• پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 09 May 2024

  • پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 09 May 2024
دلایلی که دلار و سکه را ارزان کرد؛

روز کاهشی بازار طلا و ارز

در بازار امروز دوشنبه 16 بهمن ماه قیمت دلار و سکه همچنان در مدار نزول قرار دارد؛ موضوعی که برخی رسانه ها امروز به آن پرداختند و دلایلی را نیز برای کاهشی شدن قیمت ها مطرح کرده‌اند...

در معاملات امروز (دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا، باثبات نسبت به‌روز کاری قبل، ۴۲ هزار و ۹۲۰ تومان و نرخ حواله دلار هم به نرخ ۳۹ هزار و ۵۲۱ تومان معامله شد.
قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به‌روز کاری قبل به ۴۶ هزار و ۴۹۸ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۴۲ هزار و ۸۱۵ تومان رسیده است.
از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز باثبات قیمت نسبت به‌ روز گذشته، ۱۱ هزار و ۶۸۷ تومان ارزش‌گذاری شده و نرخ حواله درهم نیز ۱۰ هزار و ۷۶۱ تومان است.
همچنین در صرافی ملی قیمت خرید دلار آمریکا ۴۲ هزار و ۴۹۱ تومان و قیمت فروش دلار آمریکا ۴۲ هزار و ۹۲۰ تومان اعلام شد. از سوی دیگر قیمت خرید یورو ۴۶ هزار و ۳۳ تومان و قیمت فروش یورو ۴۶ هزار و ۴۹۸ تومان است.
در سمت بازار غیررسمی هم معامله‌گران می‌گفتند که قیمت دلار در ادامه روند روزهای گذشته، همچنان در مدار کاهشی قرار دارد. بر این اساس و بنابر ادعای معامله گران، قیمت دلار هرات که روز گذشته با ۵۴ هزار و ۷۰۰ تومان بسته شده بود امروز با ۵۴ هزار و ۶۰۰ تومان بازگشایی شد و در نیمه ظهر بر روی ۵۴ هزار و ۳۰۰ تومان قرار گرفت.
رسانه ها نیز در گزارش های امروز خود از روند بازار ارز بر نزولی بودن قیمت ها صحه گذاشتند. «خبرگزاری مهر» در گزارشی که ساعاتی پیش منتشر کرد در تشریح روند افزایشی هفته گذشته بازار ارز و جو هیجانی حاکم بر آن، به نقل از «کارشناسان» تاکید کرد که «اگر بانک مرکزی نتواند جلوی رشد را بگیرد، دلار به اهداف ۶۰ تا ۷۰ هزار تومانی نیز خواهد رسید
«مهر» در این گزارش با اشاره به ابتکارات بانک مرکزی، از آن به عنوان یکی از عوامل کاهشی شدن نرخ ارز یاد کرد و نوشت:«عرضه دلار در بازار و افت قیمت دلار در هفته گذشته اقدام قابل تحسین بانک مرکزی بود، دلار بازار آزاد اکنون در هرات به کانال ۵۴ هزار تومان رسیده و این مورد می‌تواند سیگنال مثبتی برای کاهش قیمت دلار در بازار سبزه میدان نیز باشد
در همین راستا «خبرگزاری فارس» هم با برشمردن عوامل موثر بر کاهش قیمت دلار در بازار، به نقل از «کارشناسان»، از «کاهش عطش تقاضا»، «ورود به‌موقع بازارساز و تزریق درهم» ، «کاهش التهابات منطقه»، «شروع تعطیلات سال نو چینی»، و همچنین «سیاست و اقدامات بانک مرکزی اعم از عرضه شمش در مرکز مبادله ایران و ضرب سکه‌های جدید و عرضه اوراق با نرخ سود ۳۰ درصد» به عنوان عواملی یاد کرده که «همه دست‌به‌دست هم داد تا قیمت دلار آزاد ریزش کند».
طبق این گزارش، ابزار مؤثر دیگر در کنترل رفتارهای هیجانی در بازار ارز، «انتشار اوراق سپرده خاص با سود ۳۰ درصد سالانه» بود که از هفته گذشته به مدت ۷ روز آغاز شد و بنابر گزارش فارس، «در عرض ۳-۴ روز اول عمده بانک‌ها از اتمام سهمیه خود در این دستورالعمل خبر دادند»؛ موضوعی که به عنوان استقبال مردم از آن یاد شده است.
فارغ از بازار ارز و اتفاقات آن، بازار طلا و سکه در حالی امروز را سپری کرد که در این بازار هم نرخ ها روند کاهشی داشت. علاوه بر آنچه در بازار ارز گذشت، «ایبنا»، پایگاه خبری نزدیک به بانک مرکزی به نقل از «شاهین مستوفی، سرپرست مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور» از شناسایی یک «فرار مالیاتی بزرگ در زمینه طلا، ارز و سکه» خبر داد. بنابر این خبر، «این فرار مالیاتی به ارزش ۹۰۰ میلیارد تومان و در استان مرکزی» رخ داده و کشف شد.
به گزارش اقتصادنیوز، همچنین بر اساس آنچه سایت اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرده، هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۲ میلیون و ۷۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید.
بنابر اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر، قیمت سکه امامی امروز کاهشی بود و در زمان تدوین این گزارش، ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش رسید.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10455
اخبار مرتبط
نظرات شما