• یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024

  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان،خبر داد

پیش‌بینی مبارزه با زنجره خرما در سه هزار هکتار از نخلستان‌های کرمان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به وجود ۲۷ هزار هکتار نخلستان در شمال این استان گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری مبارزه با آفت زنجره خرما در سه هزار هکتار از نخلستان‌های این استان انجام شود.

ناصر طاهری افزود: نخلستان های شمال استان کرمان بیشتر در مناطق ارزوئیه، شهداد و چهار شهرستان شرقی بم، نرماشیر، فهرج و ریگان قرار دارد و شرق کرمان با دارا بودن۹۰ درصد نخلستان ها بیشترین حجم تولید خرما را در کرمان به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن خرما از نخلستان های شرق کرمان برداشت می شود و زنجره خرما هر سال بین ۲ تا سه هزار هکتار از نخلستان های شمال این استان را آلوده می کند که در صورت انجام مبارزه این خسارت به حداقل و صفر می رسد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، خسارت زنجره خرما را در شرق استان کرمان طی سال گذشته بین پنج تا هفت درصد اعلام و توصیه کرد: موفقیت در مبارزه با زنجره خرما همت کشاورزان را می طلبد که توصیه ها و موارد فنی را رعایت و اجرا کنند تا خسارت آفت زنجره خرما به صفر برسد.

وی ادامه داد: این آفت در هرجا که نخلستان هست، وجود دارد و بیشتر در ارتفاع بین ۸۰۰ تا هزار و ۱۰۰ متر از سطح دریا فعال است.

طاهری تصریح کرد: تراکم بیش از حد نخل ها و رعایت نکردن فاصله استاندارد لازم بین درختان موجب فعالیت آفت زنجره خرما می شود.

وی گفت: فاصله ۲ نخل از هم باید هشت متر باشد و هر چه فاصله کمتر باشد و سطح رطوبت و سایه در باغ بالا باشد احتمال بروز زنجره خرما بیشتر است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، انجام مدیریت تلفیقی در کنترل آفت را گامی موثر عنوان کرد و افزود: با رعایت فاصله مناسب بین نخل‌ها، رعایت بهداشت نخلستان از جمله انجام عملیات هرس، حذف پاجوش و تنه‌جوش، تغذیه باغ‌ها در زمان مناسب و نصب نوارهای زرد چسبنده موجب کاهش جمعیت آفت و در نتیجه کاهش مصرف سموم شیمیایی می‌شود.

آفت زنجره خرما هر سال در ماه های اردیبهشت و شهریور طغیان و به نخل ها و محصولات آنها خسارت وارد می کند.

خرما یکی از محصولات مهم مناطق گرمسیری کشور است که به لحاظ امنیت غذایی، اشتغال، درآمد زایی، حفظ محیط زیست و توسعه پایدار کشاورزی از محصولات استراتژیک کشور به شمار می آید.

بیش از ۶۲۰ نوع آفت و بیماری مرتبط با محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد که ۴۰ مورد آن آفات مهم ترند و سالانه خساراتی را در بخش کشاورزی به همراه دارند.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/3083
اخبار مرتبط
نظرات شما