• شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 18 May 2024

  • شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 18 May 2024
نیاز ۱۱ هزار میلیارد ریالی؛

سرعت گیر تکمیل جاده راهبردی کرمان - جیرفت

اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در حالی اعتبار موردنیاز باند دوم جاده کرمان - جیرفت را ۱۱ هزار میلیارد ریال اعلام می‌کند که این طرح به واسطه مسیر دسترسی جنوب به شمال و شرق کشور و همچنین ترانزیت بار و مسافر از اهمیت بسیاری برای کشور برخوردار است...

این پروژه در محدوده شمال استان کرمان، از جاده کرمان تا دوراهی ابارق بم دوبانده شده و اکنون در حال بهره برداری است؛ از این دوراهی به طول حدود ۱۰ کیلومتر به سمت جیرفت و همچنین از طرف روستای دِهبَکری به سمت کرمان نیز حدود ۱۱ کیلومتر در حال ساخت توسط پیمانکار است و مابقی پروژه باید تامین اعتبار شود و به مناقصه برود.
این طرح در حوزه محدوده جنوب استان کرمان نیز که از تونل اسفند آغاز می شود، براساس اعلام اداره کل راه و شهرسازی جنوب استان، طول کل مسیر ۴۸ کیلومتر است که ۳۷ کیلومترآن تکمیل شده و هفت کیلومتر درحال آسفالت است.
براساس این گزارش، در سه کیلومتر باقی مانده نیز با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد پیمانکار در حال ساخت پل و خاکبرداری است؛ همچنین تونل اسفند طراحی شده و در مرحله مناقصه است.
به عقیده مسئولان در صورت تامین اعتبار و تکمیل کریدور ارتباطی یاد شده، این طرح می تواند علاوه بر کاهش سوانح و تلفات رانندگی، بخشی از مشکل صادرات و ترانزیت کالای محصولات تولیدی و کشاورزی جنوب کرمان را رفع کند و وضعیت کریدور ارتباطی جنوب به شمال و شرق کشور را بهبود بخشد.
سخنگوی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به اینکه مدیران راه و شهرسازی استان کرمان نیز طی روزهای اخیر از پروژه‌های راهسازی در دست احداث این اداره کل در شهرستان بم بازدید داشتند درمورد وضعیت این پروژه توضیح داد: کارفرمای پروژه جیرفت - دو راهی ابارق بم - کرمان ادارات کل راه و شهرسازی شمال و جنوب استان کرمان هستند.
حمید آبسالان اظهارداشت: طول کل جاده کرمان - جیرفت ۲۲۰ کیلومتر که ۱۶۳ کیلومتر آن در حوزه فعالیت اداره کل راه و شهرسازی شمال استان و ۵۷ کیلومتر در حوزه فعالیت اداره کل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان است.
به گفته وی تاکنون ۱۱۰ کیلومتر در شمال استان و ۳۷ کیلومتر در جنوب کرمان در حال بهره‌برداری و زیر بار ترافیک رفته است.
وی ادامه داد: همچنین ۲۱.۸ کیلومتر در شمال استان و ۹ کیلومتر در جنوب کرمان در حال احداث و ۱۴.۸ کیلومتر در حوزه شمال استان در حال برگزاری مناقصه و ۱۰ کیلومتر در حوزه فعالیت اداره کل راه و شهرسازی جنوب هنوز به مناقصه نرفته است.
رییس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه احداث مسیر اصلی جیرفت - دوراهی ابارق بم - کرمان از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: این پروژه تکمیل کننده کریدور جنوب کشور به شمال و شرق کشور است و تاثیر این جاده بر فعالیت اقتصادی صنایع و معادن، محصولات جالیزی، کشاورزی و دامپروری هند کوچک (جنوب کرمان) به مرکز کشور و شرق کشور بر کسی پوشیده نیست.
به گزارش ایرنا،آبسالان ابراز داشت: با راه‌اندازی این جاده تلفات ناشی از سوانح تردد خودروهای سنگین حمل بار از مقصد بندرعباس به شرق کشور و کشورهای افغانستان و آسیای میانه به صورت محسوس کاهش می‌یابد.
به گفته وی در آینده نزدیک هفت کیلومتر در حوزه شمال و ۶ کیلومتر در حوزه جنوب به زیر بار ترافیک می‌رود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8792
اخبار مرتبط
نظرات شما