• دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024

  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024
ایران خودرو خبر بدی برای بازار دارد؛

قیمت های کارخانه‌ای خودرو منفجر می شود؟

ایران خودرو در نامه ای به سازمان بورس و اوراق بهادار از تلاش های خود برای تغییر قیمت کارخانه ای خودرو خبر داد.ایران خودرو به دنبال این است تا قیمت محصولات تولیدی خود را به گونه ای افزایش دهد تا زیان تولید در صورت های ثبت شده در صورت های مالی خود را به حداقل برساند...

مدیرعامل ایران خودرو در نامه ای که به آدرس سازمان بورس و اوراق بهادار پُست کرد از برنامه های خود برای کاهش تولید زیان در این خودروساز خبر داد.
این مدیر خودروساز به نوعی از سیاست قیمت گذاری دستوری که مطلوب مدیران صمت است نیز انتقاد کرده و معتقد است عدم توازن میان رشد قیمت مواد اولیه با قیمت های دستوری تعیین شده برای محصولات تولیدی این خودروساز منجر به ثبت زیان تولید در صورت های مالی این خودروساز شده است.
علیمردان عظیمی در نامه خود اعلام کرد امیدوار است سال آینده ایران خودرویی ها بتوانند با افزایش تولید هشت محصول ارتقا یافته خود و جایگزین کردن محصولات ارتقا یافته به جای محصولات قدیمی حاضر در سبد محصولاتی این خودروساز تا حد امکان زیان شرکت تحت مدیریتش را نزولی کند.
البته مدیرعامل ایران خودرو نیم نگاهی هم به تولید محصولات جدید و کسب مجوز مناسب قیمتی برای آنها دارد تا از این مسیر نیز زیان تولید خود را نزولی کند. با توجه به نامه عظیمی به رییس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس اوراق بهادار به نظر می رسد باید شاهد تغییر قیمت محصولات ایران خودرو در سال آینده باشیم.
چنانچه تلاش های آبی های جاده مخصوص به ثمر بنشیند و قیمت کارخانه ای محصولات این خودروساز به گونه ای تغییر کند که زیان تولید ثبت شده در صورت های مالی ایران خودرو به حداقل برسد، این اتفاق برای دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی خودروسازی سایپا نیز اتفاق می افتد و تغییرات قیمتی محصولاتنارنجی های جاده مخصوص نیز کلید خواهد خورد. اما تغییرات قیمتی و کاهش زیان انباشته خودروسازان از مسیر افزایش قیمت کارخانه ای می تواند روی قیمت های بازاری خودرو نیز تاثیر منفی گذاشته و نمودار قیمت بازاری خودرو را صعودی کند.
البته این احتمال وجود دارد که رشد قیمت کارخانه ای خودرو و نزدیک شدن آن به قیمت بازاری به تدریج سبب شود تا قیمت بازاری خودرو نزولی شده و در یک نقطه تعادلی با قیمت کارخانه ای قرار گیرد. فراموش نکنیم این دست نامه ها بارها از سوی مدیران عامل ایران خودرو وسایپا به آدرس سازمان بورس و اوراق بهادار پُست شده اما خبری از ایجاد تغییر در رویه های سیاست گذار خودرویی ایجاد نشده و خودروسازان مکلف بودند که محصولات تولیدی خود را با قیمت های دستوری واگذار کنند.
به گزارش اکو ایران،باید منتظر ماند و دید این بار شاهد تغییری در فرمول تعیین قیمت کارخانه ای محصولات تولیدی شرکت های خودروساز خواهیم بود و قیمت کارخانه ای به میزانی که خودروسازان زیان نکنند، رشد می کند یا اینکه همچنان ایران خودرو و سایپا مجبور هستند محصولات تولیدی خود را زیر قیمت تمام شده برای متقاضیان فاکتور کنند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10639
اخبار مرتبط
نظرات شما