• دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024

  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024
در نشست فوق‌العاده شورای شهر کرمان مصوب شد؛

ساختِ تقاطع غیرهمسطح سه‌راهی شرف‌آباد

در نشست فوق‌العادۀ عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با 9 رأی موافق و یک رأی مخالف، ساختِ تقاطع غیرهمسطح «شهید زنگی‎ آبادی»(سه‌راهی شرف‌آباد)، به‌صورت روگذر از طریق مناقصه عمومی، با مبلغ برآورد اولیه ۱۹۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، به مدت شش‌ماه با نحوۀ پرداخت به‌صورت تهاتر با زمین، موافقت شد...

این جلسه که با حضور رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، سرپرست شهرداری کرمان، معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار و مشاور طرح برگزار شد، با تشریح پروژه توسط مشاور، اعضای شورای اسلامی شهر، دلایل موافقت و مخالفت خود را برای اجرا و عدم اجرای پروژه اعلام کردند.
در این خصوص، سیدمحمد موسوی، منشی شورای اسلامی شهر، با اشاره به اینکه اجرای تقاطع در انتهای خیابان «24 آذر» در طرح تفصیلی در سنوات گذشته پیش‌بینی شده، اما سه‌راهی «شرف‌آباد» در آن دیده نشده و برعکس در طرح جامع ترافیک بر ایجاد تقاطع درسهراهی «شرف‌آباد» تأکید شده، خواستار اصلاح این دو موضوع در طرح‌های مذکور شد.
در ادامه، رئیس کمیسیون هوشمند‌سازی و شفافیت شورای اسلامی شهر کرمان، ضمن تشکر از مطالعات مشاور برای انجام کار علمی در حوزۀ ترافیک، گفت: به این موضوع نگاه متفاوت دارم؛ چراکه اعتقاد دارم شهر نباید به سمت خودرومحوری سوق داده شود.
سیدمحمدصادق تقوی، با اشاره به رویکرد حوزۀ سلامت در جامعه و اینکه حضور خودورها رو به افزایش است و متقابل با احداث خیابان جدید، تقاطع غیرهمسطع و تعریض معابر، تقاضا برای حضور خودرو همچنان وجود دارد، گفت: نشاط اجتماعی مردم با پروژههای اجتماع‌محور رضایت‌بخشی بیشتری به‌همراه دارد، اما از آنجاکه طرح مذکور، در رینگ شهری است و شرایط خاصی دارد، موافقت خود را اعلام می‌کنم، اما باید به پیاده‌مدارکردن شهر توجه بیشتری شود.
در ادامه، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر گفت: البته تقاطعهای دیگر نیز وجود دارد، اما «شرفآباد»، اولویت داشت و این دغدغه برطرف شد؛ همچنین با ارائه مدل‌های مشابه دیگر، خوشبختانه آسیبهای طرح قبلی نمایان شد؛ بنابراین، این اطمینان وجود دارد که بهترین طرح اجرا خواهد شد.
محمود بابایی، ایجاد توازن در پروژه‌های شهری در هر دوره از مدیریت شهری را متذکر شد و بر تقویت سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری برای اجرای این پروژه تأکید کرد و از شهردار و مشاور طرح خواست بُعد اجتماعی کار دیده شود و به‌منظور همراهی مردم، اطلاعرسانی کامل صورت گیرد.
در ادامه، منشی شورای اسلامی شهر کرمان، ضمن تشکر از آقای تویسرکانی، سرپرست شهرداری کرمان، برای پیگیری کارهای زیربنایی و مهم در شهر و اجرایی‌شدن آنها در حداقل زمان ممکن، گفت: مسایل ترافیکی شهر بر کسی پوشیده نیست و با توجه به اینکه آخرین طرح جامع ترافیک، به سال ۸۸ برمی‌گردد و به‌دلیل زمان‌برشدن، قابلیت اجرایی ندارد؛ بنابراین، پرداختن و داشتن نگاه تخصصی به این موضوع، بسیار پسندیده است.
موسوی، با اشاره به اینکه این تقاطع از معضلات اصلی شهر است و امیدورام در مورد آن درست تصمیم گرفته شود، اظهار کرد: اعضای شورا به‌دنبال ارائهدادن نظر فنی نیستند و ما از بُعد نظارت به این طرح ورود پیدا کردیم؛ چراکه این طرح مصوبه شورای ترافیک دارد و به سبکشدن ترافیک منجر می‌شود.
وی ادامه داد: حمل‌ونقل عمومی مناسبی برای سرویس‌دهی به مردم نداریم؛ بنابراین، نمیتوانیم به مردم بگوییم که ماشین به خیابان نیاورید.
موسوی تأکید کرد: مشاور بررسی کاملی داشته و با توجه به تأیید شورای ترافیک، این طرح نباید معطل بماند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرمان نیز، ضمن تشکر از معاونت حمل‌ونقل و امور زیربنایی و شهردار کرمان برای تلاش به‌منظور برطرف‌کردن مسایل ترافیکی، گفت: منتظر جمع‌بندی نهایی و تصویب طرح هستیم.
محمدرضا کمساری، با اشاره به اینکه این طرح، اولویت اول شهر کرمان است، با اعلام موافقت خود برای اجرای طرح، ابراز امیدورای کرد کار با سرعت خوب پیش برود و رفت‌وآمد مردم در این نقطه تسهیل شود.
وی یادآورشد: گره‌های ترافیکی در مرکز شهر داریم و مردم رینگ شهر را برای سفرها انتخاب می‌کنند؛ بنابراین، تقاطع غیرهمسطح در سه‌راهی «شرف‌آباد»، در راستای رفع دغدغه اعضای شورا و مردم است.
در ادامه، حسین چناریان، رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، به اجرای این پروژه با تأخیر سه‌ساله اشاره و خاطرنشان کرد: معمولاً پروژههایی که توسط دستگاه‌های مسئول در هر جایی کلنگ زده می‌شود، دیگران آنها را به سرانجام می‌رسانند، نه اینکه آنها را تعطیل کنند؛ بنابراین، با توجه به اینکه دو ورودی شهر یکی از سمت «شرفآباد» به «کرمان» و دیگری از سمت شهر «زرند» به «کرمان»، به این تقاطع میرسد؛ سه‌راهی «شرف‌آباد»، تقاطع شهری نیست؛ بلکه نقطه تعدیل ورود و خروج و تقاضای سفر است و نباید در اجرای این پروژه تأخیر کرد.
در ادامه، رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا، درخصوص اینکه اولویت با کدام تقاطع است، این اقدام را مبتنی بر مطالعات دقیقتر و ارائه آن به‌صورت مستند دانست و گفت: درخصوص اینکه این طرح اولویت دارد یا خیر، با چه مدلی ساخته شود و اینکه چقدر هزینه دربر دارد و چگونه خواهد بود، باید پاسخ روشنی داده شود.
محمد امینی‌زاده یادآور شد: درخصوص اینکه اجرای پل توجیه فنی و تخصصی برای صرف هزینه هنگفت دارد یا خیر، باید بررسی بیشتر شود.
همچنین نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا گفت: برای اجرای تقاطع غیرهمسطح، باید مطالعات ترافیکی کاملی پیرامون آن انجام شود تا مانند زیرگذر «آزادی» تبعاتی به‌دنبال نداشته باشد.
عشرت کردستانی افزود: همچنین درخصوص اینکه آیا این طرح از نظر فنی بهترین طرح است یا خیر، نیاز است توضیحات بیشتری ارائه و فرصت بیشتری برای تأمل داده شود.
همچنین رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، با اشاره به اینکه مردم موافق اجرای این تقاطع هستند، گفت: حرکت خوبی برای رفع گره‌های ترافیکی در رینگ شهر از گذشته شروع شده و تنها چند نقطه دیگر مانده است.
منصور ایرانمنش بیان کرد: تقاطع غیرهمسطح سه‌راهی «شرف‌آباد»، علی‌رغم وجود شبهاتی در مورد آن، کاری زیربنایی است و اگر چندسالی معطل شده، اما کار در مرحله شروع قرار گرفته و ما در شورای شهر پیگیر شروع و پایان این پروژه هستیم.
در ادامه، فتح‌الله مویدی، رئیس کمیسون خدمات شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا، ضمن تشکر از شهردار برای دیدن نیاز شهر و پیگیری پروژه گفت: در دوره پنجم هم در مورد این پروژه نظر داده شد و کار بدون کارشناسی نبود و اعضا در آن دوره نیز نسبت به موقعیت شهر آگاه بودند، اما معطل‌ماندن پروژه منجر به تحمیل هزینههای بیشتری است و طرح با اصلاح، همان موقع قابل اجرا بود.
رئیس شورای اسلامی شهر کرمان هم گفت: درخصوص اینکه با اجرای طرح مشکل ترافیک رینگ شهر حل می‌شود و طرح موجود بهترین طرح است، شکی نیست، اما نیاز است کاملاً با این موضوع منطقی برخورد شود.
علیرضا نادری افزود: طرح سه سال معطل مانده بود و درخصوص اینکه منابع را صرف خدمات دیگر کرده یا بلوکه کرده‌ایم، باید تأمل کرد و اگر منابع شهرداری را صرف کار عمرانی دیگر کردیم، خدمت کردیم نه خیانت؛ بنابراین، در حال حاضر، باید پروژه را به‌گونه‌ای جلو ببریم که مشمول هزینه‌های مضاعف نشود.
وی همچنین بر تکمیل پروژه «شهدای خلبان» تأکید و اظهار کرد: باید این طرح را به نتیجه برسانیم و اطمینان داشته باشیم با شروع اجرای تقاطع غیرهمسطح در سهراهی «شرف‌آباد»، پروژه به‌موقع تمام می‌شود.
نادری همچنین داشتن دقتنظر در پرداخت منابع پروژه‌ها به پیمانکار را ضروری دانست.
سرپرست شهرداری کرمان نیز، سه‌راهی «شرف‌آباد» را ازجمله نقاط ترافیکی شهر کرمان و ساماندهی آن را همواره ازجمله مطالبات مردم دانست و گفت: با مطالعات و بررسی‌های انجام‌شده و با درنظرگرفتن وضعیت بودجه شهرداری، تصمیم گرفته شد که با هم‌اندیشی و مصوبه شورا، عملیات عمرانی آن رقم بخورد.
محسن تویسرکانی، با بیان اینکه مشاور انتخاب و پیشنهادات لازم گرفته شده است، افزود: آنچه مسلم است، پروژۀ مذکور بار ترافیکی «شرف‌آباد» به سمت بلوار «جهاد» و بار ترافیکی شرق به غرب را کاهش می‌دهد.
وی با تأکید براینکه با توجه به مطالعات عمیق، ابعاد پروژه مدنظر بوده و با حضور پیمانکار بومی، کار در اسرع وقت اجرا خواهد شد، گفت: ما در شهرداری و شورای اسلامی شهر، عهد بستیم که برای رفع مشکلات مردم با نگاه علمی و دقیق، کیفیت کار را درنظر بگیریم.
تویسرکانی، با بیان اینکه پروژهها به‌صورت روزانه رصد می‌شود و جای نگرانی برای تکمیل پروژه تقاطع غیرهمسطح «شهدای خلبان» وجود ندارد، یادآور شد: با توجه به قول مساعد قرارگاه خاتم(پیمانکار پروژه) و تعامل با اداره‌کل اوقاف، نوید می‌دهم که مسیر طرح به میدان «کوثر» رفع معارض شده و به‌زودی خط پروژه نهایی می‌شود.
وی از افتتاح راست‌گرد «هوانیروز» به پل «کوثر» تا اواسط خردادماه خبر داد و بیان کرد: طبق گفته پیمانکار، دراسفندماه سال‌جاری، پروژه نهایی خواهد شد؛ بنابراین، می‌توانیم پل «شهید حاج‌یونس زنگیآبادی» را شروع کنیم و در این خصوص مانعی وجود ندارد.
در ادامه، معاون حمل‌ونقل وامور زیربنایی شهردار کرمان نیز، به گرفتن استعلام از مشاور طرح جامع ترافیک، برای ضرورت اجرای کار، اشاره کرد و گفت: مشاور طی مکاتبه‌ای این اقدام را تأیید کرده و براساس آمار تردد و ترافیک، ضرورت اجرای پروژه در این سه‌راهی را ضروری‌تر از انتهای خیابان «24 آذر» دیده است.
محمدرضا یحیی‌زاده، افزود: از بین چند الگوی پیشنهادی، الگوی تقاطع به‌صورت روگذر بهترین گزینه بود، و الگوی اجرای همسطحسازی در تقاطع، به‌دلیل ایجاد مشکل و جواب‌گونبودن برای 10 سال آینده، رد شده است.
در ادامه، مشاور طرح، به طرح‌های پیشنهادی مختلف ازجمله حفظ وضعیت موجود با ایجاد دوربرگردان و اجرای طرح به‌صورت همسطح اشاره کرد و گفت: اجرای دوربرگردان ایمن، نه‌تنها امکان‌پذیر نبود؛ بلکه با بررسی طرح‌ها در شورای ترافیک استان، امکان مدیریت آن حجم از ترافیک با این الگو مشکل‌ساز تشخیص داده شد.
امیرحسین زارع، کارشناس راه و ترابری، افزود: دوربرگردان‌های غیرهمسطح نه‌تنها پاسخ‌گو نیستند؛ بلکه احتمال بروز تصادفات را افزایش می‌دهند.
وی، گزینه روگذر و زیرگذر را دو طرح پیشنهادی دیگر اعلام کرد و ادامه داد: در طرح پیمانکار(خاتم) در ابتدا یک رابط تعریف شد که به‌دلیل اختلال با تیرهای برق اصلی شهر و عدم امکان جابهجایی، غیرقابل اجرا تصور می‌شد.
زارع افزود: برای اجرای زیرگذر نیز با استعلام از شرکت آب و فاضلاب با خط اصلی فاضلاب و تداخل آن با پروژه مواجه شدیم که به‌دلیل هزینهبربودن جابه‌جایی تأسیسات، به طرح اجرای تقاطع روگذر رسیدیم؛ چراکه این الگو، تمام حرکات را از جوانب مختلف کنترل می‏کند.
وی، با اشاره به اینکه طرح روگذر، در شورای ترافیک استان مصوب شده است، یادآور شد: این الگو، تمام گردش‌ها را پوشش می‌دهد و تا حدودی شبیه پل «شهید بهشتی»(سیدی) است، با این تفاوت که در طرح سهراهی «شرف‌آباد»، چراغ نیز تعریف شده است.
مشاور طرح تقاطع غیرهمسطح سه‌راهی «شرف آباد» بیان کرد: تقاطع مذکور سه دهانه است که با وجود کندروها، وضعیت موجود در تقاطع نیز حفظ می‌شود و تا ۲۰ سال دیگر گره ترافیکی در حرکات مختلف، به سمت خیابانهای همجوار وجود ندارد.
به گزارش کرنا،وی با بیان اینکه با اجرای این تقاطع، قسمت اصلی رینگ شهر بدون توقف شده و ترافیک سبک می‌شود، از انجام ترددشماری در این تقاطع خبر داد و بیان کرد: در طرح جامع ترافیک، اجرای تقاطع در انتهای خیابان «۲۴ آذر» حذف شده و نیازی به آن نخواهیم داشت.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10941
اخبار مرتبط
نظرات شما