• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
چند درصد از مردان ایرانی حقوق بگیر دولت هستند؟

مردان کرمانی؛ پرطرفدارترین شاغلان بخش خصوصی

بررسی‌­ها نشان می‌­دهد در میان 31 استان کشور، در پاییز 1402 استان کرمان بیشترین سهم اشتغال مردان در بخش خصوصی را داشته است. به بیان دقیق‌تر در پاییز سال جاری 91.5 درصد از مردان کرمانی در این بخش فعالیت کرده اند...

به گزارش مرکز آمار ایران، در پاییز امسال بیش از 87 درصد مردان در بخش خصوصی و کمتر از 13 درصد آن‌ها در بخش دولتی مشغول فعالیت بوده‌اند. در این میان مردان کرمانی بیشترین سهم اشتغال در بخش خصوصی و مردان استان کهگیلویه و بویراحمد، بیشترین سهم از اشتغال این گروه را در بخش دولتی داشته‌اند.
در پاییز امسال تعداد جمعیت شاغل مرد در کل کشور بالغ بر 20 میلیون و  700 هزار نفر بوده است. از این تعداد برخی مزد و حقوق بگیر دولت بوده اند اما بعضی دیگر در نهادها و ارگان‌های خصوصی فعالیت داشته‌اند. شواهد نشان می‌دهد در پاییز 1402، از مجموع مردان شاغل،  12.7 درصد در بخش دولتی و 87.3 درصد در بخش خصوصی مشغول کار بوده‌اند.
اما آنچه گفته شده است تصویر اشتغال مردان کل کشور است. بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد در پاییز سال جاری در استان کرمان، بخش خصوصی موفق شده است اشتغال بیش از 90 درصد مردان را تامین کند. در استان‌های خراسان رضوی، گیلان و اصفهان نیز بیش از 90 درصد مردان مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی بوده‌اند.
در سوی دیگر طیف، 26.7 درصد از مردان استان کهگیلویه و بویراحمد در ارگان‌های وابسته به دولت فعالیت داشته و مزد و حقوق بگیر دولتی بوده‌اند. اشتغال مردان فعال در بخش دولتی، در سایر استان‌ها در سطح کمتر از 20 درصد قرار داشته است.
موفقیت بخش خصوصی در جذب مردان شاغل کشور
جدیدترین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می­‌دهد که در پاییز امسال بالغ بر 22 میلیون نفر از مردان ایرانی تمایل به کار کردن داشته و در این راستا به جست‌و‌جوی شغل پرداخته‌اند. از این تعداد، 20.7 میلیون نفر از مردان کار پیدا کرده و شاغل شده‌اند.
در ادبیات اقتصادی شاغل به فرد 15 ساله و بیشتری اطلاق می‌گردد که در هفته 44 ساعت و بیشتر کار کرده باشد. افراد شاغل در یکی از دو بخش خصوصی و عمومی مشغول به کار می‌­شوند. به صورت کلی در کشور ایران سهم افراد شاغل در بخش خصوصی بیشتر از شاغلین بخش عمومی بوده است.
شواهد حاکی از آن است که در پاییز سال جاری، 87.3 درصد از مردان کل کشور در بخش خصوصی مشغول به کار بوده اند. در مقابل سهم اشتغال مردان در بخش دولتی 12.7 درصد بوده است. آنچه تا کنون مطرح شده تصویر کلی اشتغال مردان در کل کشور بوده است. اما سهم اشتغال مردان در بخش خصوصی و دولتی هریک از استان ها با یکدیگر تفاوت دارد. در ادامه به بررسی این موضوع پرداخته شده که در پاییز 1402 کدام استان ها بیشتر سهم اشتغال مردان را در بخش خصوصی و دولتی داشته اند؟
 مردان کرمانی­، پرطرفدارترین شاغلین بخش خصوصی
افراد شاغل در بخش خصوصی، با انگیزه کسب درآمد مشغول فعالیت برای شرکت های خصوصی، خانوارها و نهادهای غیرانتفاعی هستند. بررسی ­ها نشان می­ دهد در ایران انگیزه افراد به فعالیت در بخش خصوصی بیشتر بوده و تعداد شاغلین این بخش بالاتر از شاغلین بخش دولتی است. البته بخش خصوصی در برخی استان‌ها قوی‌تر از برخی دیگر است.
هرچه تعداد شاغلین بخش خصوصی در یک استان بیشتر باشد، نشان می‌دهد بخش خصوصی در آن استان قوی تر بوده است. علاوه بر آن هرچه بخش خصوصی در یک منطقه قوی‌تر باشد رشد اقتصادی، نوآوری و رقابت اقتصادی در آن منطقه قوی‌تر بوده و پویای بازار کار آن بیشتر خواهد بود.
بررسی‌­ها نشان می‌­دهد در میان 31 استان کشور، در پاییز 1402 استان کرمان بیشترین سهم اشتغال مردان در بخش خصوصی را داشته است. به بیان دقیق‌تر در پاییز سال جاری 91.5 درصد از مردان کرمانی در این بخش فعالیت کرده اند. استان خراسان رضوی نیز با سهم 91.4 درصدی، دومین رتبه اشتغال مردان در بخش خصوصی را به خود اختصاص داده است. در گیلان و اصفهان نیز بالغ بر 90 درصد مردان بخش خصوصی را برای فعالیت انتخاب کرده اند.
در 27 استان دیگر کشور، سهم اشتغال مردان در بخش خصوصی کمتر از 90 درصد بوده است. همچنین مردان استان کهگیلویه و بویر احمد کمترین سهم فعالیت در این بخش را ثبت کرده‌اند. به عبارت دیگر در این استان، 73.3 درصد از مردان در کسب و کارهای خصوصی کار کرده اند.
سهم حداکثر 26 درصدی ادارات دولتی در تامین اشتغال مردان
فرد شاغل در بخش دولتی به کسی گفته می‌شود که در یکی از وزارت خانه‌ها، موسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی و همچنین دیگر موسسات عمومی مانند شهرداری‌ها مشغول فعالیت باشد. در پاییز سال جاری، استان کهگیلویه و بویراحمد بزرگترین سهم اشتغال مردان ایرانی در بخش دولتی را داشته است. داده‌ها نشان می‌دهد در پاییز سال جاری، 26.7 درصد مردان مشغول کار در این استان در بخش دولتی فعالیت کرده‌اند.
استان هرمزگان با سهم 19.9 درصدی و استان بوشهر با سهم 18.4 درصدی در مقام دومین و سومین بیشترین شاغلین مرد بخش دولتی قرار گرفته‌اند/
به گزارش اکوایران؛ همچنین 17.7 درصد از مردان پایتخت‌نشین، در پاییز امسال مشغول کار در ارگان‌های عمومی بوده‌اند. بدین ترتیب استان تهران رتبه پنجم رونق بخش عمومی در جذب مردان را به خود اختصاص داده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10526
اخبار مرتبط
نظرات شما