• دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024

  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خبر داد؛

هجوم کرم برگ‌خوار به گندم‌زارهای عنبرآباد

مدیر جهاد کشاورزی عنبرآباد گفت: بیشتر مزارع گندم این شهرستان مورد هجوم کرم برگ‌خوار ذرت قرار گرفته اما چون گندم‌ها در مرحله پنجه‌زنی (رسیدن گندم به مرحله سه تا چهار برگی) قرار دارند با آغاز سمپاشی مانع آسیب دیدن به محصول می شویم...

ابوالحسن پیرنیا افزود: سطح زیرکشت گندم شهرستان عنبرآباد یک هزار هکتار است که از این سطح تاکنون در ۱۴۰ هکتار مبارزه شیمیایی با آفت کرم برگ خوار انجام شده است.
وی با اعلام هشدار اینکه احتمال آلوده شدن مزارع سایر محصولات کشاورزی نیز به آفت کرم برگ خوار وجود دارد از گندم کاران این منطقه خواست با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی اقدام به مبارزه شیمایی کنند.
پیرنیا اضافه کرد: کرم برگ خوار یکی از مهمترین آفات تهاجمی دنیاست که از مهرماه سال جاری در شهرستان عنبرآباد شناسایی شده است.
وی ادامه داد: این آفت قدرت تخریبی بالایی دارد و به طیف وسیعی از محصولات کشاورزی از قبیل ذرت، گندم، گوجه فرنگی، کلزا، بادمجان و خیار حمله می کند.
مدیر جهادکشاورزی عنبرآباد با بیان اینکه مزارع ذرت این شهرستان توسط این آفت آسیب ندیده است افزود: از ۱۹۰ هکتار سطح زیرکشت ذرت دانه ای در شهرستان عنبرآباد یک هزار و ۵۲۰ تن برداشت شده است.
وی اضافه کرد: میزان سطح زیرکشت ذرت در عنبرآباد نسبت به سال گذشته کاهش یافته زیرا برخی از کشاورزان به دلیل کرایه بالای زمین به سمت کشت پیاز و سیب زمینی رفته‌اند.
پیرنیا ادامه داد: یک هزار و ۱۶۰ هکتار مقدار ابلاغی کشت پیاز در شهرستان بوده که اگر بیشتر از آن کشت کنند کود و دیگر کمک های حمایتی از آنها دریغ می شود اما با وجود این ۲ هزار و ۱۸۰ هکتار زیرکشت رفته است.
پیرنیا افزود: البته برخی از کشاورزان اگر محصول خود را زود برداشت کنند برای تناوب کشت، گندم هم کشت می‌کنند.
مدیر جهاد کشاورزی عنبرآباد اضافه کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی این شهرستان علاوه بر کشت دانه ای ذرت، کشت علوفه ای هم در این منطقه انجام می شود که بخش عمده ای از نیاز علوفه ای دام های شهرستان و استان های همجوار را تامین می کند.
۱۰۰ هزار تن پیاز در عنبرآباد برداشت می‌شود
وی اضافه کرد: برداشت پیاز طرح استمرار نیز از اول آذر شروع شده و تا پایان اسفند ادامه خواهد داشت و پیش بینی می‌شود از ٢ هزار و ۱۱۸ هکتار زیر کشت این محصول بیش از ۱۰۰ هزار تن پیاز برداشت شود.
پیرنیا افزود: سطح زیر کشت پیاز طرح استمرار شهرستان عنبرآباد ٢ هزار و ١١٨ هکتار با متوسط عملکرد ۵۳ تن در هکتار است که برای برداشت هر هکتار محصول پیاز از ۷۵ تا ۸۰ نفر نیروی کار بومی استفاده می شود.
به گزارش ایرنا،وی با بیان اینکه بیشترین سطح کشت سیب زمینی جنوب کرمان متعلق به عنبرآباد است افزود: از ۲۵ دی برداشت سیب زمینی در این شهرستان آغاز می‌شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10144
اخبار مرتبط
نظرات شما