• چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 15 May 2024

  • چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 15 May 2024
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان خبر داد

افتتاح 67 طرح تولیدی در بخش کشاورزی کرمان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: با تلاش شبانه روزی مجموعه سازمان، تعاونی‌های تولید، مرغداری، کشتارگاه‌ها و توزیع، موفق شدیم از شرمندگی مردم در بیاییم که بابت اتفاقات رخ داده از مردم پوزش می‌طلبم؛ در حال حاضر بازار مرغ تقریبا به تعادل رسیده و وضعیت جوجه ریزی هم نسبت به اسفند و فروردین خوب است...

داوود بیگلری در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی(۲۱ تا ۲۷ خرداد) اظهار کرد: جهاد کشاورزی در راستای تامین امنیت غذایی فعالیت می‌کند و در مقایسه با سایر بخش‌ها، تولیدات بالایی دارد و در رشد اقتصادی کشور موثر است. ۳۸ درصد اشتغال و ۸۵ درصد صادرات استان کرمان مربوط به بخش کشاورزی است.
وی با اشاره به تهدیدات بخش کشاورزی و سیاست‌های این بخش، افزود: به اعتقاد من امنیت غذایی به مراتب فراتر از امنیت نظامی می‌تواند باشد زیرا تجهیزات نظامی را اگر لازم باشد می‌توان وارد کرد اما غذا نمی‌شود وارد کرد.
بیگلری با بیان اینکه تلاش بخش کشاورزی برای تامین سفره مردم است اما عوامل بیرونی ما را متاثر می‌کند، گفت: با توجه به رشد جمعیت و لزوم تامین غذای سالم برای همه، باید تلاش مضاعف داشته و از کشاورزی سنتی و معیشتی به سمت کشاورزی دانش بنیان و اقتصادی برویم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان کرد: بخش کشاورزی پیشران اقتصاد است و باید از کشاورزی سنتی به صنعتی عبور کنیم و در سازمان تکنیک کار مشخص شده و دارد پیش می‌رود.
وی با اشاره به مزیت ایجاد شغل در بخش کشاورزی با سرمایه‌گذاری کمتر نسبت به سایر بخش‌ها افزود: اگر دنبال امنیت پایدار هستیم، باید روستا حفظ شود؛ متاسفانه اکنون وضعیت روستاهای ما پایدار نیست و غذای روستا از بیرون تامین می‌شود.
بیگلری تصریح کرد: با سیستمی کار کردن، برنامه‌ کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تلاش خواهیم کرد وضعیت را سامان بدهیم و به تولید معنادار برسیم؛ عرضه مستقیم محصولات از تولید به مصرف را داشته باشیم و تعاون روستایی پاشنه آشیل ماست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: یکی از مشکلات این است که اراضی کشاورزی خرد و متوسط مالکیت، کوچک است لذا تعاون روستایی می‌تواند تعاونی شکل بدهد تا به واحدهای کوچک خدمات بدهیم و فعالیت‌ها را به شبکه تعاون روستایی واگذار خواهیم کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره تولید و عرضه مرغ در استان کرمان اظهار کرد: با تلاش شبانه روزی بدنه سازمان، تعاونی‌های تولید، مرغداری، کشتارگاه‌ها و توزیع، موفق شدیم از شرمندگی مردم در بیاییم و من بابت اتفاقات رخ داده از مردم پوزش می‌طلبم؛ در حال حاضر بازار مرغ تقریبا به تعادل رسیده و تولید پیش می‌رود و وضعیت جوجه ریزی نسبت به اسفند و فروردین خوب است.
بیگلری بیان کرد: با توجه به پراکندگی استان، تامین نیاز پروتئینی جنوب کرمان هم با ماست و مرغ گرم جنوب تامین شد اما وضعیت رضایت‌بخش نیست و باید تلاش کنیم بهتر شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: نیاز استان به مرغ بالا و تولید پایین است ضمن اینکه استان‌های همجوار ما را متاثر می‌کند و در برنامه کوتاه مدت تلاش می‌کنیم مسائل حل شود.
وی با اشاره به مصرف روزانه ۲۰۰ تن مرغ در استان کرمان، افزود: بخش کشاورزی نیازمند حمایت است و باید دستگاه‌های مختلف در مجوزها، تسهیلات و ... با این بخش همکاری کنند.
بیگلری تصریح کرد: سال گذشته، سرمازدگی خسارت سنگینی به بخش کشاورزی وارد کرد و بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان خسارت داشتیم اما هنوز بحث امهال وام ها را نتوانستیم بگیریم.
وی با اشاره به خسارت سیل روزهای اخیر به بخش کشاورزی استان ادامه داد: بخش کشاورزی ریسک بسیار بالایی دارد و ضرورت دارد حاکمیت حمایت کند. باید تسهیلات ارزان به این بخش اختصاص یابد، اکنون نرخ تسهیلات کشاورزی خیلی بالاست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش درباره قیمت بالای محصولات کشاورزی از جمله میوه در بازار و نبود نظارت گفت: اکنون ما تولید داریم و تامین غذا به عهده ماست اما در ادامه روند، مالکیت تغییر پیدا می‌کند و از حوزه کاری ما خارج می‌شود و به عنوان مثال در خرده فروشی، اصناف باید ورود کند.
وی با اشاره به اینکه ما ابزار نداریم، افزود: عوامل بیرونی دست ما نیست، اگر وزارت بازرگانی شکل بگیرد، بازار جای خود را پیدا می‌کند؛ آشفتگی بازار را قبول داریم.
به گزارش ایسنا، بیگلری در پایان با اشاره به برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی در استان کرمان گفت: ۶۷ طرح تولیدی در این هفته بهره‌برداری و ضمن بهره‌مندی ۱۰۰۰ خانوار، برای ۳۵۲ نفر شغل ایجاد می‌شود.
وی افزود: طرح‌های مورد نظر شامل ۴۰ طرح آب و خاک، هفت طرح تولیدات باغی و گلخانه‌ای، هفت طرح صنایع غذایی، سه طرح شیلاتی و ... هستند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7628
اخبار مرتبط
نظرات شما