• جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 17 May 2024

  • جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 17 May 2024
در بارش‌های اخیر؛

هشت درصد تالاب جازموریان آبگیری شد

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان کرمان با اشاره آبگیری بخشی از تالاب جازموریان در بارش‌های اخیر گفت: براساس آخرین رصد نقشه‌های ماهواره‌ای، اینک هفت هزار هکتار (معادل هشت درصد) از وسعت تالاب جازموریان آبگیری شده است...

مجتبی نیک‌طبع با بیان اینکه جازموریان تالابی کم‌عمق و کاملاً فصلی است افزود: این تالاب جزو بزرگ‌ترین تالاب‌های آب شیرین کشور محسوب می‌شود و خاصیت آن جذب آب به‌ صورت یک اسفنج است که نه‌ تنها موجب تغذیه گیاهان سطح تالاب در فصول خشک ‌سال می‌شود بلکه از تبدیل این محل به کانون گرد و غبار هم جلوگیری می‌کند.
وی همچنین درباره دریافت حقابه زیست‌محیطی تالاب جازموریان اظهار داشت: مطالعات زیست محیطی حقابه تالاب جازموریان در سه وضعیت مرطوب، خشکسالی و ترسالی صورت پذیرفته و مکاتبات لازم برای رهاسازی حقابه انجام شده که شرکت آب منطقه ای نیز در مواردی رهاسازی حقابه را انجام می دهد و مکاتبات آن را به این اداره کل ارسال می‌کند.
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان کرمان بیان کرد: تالاب جازموریان با ۱۰۸ هزار هکتار مساحت از طریق آورده سالانه رودخانه‌های هلیل رود استان کرمان و بمپور استان سیستان و بلوچستان آبگیری می‌شود و سال هاست که به عنوان یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار جنوب شرق کشور شناخته می شود.
به گزارش ایرنا، تالاب زیبای جازموریان از زیباترین تالاب‌های ایران به شمار می رود که به دلیل وسعت زیاد میان ۲ استان کرمان و سیستان و بلوچستان قرار گرفته و نقاط بکر و منحصربه فردی دارد که همچنان ناشناخته مانده است.
این تالاب به عنوان یکی از بکرترین عرصه های طبیعی در منطقه ای گرم و خشک با میزان بارش سالانه اندک و شدت تبخیر فراوان واقع شده است.
جازموریان تنها حوضه آبریز استان پهناور کرمان محسوب می شود که به علت قرار گرفتن در منطقه ای کم آب به عنوان یکی از مهمترین منابع آبی استان های کویری کرمان و کم آب سیستان و بلوچستان به شمار می رود و عرصه های مجاور آبادی های آن نیز به ذخیره‌گاه استراتژیک علوفه دامی تبدیل شده است.
وسعت تالاب جازموریان پیوسته در تغییر بوده و اندک آب های بارشی و جاری ورودی به این حوضه به سوی پست ترین مناطق این فرورفتگی در بخش میانی جریان داشته و با تبخیر آنها جازموریان پهنه ای خشک و کویری با پوششی از املاح آهکی-نمکی، ماسه، سیلت و خاک های رسی خاکستری رنگ مناطق کم رطوبت تبدیل شده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11094
اخبار مرتبط
نظرات شما