الگویی موفق برای زنان در سرتاسر جهان شناخته شود.
مسیر شغلی ایندرا نویی
ایندرا نویی در سال ۱۹۸۶ به عنوان مدیر ارشد اجرایی در تیم توسعه بخش اتوماتیک به شرکت موتورولا پیوست. او به سرعت پیشرفت کرد و در سال ۱۹۸۸ به سمت معاون و مدیر برنامه‌ریزی و استراتژی شرکت ارتقا یافت. ایندرا نویی در سال ۱۹۹۰ مجدداً تغییر شغل داد و این‌بار سمت معاون ارشد و مدیر بازاریابی استراتژیک و استراتژی شرکت براون و باوری را پذیرفت. نویی در این شغل باید ۱۵ کسب‌وکار مختلف را در یک عمل منسجم ادغام می‌کرد. او به خوبی از پس این وظیفه بر آمد و اواسط ۱۹۹۰ مورد توجه شرکت‌های معتبر قرار گرفت و موقعیت‌های شغلی خوبی در بزرگ‌ترین کمپانی‌های جهان به او پیشنهاد شد. در سال ۱۹۹۴، جک ولش مدیرعامل شرکت جنرال‌الکتریک و وین کالووی مدیرعامل پپسی‌کو به ایندرا نویی پیشنهاد کردند در شرکت‌های معروف آنها به فعالیت حرفه‌ای خود ادامه دهد.
نویی در سال ۱۹۹۴ به عنوان معاون ارشد استراتژی و توسعه شرکت به پپسی‌کو پیوست. در سال‌های بعدی با راجر انریکه، مدیرعامل جدید پپسی‌کو همکاری کرد و به این ترتیب روی شکل‌دهی استراتژی رشد و توسعه آینده شرکت کار کردند. پپسی‌کو در آن زمان مالک رستوران‌های زنجیره‌ای KFC، پیتزا هات و تاکو بل بود. ایندرا نقش مهمی در واگذاری این رستوران‌ها در سال ۱۹۹۷ ایفا کرد. این واگذاری موجب شکل‌گیری شرکت رستوران‌های بین‌المللی تریکون شد که اکنون به «یام» تغییر نام داده است. برندی که اکنون یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های رستوران زنجیره‌ای فست‌فود جهان است. ایندرا نویی با توجه به تغییر ذائقه غذایی مشتریان احساس کرد که توسعه فعالیت‌های پپسی‌کو در زمینه میان وعده‌های سالم حائز اهمیت است. عقیده او در این زمینه موجب شد پپسی‌کو تراپیکانا را خریداری کند و آن را با شرکت کواکر ادغام کند. هر دو این سرمایه‌گذاری برای پپسی‌کو سود بسیار زیادی داشت.
ایندرا نویی به دلیل اقدامات تاثیرگذار خود در این شرکت به سمت مدیر ارشد مالی در سال ۲۰۰۰ ارتقا یافت. استیو ریموند مدیرعامل پپسی‌کو در سال ۲۰۰۶ بازنشسته شد و سرانجام ایندرا نویی به عنوان پنجمین مدیرعامل تاریخ ۴۴ساله پپسی‌کو معرفی شد. ایندرا نویی همچنین به عنوان یکی از اعضای هیات‌مدیره مجمع جهانی اقتصاد، کمیته نجات بین‌الملل، انجمن کاتالیست و مرکز هنرهای نمایشی لینکلن فعالیت می‌کند.
زندگی شخصی ایندرا نویی
ایندرا در سال 1981 با راج کی نویی، رئیس شرکت AmSoft Systems  ازدواج کرد. نویی دو دختر دارد. او در حال حاضر به همراه اعضای خانواده خویش در گرینویچ انگلستان زندگی می‌کنند. خواهر بزرگ‌تر او چاندریکا کریشنامورتی تاندون یک تاجر و همچنین یک هنرمند نامزد جایزه گرمی است. آرونا سایرام، نوازنده کارناتیک هند جنوبی، پسرعموی ایندراست. ایندرا سعی کرده به آیین و مذهب پدرش پایبند باشد، به همین خاطر او یک هندو است. گرچه تابه‌حال به صورت رسمی اعلام نکرده که به‌طور رسمی به این دین پایبند است یا خیر، اما با توجه به فعالیت‌های او در سطح جهان و همچنین عدم صحبتش در مورد این دین، به نظر می‌رسد که پایبندی‌اش به مذهب و آیین پدرش صرفاً بر اساس احترام بوده و او اعتقاد عمیقی نسبت به این دین ندارد.
دستاوردهای مالی و اجتماعی ایندرا
ایندرا نویی یکی از ثروتمندترین زنان تاریخ است و با مجموع دارایی ۴۳ میلیارد دلار در جمع موفق‌ترین روسای کمپانی‌های جهان قرار گرفته است. حقوق ماهانه او در کمپانی پپسی‌کولا به صورت حدودی ۹۶۴ هزار دلار اعلام شده است. ایندرا که در سال ۲۰۰۶ به سمت مدیریت اجرایی کمپانی پپسی‌کولا رسیده بود به خاطر عملکرد بسیار مناسبی که از خودش نشان داد، خیلی زود و در سال ۲۰۰۷ موفق شد به سمت ریاست کل این مجموعه دست پیدا کند. او همچنین یکی از اعضای اصلی سازمان تجارت جهانی است و در بسیاری از کمیته‌ها و مجمع‌های جهانی دیگر نیز همواره حضوری فعال داشته است. نویی علاوه بر ریاست پپسی‌کولا، ریاست شورای عالی تجارت آمریکا و هند را نیز بر عهده دارد.
مجلات و نشریه‌های معتبر بسیاری که در زمینه اقتصاد فعال هستند، ایندرا نویی را یکی از موفق‌ترین زنانی معرفی کردند که همواره فعالیت بسیار مثبتی در اداره کمپانی پپسی داشته است. فوربس در گزارشی اعلام کرد که فرقی ندارد که نویی در چه شرکتی کار می‌کند، چیزی که مهم است آن است که این فرد از دانش بسیار بالایی بهره می‌برد و کار کردن او در هر شرکتی موفقیت آن مجموعه را به دنبال خواهد داشت.
فوربس در ادامه گزارش خود ایندرا نویی را یکی از باسوادترین مدیران دنیا معرفی کرد و متدها و روش‌های او برای مدیریت کمپانی پپسی‌کولا را جدیدترین و به‌روزترین روش در مدیریت یک مجموعه معرفی کرد. این نشریه سپس با یک بررسی کلی‌تر، مدیریت مجموعه پپسی را با فعالیت هماهنگ یک ساعت مقایسه کرد و اعلام که ایندرا نویی عضو اصلی این ساعت است و به عنوان باتری این مجموعه عمل می‌کند؛ درست است که یک ساعت برای کار درست به تمامی اجزای خود نیاز دارد، اما حتی اگر تمام این اجزا آماده کار باشند، اگر باتری خوابیده باشد، ساعت نیز کار نخواهد کرد. مثالی که به خوبی نشان‌دهنده نقش مهم و تاثیرگذار خانم ایندرا نویی در فعالیت‌های کاری و تجاری است. نویی پس از بازنشستگی از پپسی، همچنان در تعدادی از شرکت‌ها به عنوان هیات‌مدیره فعالیت می‌کند که نشان می‌دهد میراث او به عنوان یک متفکر درخشان و استراتژیست شرکتی احتمالاً به رشد خود ادامه خواهد داد.
بهترین کتاب‌های ایندرا نویی
براساس گزارش تجارت فردا، کتاب داستان زندگی کامل من (My Life in Full: Work, Family, and Our Future) که یکی از پرفروش‌ترین عناوین نیویورک‌تایمز به‌شمار می‌رود و به تازگی منتشر شده است، بر موضوع تعادل بین کار و زندگی تمرکز می‌کند و اذعان می‌کند که بارها بوده که احساس می‌کرده به عنوان یک مادر کوتاهی کرده است. این کتاب داستان زندگی زنی رنگین‌پوست است که آسایش و آرامش خود را در خانه رها کرد تا به آرزوهایش برسد. زمانی که کارخانه پپسی تعداد زیادی از زنان تحصیل‌کرده را جذب کرد، ایندرا نویی وارد این کارخانه بزرگ شد. او رفته‌رفته لیاقت خود را در کار نشان داد و پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کرد و به جایگاه مدیرعاملی این شرکت بین‌المللی رسید.
کتاب راه کالووی (The Calloway Way) که برای نخستین‌بار در سال 2014 منتشر شد، مسیر زندگی وین کالووی، از مدیرعاملان شرکت پپسی را روایت می‌کند. کالووی بین سال‌های 1986 تا اواسط 1990 صاحب این سمت در کارخانه پپسی بود و توانست این شرکت را به سودآوری شگفت‌آوری برساند و موفقیت‌های فعلی این شرکت مشهور، میراث اوست.
جوایز و افتخارات ایندرا نویی
به گزارش اقتصادنیوز،ایندرا نویی در مسیر تجارت و صنعت به موفقیت‌های بسیاری رسید و به همین دلیل در مجامع مختلف دستاوردهای او ستوده شده است. او در سال 2008 عضو آکادمی علوم و هنر آمریکا شد. همچنین در همین سال به عنوان یکی از بهترین مدیران آمریکا انتخاب شد. ایندرا نویی بین سال‌های 2008 تا 2017 در لیست 100 زن تاثیرگذار جهان در نشریه فوربس قرار داشت. از دیگر موفقیت‌های او می‌توان به کسب جایزه کتاب طلایی در سال 2022 اشاره کرد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10896
اخبار مرتبط
نظرات شما