• دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024

  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024
۱۰ خانه صنایع دستی در استان راه‌اندازی می‌شود؛

خانه صنایع دستی بم افتتاح شد

نخستین خانه صنایع دستی در شهرستان بزرگ بم واقع در شرق دیار کریمان درحالی افتتاح شد که مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان می گوید باتوجه به کارکردهای این خانه ها، در دیگر شهرستان‌های استان نیز توسعه خواهد یافت...

خانه صنایع دستی بم پس از آنکه طی سال های گذشته بارها وعده افتتاح آن را داده بودند اما عملیاتی نشده بود، شامگاه سه شنبه در شهرستان بم در نزدیکی ارگ جهانی این شهر افتتاح شد تا ضمن ایجاد زمینه ای برای عرضه محصولات صنایع دستی، به محل مهمی برای آموزش رشته های مختلف این هنر-صنعت در شرق کرمان تبدیل شود.
به گفته مسئولان میراث این سازمان متعهد است که خانه های صنایع دستی را در ۱۰ شهرستان استان ایجاد کند؛ کرمان اینک ۲۴ شهرستان دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در حاشیه افتتاح این خانه صنایع دستی به خبرنگاران توضیح داد: اعتبار خانه صنایع دستی بم یک میلیارد تومان بوده که به منظور مرمت ساختمان و تجهیز کلاس‌ها و کارگاه‌ها استفاده شده است.
فریدون فعالی افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان متعهد شده ۱۰ خانه صنایع دستی را در شهرستان های مختلف استان کرمان راه اندازی نماید که امسال به بهره‌برداری می‌رسند.
وی اظهارداشت: در آینده نزدیک فضای دیگری را تحت عنوان خانه خلاق صنایع دستی در بم طراحی می‌کنیم تا کارهای نوآورانه و خلاقانه در حوزه صنایع دستی پایه گذاری شود.
طراحی صنایع دستی متناسب با سلیقه بازار
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان ادامه داد: صنایع دستی باید متناسب با سلیقه بازار طراحی و تولید شود تا در سبد خانوار قرار گیرد.
وی خاطرنشان‌کرد: پیش‌بینی شده بازارچه صنایع دستی بم در مدرسه‌ای که در مجموعه ارگ تاریخی در حال مرمت است راه‌اندازی شود و به زودی این مدرسه به مکانی برای بازارچه صنایع دستی تبدیل می‌شود.
فعالی با اشاره به اینکه خانه‌های صنایع دستی مراکزی هستند تا هنرمندان بتوانند در آنجا آموزش‌های لازم را به دست آورند و محصول خود را تولید کنند، بیان کرد: تولیدات هنرمندان در مراکز تاریخی، جاذبه‌های گردشگری و بازارچه های صنایع دستی به فروش می‌رود.
وی تصریح کرد: در این خانه صنایع دستی رشته‌های حصیربافی، سفال، سنگ زینتی، نساجی، گلیم بافی، معرق و منبت کاری توسط استادکاران کشوری آموزش داده می‌شود.
واگذاری مدیریت خانه‌های صنایع دستی به انجمن صنایع دستی
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان همچنین تصریح کرد: مدیریت خانه‌های صنایع دستی به انجمن صنایع دستی واگذار می‌شود که انجمن صنایع دستی بم نیز در حال شکل‌گیری است.
مرمت مجموعه وکیل بم
وی در بخش دیگری از مصاحبه خود با اشاره به مرمت مجموعه وکیل بم افزود: این مجموعه دارای یک مسجد تاریخی است که برای مرمت آن از اعتبارات سفر رییس جمهوری در نظر گرفته شده و به محض اینکه این اعتبارات ابلاغ شود بحث مرمت مجموعه وکیل نیز شروع می‌شود.
فعالی تاکید کرد: براساس برنامه‌ریزی مرمت و نورپردازی ارگ تاریخی بم و احیا و راه‌اندازی خانه صنایع دستی جزو تعهدات اداره کل میراث فرهنگی استان بود که انجام شد و فاز دوم نورپردازی و فازهای بعدی مرمت این بنای تاریخی در دست اقدام است.
بازدید شبانه گردشگران از ارگ تاریخی بم
وی در خصوص بازدید گردشگران از ارگ تاریخی بم نیز تصریح‌کرد: با توجه به شرایط جوی شهرستان (گرما) که استقبال از ارگ تاریخی در بعدازظهرها کمتر شده است مقرر شد از ساعت پنج بعدازظهر تا ۱۰ شب پذیرای گردشگران و مسافران باشیم.
مزایده کارخانه حناسایی بم
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان همچنین با اشاره به اینکه وضعیت کارخانه حناسایی بم را رها نکرده ایم توضیح داد: عمارت کارخانه حناسایی مرمت شده و در قالب بسته سرمایه‌گذاری به همراه خانه‌های عامری در اختیار صندوق حفظ احیا قرار گرفته است و به زودی آگهی مزایده آن صادر می‌شود.
وی گفت: با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در شهرستان بم وجود دارد این مجموعه ها به جذب گردشگر در شهرستان کمک خواهند کرد و باید مدت زمان ماندگاری گردشگر در بم را بیشتر کنیم زیرا شهرستان بم می‌تواند به عنوان مقصد گردشگری در پکیج گردشگری سه روزه معرفی شود.
فعالی بیان کرد: کارخانه حناسایی و خانه عامری براساس مصوبه‌ای که از کمیته نفایس گرفته‌ایم در قالب یک مرکز گردشگری و پذیرایی در دستور کار قرار دارد.
به گزارش ایرنا بنای تاریخی کارخانه حناسایی یکی از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری بم محسوب می‌شود که در زمان پهلوی اول به دست تاجر بمی ساخته شده است. در کارخانه حناسایی همان‌طور که از نام آن پیداست حنا را از منطقه نرماشیر یا شهرهای دیگر ایران برای کوبیدن به کارخانه می‌آوردند که پس از ساییدن، آنها را در بازارهای منطقه به فروش می‌رساندند.
اینک نیز در داخل کارخانه حناسایی سنگ‌های بزرگ که برای کار ساییدن بوده است به چشم می‌خورد و این بنا در زمین لرزه سال ۸۲ حدود ۴۰ درصد تخریب و با مرمت‌های صورت گرفته پس از زمین لرزه، هم اکنون ۸۰ درصد آن بازسازی شده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7641
اخبار مرتبط
نظرات شما