• یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 19 May 2024

  • یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 19 May 2024
با هدف تامین آب شرب سالم برای 15 شهرستان؛

مردم در این ۴ استان، آب نذر می‌کنند

در طرح نذر آب، جنوب کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان مدنظر قرار گرفته اند زیرا خشکسالی بیشتر در این مناطق رخ داده است. در این طرح استان‌هایی نیز به عنوان معین و پشتیبان تعیین شده‌اند.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به آغاز چهارمین دوره اجرای طرح ملی نذر آب از سوی این جمعیت گفت: "طرح نذر آب4" در چهار استان دچار خشکسالی و با حمایت و مشارکت خیرین و داوطلبان اجرا و طی آن خدمات مربوط به تامین آب شرب سالم، خدمات بهداشتی و درمانی و معیشتی به متاثران از خشکسالی ارائه می‌شود.
محمدحسن قوسیان مقدم، در نشست خبری آغاز اجرای طرح ملی "نذر آب 4" گفت: تحریم ها در سال های اخیر محدودیت های زیادی برای جمعیت هلال احمر ایجاد کرده و همین مساله ضرورت کمک رسانی رسانه ها و مردم را به هلال احمر بیشتر می کند.
وی افزود: ما در آستانه اجرای طرح نذر آب 4 هستیم. این یکی از وظایفی است که فدراسیون جهانی بر عهده جمعیت های ملی گذاشته و امروز با توجه به شیوع خشکسالی در استان های جنوبی و شرقی کشور، این طرح در دستور کار جمعیت هلال احمر قرار گرفته است.
اجرای طرح در 15 شهرستان متاثر از خشکسالی
سخنگوی جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: در طرح نذر آب، جنوب کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان مدنظر قرار گرفته اند زیرا خشکسالی بیشتر در این مناطق رخ داده است. در این طرح استان‌هایی نیز به عنوان معین و پشتیبان تعیین شده اند. در استان سیستان و بلوچستان هشت شهرستان هدف هستند و از ظرفیت خیرین نیز در این مناطق استفاده می شود. در استان خراسان جنوبی سه شهرستان، در استان هرمزگان 2 شهرستان و در جنوب کرمان نیز 2 شهرستان شامل این طرح می شوند.
قوسیان مقدم ادامه داد: ما فقط به دنبال تامین آب شرب این مناطق نیستیم. خشکسالی تبعات زیادی در پی دارد و ما تلاش می کنیم تا با سایر آسیب ها نیز مقابله کنیم. از جمله تیم های تخصصی پزشکی و بهداشتی به مناطق اعزام می شود. از سوی دیگر خدمات معیشت محور نیز در این مناطق ارائه می شود و بسته های غذایی را در میان ساکنین این مناطق توزیع خواهیم کرد. همچنین لایروبی قنوات و اجرای طرح های آبی نیز در دستور کار قرار می گیرد. مجموعه ای از خدمات در طرح نذر آب اجرا می شود.
این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر اظهار کرد: تانکرهای آب بزرگ بهداشتی نیز به مناطق منتقل می شود تا ساکنین، فصل گرما را راحت تر پشت سر گذارند. دستگاه های آب شیرین کن با توجه به کمک های انجام شده نیز احتمالا در این مناطق نصب می شوند. کمک های بین المللی نیز در صورت اختصاص عینا در این مناطق هزینه می شود. مردم این مناطق شریف و اصیل هستند و باید بهترین خدمات را در اختیار آنها قرار داد. بسته های آموزشی و تحصیلی نیز در این مناطق توزیع می شود تا کودکان این مناطق از مباحث آموزشی عقب نمانند.
خدمات ارائه شده در سه دوره قبلی اجرای طرح نذر آب
وی افزود: امید است در 3 ماه آینده اتفاقات خوبی بیفتد. امسال خشکسالی در مناطق جنوبی زودتر آغاز شده است. ما ارزیابی ها را در این مناطق انجام داده و به سرعت خدمات به این 4 استان ارائه می شود. در سه طرح گذشته نذر آب 714 کادر پزشکی اعزام و به 107 هزار نفر خدمات درمانی ارائه شد. 1365 تانکر آب در سه طرح گذشته به مناطق و روستاها ارسال شد. همچنین بیش از 440 هزار بطری آب در این مناطق توزیع و نزدیک به 15 هزار اقلام دارویی نیز توزیع شده است. ارزش اقلام حمایتی در سه سال گذشته شامل 13.7 میلیارد تومان بوده است.
پیشینه طرح نذر آب
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر درباره این طرح میگوید: از سال ٢٠١٩ فدراسیون صلیب سرخ و هلال‌ احمر برنامه‌ای را وضع کرد که مبنی بر تغییرات اقلیمی بود. در ٢٠ سال گذشته بیشترین فعالیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ از جنس مداخله در بحران‌های ناشی از تغییرات اقلیمی بوده است. محمد نصیری با بیان اینکه تغییرات اقلیمی نباید باعث مهاجرت جمعیت شود، می‌افزاید: آب یکی از موضوعات تثبیت جمعیت در مناطق دچار بحران است. دسترسی جمعیت به آب آشامیدنی جزو وظایف هلال احمر است. سال اول اجرای طرح نذر آب سیستان و بلوچستان را پوشش دادیم و در سال‌های بعد ۴ استان دیگر هم اضافه شد. او اظهار می‌کند: سنوات گذشته کار نذر آب به استان‌ها سپرده می‌شد اما امسال فراخوان عام داده شد و از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی نیز کمک می‌خواهیم.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/3504
اخبار مرتبط
نظرات شما