• دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 May 2024

  • دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 May 2024
پروژه مشترک اتاق کرمان و نهادهای علمی و پژوهشی؛

مبارزه با تنش های اقلیمی بخش کشاورزی کرمان

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمان گفت: اتاق کرمان قصد دارد با همکاری انجمن پسته ایران، دانشگاه شهید باهنر کرمان و دو دانشگاه در آلمان و کانادا پروژه علمی مهمی را برای مبارزه با تنش های اقلیمی مانند سرمازدگی و گرمازدگی به ویژه برای محصول پسته تعریف و اجرا نماید...

سیدمحمدرضا ترابی موسوی، در نشستی به همین منظور افزود: با وجود انرژی و آب ارزان، کشاورزی کار سخت و پر هزینه ای شده و باید بتوانیم تا حد ممکن از خسارت وارد شده به محصولات کشاورزی جلوگیری کرد که بخشی از آن از طریق پژوهش و تحقیق و رسیدن به اطلاعات بیشتر و جدیدتر ممکن است. وی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این نشست کنار هم قرار دادن علم و تجربه در کنار یکدیگر است، ادامه داد: سال گذشته محصول پسته با سرمازدگی شدید روبرو شد و بخش زیادی از این محصول از بین رفت که پس از سال ها تکرار این اتفاق تصمیم گرفته شده که اقدام علمی برای این موضوع انجام شود.
ترابی موسوی، تصریح کرد: پس از سرمازدگی سال گذشته برنامه های علمی مختلفی را با دانشگاه شهید باهنر کرمان تعریف و اجرا کردیم و محلولی برای کاهش خسارت سرمازدگی درختان پسته در آزمایشگاه ها ساخته شد و در سال زراعی جاری نیز این محلول را در چندین باغ در نقاط مختلف استان آزمایش کردیم که البته خوشبختانه چون امسال سرمازدگی نداشتیم نتوانستیم نتایج آن را آنگونه که مدنظر بود بررسی نمائیم. وی اظهار کرد: پروژه بزرگ علمی مدنظر در دو بخش بلندمدت و کوتاه مدت تعریف خواهد شد تا در کوتاه مدت بتواند از خسارت سرمازدگی به محصول پسته جلوگیری کند و در بلندمدت نیز پایه، ژن و نوع پیوند درختان بررسی و اقدامی تاثیرگذار و پایدار برای مقاوم سازی درختان صورت گیرد. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان میزان پسته تولیدی استان در سال جاری را 100 تا 130 هزار تن عنوان کرد و گفت: خوشبختانه درصد پوکی محصول پسته امسال بسیار کم است.
عضو کمیته باغبانی انجمن پسته ایران نیز در این نشست با تاکید بر اینکه سرمازدگی به یک مسئله مهم در کشاورزی کشور تبدیل شده است، گفت: به نظر می رسد سایر کشورهای دارای پسته دنیا،کمتر با این پدیده روبرو هستند و به همین دلیل تجربه چندانی برای مقابله با این موضوع وجود ندارد، پس خودمان باید چاره ای برای آن بیندیشیم. مهرداد آگاه افزود: باید در بلندمدت به دنبال پایه و پیوند قوی تر برای درختان پسته باشیم زیرا شاید بتوان تاثیرات درختان از تغییرات اقلیمی را با پیوند زدن و با سرمایه کمتری حل کرد. وی با توجه به وسعت باغ های پسته در استان، اظهار کرد: در هیچ نقطه ای در دنیا چنین آزمایشگاه گسترده ای وجود ندارد و می توان به خوبی پروژه های تحقیقاتی را در اقلیم های مختلف استان انجام داد اما نباید برای مقاوم سازی درختان عجله کرد. آگاه افزود: در ایران اطلاعات لازم و کافی در مورد پایه و پیوند درختان پسته وجود ندارد و به تازگی یک باغ در سیرجان این موضوع را آغاز کرده است.
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان، وی با بیان اینکه در کرمان درختانی وجود دارند که در بسیاری از مخاطرات و تغییرات مقاوم هستند، ادامه داد: در ایران یک موضوع بی نظیر به نام ذخایر ژنتیک درختان وجود دارد که باید از این ذخایر ارزشمند با تهیه بانک اطلاعاتی به نتایج بسیار خوبی دست یافت. گفتنی است در این نشست "اشکان امیرخسروی" دارای مدرک فیزیولوژی درخت از دانشگاه آلمان به بیان برخی فعالیت ها و اقدامات در این زمینه پرداخت.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8517
اخبار مرتبط
نظرات شما