• دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024

  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024
رئیس اتاق کرمان تاکید کرد؛

سرمایه گذاری در فرآوری محصولات کشاورزی

رئیس اتاق کرمان در جمع فعالان حوزه کشاورزی گفت: بسیاری از محصولات کشاورزی استان به صورت خام به بازارهای مختلف عرضه می شوند که اگر فرآوری بر روی آنها صورت گیرد، ارزش افزوده بیشتری برای استان در بر خواهد داشت...

سیدمهدی طبیب زاده افزود: در همایش کرمان آیدکس که از 24 تا 27 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می شود در حوزه کشاورزی به دنبال جذب سرمایه گذار برای پروژه های مختلف کشاورزی خواهیم بود. وی ادامه داد: سال ها قبل اتاق در فرآوری و استحصال کاغذ کرافت از سرشاخه های نخل فعالیتی را با کمک دانشگاه پلی تکنیک تهران و کارخانه ای در مازندران انجام داد که نتیجه خوبی در بر داشت و محصول آزمایشی تولیدشده کیفیت بهتری نسبت به محصول وارداتی داشت.
طبیب زاده، تصریح کرد: سالانه 200 میلیون یورو کاغذ کرافت وارد کشور می شود که اگر در این زمینه و سایر بخش های محصولات کشاورزی سرمایه گذاری انجام شود، خروج ارز کمتری صورت می گیرد. رئیس اتاق کرمان بیان کرد: از بانک کشاورزی به عنوان یک نهاد تامین کننده پروژه های بزرگ درخواست می شود در این همایش شرکت کند تا بتوان تامین مالی مناسبی برای پروژه ها و صنایع فرآوری کشاورزی تعریف کرد. وی در بخش دیگری در مورد مسائل محصولاتی مانند سیر، ترخون و گل محمدی در کرمان اظهار کرد: اگر چرخه این محصولات تکمیل و سرو سامان یابد بسیاری از مسائل حل خواهد شد.
در ادامه این نشست نماینده منتخب مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ضمن گلایه از خام فروشی محصولات کشاورزی کرمان گفت: سال گذشته سیر تولیدی شهداد توسط تجار تبریزی خریداری، بسته بندی و صادر شد و امسال نیز 200 هزار تن سیر در شهداد تولید شده است. شهباز حسن پور ادامه داد: زمان نگهداری سیر در منطقه شهداد با توجه به اقلیم آب و هوایی آنجا 15 روز است و باید هر چه سریعتر برای فروش، فرآوری و بسته بندی آن اقدامات لازم صورت گیرد به طوری که کشاورزان ضرر نکنند.
وی همچنین به محصول ترخون گلباف اشاره کرد و افزود: امسال هزار تن ترخون داریم که بحث خشک کردن، بسته بندی و صادرات آنها بسیار مهم است که امیدواریم بتوان برای ساماندهی این محصول سرمایه گذاران را ترغیب کرد. حسن پور، اظهار کرد: با توجه به وجود این دو محصول در گلباف و شهداد، سردخانه در این دو شهر وجود ندارد و نگهداری محصولات با مشکل روبروست.
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان، وی پس از ارائه گزارشی از فعالیت شرکت بهارهونی در قنات ملک رابر و افتتاح آن تا یک ماه آینده تصریح کرد: این شرکت برای تامین مواد اولیه خود از جمله ریشه شیرین بیان، گل محمدی و ... نیازمند سرمایه در گردش است که امیدواریم مسئولان بانک کشاورزی در این زمینه و همچنین کمک به محصولات سیر و ترخون نیز اقدامات لازم را انجام دهند. حسن پور، در رابطه با محصول پسته امسال که تولید خوب بوده است، بیان کرد: 130 هزار تن پسته از سال گذشته در انبارها موجود است و با افزایش محصول سال جاری نیز باید خط اعتباری ویژه برای تامین سرمایه مورد نیاز صادرکنندگان این محصول در نظر گرفته شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10883
اخبار مرتبط
نظرات شما