• یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 19 May 2024

  • یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 19 May 2024
معاون اداره کل میراث فرهنگی کرمان خبر داد

توقف مرمت عمارت شترگلوی ماهان

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به اینکه برای یخدان مویدی شهر کرمان کاربری فرهنگی تعریف شده است گفت: برای از سر گیری مرمت عمارت شترگلوی ماهان نیز در حال رایزنی هستیم...

مجتبی شفیعی به دلیل توقف مرمت بنای تاریخی شتر گلوی ماهان اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی مرمت عمارت شتر گلو شهر ماهان فعلا متوقف مانده و سرمایه گذار کار را نیمه تمام گذاشته است.
وی ادامه داد: کار مرمت بنای شتر گلو مانند استحکام بخشی، سفت کاری و غیره تقریبا به اتمام رسیده اما جزئیات و نازک کاری، کف سازی، محوطه بازسازی بنا انجام نشده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تصریح کرد: عمارت شتر گلو توسط صندوق مرمت و احیا برای مرمت به یکی از شرکت های زیر مجموعه جهاد نصر واگذار شده است.
وی گفت: سرمایه گذار طرح دلیل توقف کار مرمت بنای شتر گلو را توجیه نداشتن مالی عنوان کرده که در حال رایزنی برای آغاز مجدد عملیات مرمت هستیم.
کاربری یخدان مویدی کرمان فرهنگی است
وی با اشاره به کاربری تعیین شده برای یخدان مویدی کرمان نیز اظهار داشت: کاربری هایی مانند راه اندازی رستوران، چایخانه و غیره معمولا برای چنین بناهایی مناسب نیست.
شفیعی افزود: میراث فرهنگی با برگزاری نمایشگاه های فصلی مانند فروش اغذیه، سوغات و غیره در محل یخدان مویدی مخالف است چون به بنا و محوطه اطراف آن آسیب می زند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: مسئولان شهر کرمان نیز قبول کرده اند که برگزاری نمایشگاه های متفرقه در یخدان مویدی کار صحیحی نیست و برگزاری هر برنامه یا نمایشگاه مطابق با کاربری مشخص شده باشد.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر مرمت یخدان مویدی حدود یک ماه است که آغاز شده این بنای ارزشمند در حال بازسازی است.
یخدان مؤیدی بزرگترین یخچال خشتی ایران و جهان است که در اواخر دوره صفویه بنا شده و در ۲ آبان ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۴۳۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.
کاربری یخدان در گذشته نگهداری یخ و برخی از مواد غذایی برای ایام تابستان مردم شهر بوده‌ است.
بنای شتر گلو مربوط به دوره قاجارو در شهر ماهان واقع شده است، این اثر در ۱۸ مهر ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۵۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.
به گزارش ایرنا،شترگلو به نوعی سازه آبی سنتی گفته می‌شود که کار انتقال آب را از مکانی به مکان دیگر انجام می‌دهد و عمارت شترگلو ۲ قسمت شاه‌نشین و اندرونی دارد که مرمت آن از حدود چهار سال قبل آغاز شده است.
کرمان با ۱۰ اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است. ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم، کاروانسراهای گنجعلیخان کرمان و چاه کوران راور و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8929
اخبار مرتبط
نظرات شما