• یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024

  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024
540 میلیون تن؛

دور ریز غذا در جهان توسط خانوارها

طبق داده‌های سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) هنوز دور ریز غذا در جهان کاهشی است. اما هنوز سالانه 540 میلیون تن غذا توسط خانوارها در جهان تبدیل به ضایعات می‌شود...

یکی از  چالش‌های قدیمی و بزرگ جهان در حوزه غذا مربوط به آمار و اطلاعات تلفات و ضایعات محصولات کشاورزی و مواد غذایی است؛  آمارهای که به باور برخی کارشناسان تنها برآورد است.
علی‌اکبر باغستانی مدیر گروه پژوهشی برنامه‌ریزی راهبردی کشاورزی و امنیت غذایی موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی درباره آخرین برآورده‌ها در جهان گفت: برآوردها نشان می‌دهد سالانه ۱۷ تا ۲۵ درصد از غذای جهان معادل حدود ۹۰۰ میلیون تن دچار ضایعات شده و از بین می‌رود.  ۶۰ درصد از ۹۰۰ میلیون تن محصولات غذایی در مقیاس جهانی در مرحله خانوار تبدیل به ضایعات می‌شود.
براساس داده‌های منتشر شده، 540 میلیون تن غذا در جهان فقط توسط خانوارها هدر می‌رود.
به نقل از جهادکشاورزی درحال حاضر داده‌ای دقیق در مورد ضایعات در ایران وجود ندارد. باغستانی در این باره گفت: در ایران به دلیل تفاوت‌های زمانی و مکانی در سیستم توزیع و بازاررسانی مواد غذایی و تغییر در عرضه و تقاضا در اعیاد و مراسم مذهبی، آمار دقیقی از ضایعات و تلفات ماد غذایی نداریم. البته تصور می‌کنیم، باتوجه به افزایش قیمت غذا و تورم مواد غذایی و آشامیدنی در ایران، ضایعات کاهش یافته است.
البته سال گذشته ، برنامه محیط زیست سازمان ملل میزان حیف و میل سالانه غذا در ایران را حدود ۵.۹ میلیون تن برآورد و اعلام کرد هر ایرانی به طور میانگین ۷۱ کیلوگرم غذا در سال دور می‌ریزد.
او ادامه داد: میانگین سرانه ضایعات مواد غذایی در کشورهای اسلامی در سال ۲۰۲۱ بین ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم برای هر نفر در سال و این عدد در کشورهای توسعه یافته ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم برآورد شده است.
او گفت: میانگین سرانه ضایعات مواد غذایی در کشورهای توسعه یافته با درآمد بالا مانند انگلستان، دانمارک، فرانسه و نروژ در سال ۲۰۲۱ بالای ۷۵ کیلو گرم برای هر نفر می‌باشد. درضمن میانگین سرانه ضایعات مواد غذایی در آمریکا حدود ۵۹ کیلوگرم برای هر نفر است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8766
اخبار مرتبط
نظرات شما