• جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 26 April 2024

  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 26 April 2024
رئیس اتاق بازرگانی کرمان:

استان کرمان رتبه دوم ایفای تعهد ارزی کشور را داراست

رئیس اتاق کرمان گفت: صادرکنندگان استان با توجه دقیق به رعایت قوانین و مقررات بازگشت ارز حاصل از صادرات، با 91 درصد برگشت ارز، رتبه دوم کشور در ایفای تعهد ارزی را کسب کرده‌اند.

سیدمهدی طبیب زاده در وبینار آموزشی تشریح بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سال های 97 تا 1400، افزود: حداقل انتظار ما این است که مهلت پایانی برای ایفای تعهد ارزی سال 99 صادرکنندگان، تا آبان ماه سال جاری تمدید شود.
در ادامه این نشست نایب رئیس اتاق کرمان بیان کرد: در 6 ماه اخیر رکود حاکم بر بازار واردات و کاهش تقاضا برای استفاده از ارز صادرات کالا به ویژه محصولات کشاورزی، از سوی واردکنندگان مشکلاتی را برای صادرکنندگان استان ایجاد کرده و تقاضایی برای این نرخ ارز با قیمت بازار وجود ندارد. جلیل کاربخش اظهار کرد: در بسته سیاستی در نظر گرفته شده برای رفع تعهد ارزی، به نظر می‌رسد فرصت مناسبی برای رفع تعهد سال 1397 ایجاد شده اما درخواست صادرکنندگان باید در کارگروه اقدام ارزی استان مطرح و سپس به کمیته اقدام ارزی کشور ارسال شود.
وی با اشاره به اینکه عمده رفع تعهد صادرکنندگان مربوط به آذرماه سال 99 است، ادامه داد: در مورد صادرات ریالی صادرکنندگان به کشورهای همسایه به ویژه عراق و افغانستان و رفع تعهد ریالی آنها به روش ثبت در سامانه بانک مرکزی، درخواست می شود با توجه به ابلاغ دیرتر این موضوع از زمان مصوبه، برای مدت زمان بین مصوبه تا ابلاغ آن، شرایط متفاوتی برای صادرکنندگان صورت گیرد.
در ادامه معاون دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در بسته سیاستی جدید، بسیاری از خواسته های صادرکنندگان برآورده شده و کمیته اقدام ارزی به دنبال تصویب خواسته های بیشتر است. ناهید دشتدار افزود: مقرر شده صادرکنندگانی که صادرات خود را به صورت ریالی انجام داده‌اند، باید توضیح دهند که چه کالایی به کدام کشور ارسال کرده‌اند و چرا به صورت ریالی این صادرات انجام شده است. وی خاطرنشان کرد: روش های ایفای تعهد ارزی در بسته جدید آزاد است و محدودیتی برای بازگشت ارز به روش خاصی و استفاده از سامانه خاص وجود ندارد.
دشتدار، با بیان اینکه فعالان اقتصادی برای انجام واردات باید ارز در اختیار داشته باشند، تصریح کرد: باید محل تعیین ارز از عمل صادرات انتخاب شود و برای ورود به سامانه سنا باید اظهارنامه ورود ارز تکمیل شود و لزوما نباید صادرکننده ارز را وارد کرده باشد اما نام صادرکننده باید در سامانه ثبت شود. معاون دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برخی صادرکنندگان به اشتباه معافیت مالیاتی را به حساب معافیت تعهد ارزی می گذارند، در صورتی که اینگونه نیست.
در ادامه دبیر کمیته اقدام ارزی و مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی افزود: کرمان از استان های ممتاز در رفع تعهد ارزی است و دو میلیارد و 345 میلیون یورو از تعهدات صادرکنندگان استان کرمان ایفا شده و 301 میلیون یورو دیگر باقی مانده است. احسان قمری افزود: در مقایسه میزان رفع تعهد شده و صادرات انجام شده توسط 310 صادرکننده فعال استان، می توان گفت تقریبا هر صادرکننده نیمی از تعهدات خود را ایفا کرده در حالی که میانگین رفع تعهد ارزی در کشور 24.2 درصد است.
گفتنی است در این نشست به پرسش های اختصاصی صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی صادرات پاسخ داده شد و برخی مسائل برای پیگیری بیشتر به مجموعه ها و کمیته های مربوطه ارجاع داده شد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/3506
گالری عکس
اخبار مرتبط
نظرات شما