• دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024

  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024
4 شرکت خصوصی 50 میلیارد دلار سود کردند؛

سود بادآورده تجار کالاهای اساسی از جنگ

براساس گزارشی از بلومبرگ تجار کالاهای اساسی چون نفت و فلزات در طول دو سال گذشته میلیاردها دلار از بی‌ثباتی شرایط جهانی به جیب زدند...

بزرگ‌ترین معامله‌گران کالاهای اساسی در جهان برای دومین سال متوالی در 2023 سودهای چشم‌گیری را کسب کردند؛ چراکه پس‌لرزه‌های حمله روسیه به اوکراین همچنان فرصت‌هایی را برای تجار کالاها ایجاد می‌کند، حتی درحالی که نوسانات قیمت کاهش داشته‌اند.
براساس گزارشی از بلومبرگ،  «گروه ویتول» سال گذشته سود خالص خیره‌کننده 13 میلیارد دلاری را به دست آورد، در حالی‌که رقیب آن «گروه مرکوریا انرژی» حدود 2.7 میلیارد دلار به دست آورد. در هر دو مورد، سودها حدود 10 تا 15 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشتند، ولی بیش از دو برابر بهترین سال بعدی برای هر دوی این شرکت‌ها بودند.
این ارقام سودآورترین دوره در تاریخ صنعت تجارت کالاهای اساسی را رقم زد. براساس محاسبات بلومبرگ، چهار تاجر خصوصی بزرگ انرژی شامل «ویتول»، «گروه ترافیگورا»، «مرکوریا انرژی" و "گروه گانوور» روی هم‌رفته سود خالصی بیش از 50 میلیارد دلار را در طول دو سال گذشته کسب کردند. این در حالی است که در دوره 2019-2018 سود خالص تجمیعی آنها تنها 6.8 میلیارد دلار بود.
این سودهای انفجاری در زمانی به دست آمده است که پس از اینکه پیامدهای جنگ در اوکراین توجهات را به سمت نقش این صنعت در تضمین امنیت انرژی جلب کرد، بازرسی‌های دولتی از آنها افزایش یافت. این بخش با یک سری تحقیقات درباره فساد که فرهنگ گسترده تخلف را در بزرگ‌ترین شرکت‌های تجاری آشکار کرد، بیشتر در کانون توجه قرار گرفت.
سودها در میان گروه کوچکی از تجار و مدیران تقسیم می‌شود که چندین نفر از آن‌ها به لطف این ثروت در میان میلیاردها قرار گرفته‌اند. ویتول متعلق به حدود 450 نفر از مدیران ارشد آن است، ترافیگورا نیز به 1200 نفر از تاجران سهامدار تعلق دارد و بیش از نیمی از سهام گانوور و مرکوریا تنها به سه نفر تعلق دارد.
اعداد و ارقام نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که مسئولیت خرید، فروش و حمل منابع طبیعی در سراسر جهان را برعهده دارند همچنان حاشیه سودهای کلانی را کسب می‌کنند. تحریم‌های اعمال‌شده بر صادرات روسیه سبب تغییر مسیر بخش عظیمی از تجارت انرژی جهان شده است و فرصت‌های تجاری جدیدی را ایجاد کرده است. در همین حال، دشواری حمل‌ونقل در کانال پاناما و دریای سرخ نیز حمل انرژی، غلات و فلزات را گران‌تر کرده است.
به گفته یکی از مدیران گروه مشاوره بوستون، شرکت‌های تجاری عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند و این به معنای آن است که اکنون روی پول نقد عظیمی نشسته‌اند.
تجار حالا شروع به خرج کردن این پول نقد عظیم کرده‌اند؛ ویتول درحال خرید سهام پالایشگاه‌های نفت است و گانوور برای خرید بیشتر سهام یک نیروگاه گازی اسپانیایی توافق کرده است.ترافیگورا نیز یک شرکت سوخت زیستی و توزیع سوخت را خریداری کرده است.
به گزارش اکوایران،این تنها معامله‌گران مستقل مانند ویتول و مرکوریا نیستند که از سودهای بادآورده نفع برده‌اند، شرکت‌های بزرگ انرژی مانند شل و توتال، معدن‌چیان گلنکور و صندوق‌های تامینی مانند سیتادل نیز به سودهای بزرگی دست یافته‌اند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10909
اخبار مرتبط
نظرات شما