• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
پیگیری تصویب طرح «سرباز صنعت»

«بورسیه صنعت و مشاغل» اجرایی می شود

مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشستی با جمعی از صاحبان صنایع در کرمان گفت: لایحه «سرباز صنعت» در اختیار وزارت علوم قرار گرفته که تصویب آن را با هدف بورسیه کردن دانشجویان در صنایع و حل مسئله سربازی آنها، پیگیری می کنیم...

محمد محمدی مسعودی در نشست با صاحبان صنایع با موضوع معرفی بورس های دانشجویی افزود: در گذشته نیز بورس هایی مانند شرکت نفت وجود داشته و در چند سال اخیر نیز بورس دانشگاه فرهنگیان نیز مورد استقبال بسیاری از دانشجویان قرار گرفته است. وی با اشاره به اینکه بورس متعددی برای دانشجویان در نظر گرفته شده که در سامانه یکپارچه بورس های دانشجویی تشریح شده اند، تاکید کرد: یکی از این بورس های دانشجویی، بورس صنعت و مشاغل است که قطعا جذابتر از سایر بورس ها خواهد بود.
محمدی مسعودی افزود: بورس صنعت و مشاغل در تمام رشته ها، تمامی مقاطع، در طول تحصیل و یا از بدو ورود دانشجو به دانشگاه قابل اجراست و استخدام دانشجو در واحدهای صنعتی به شرط پیشرفت و پویایی دانشجو امکان پذیر است. مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: بورس صنعت و مشاغل با هدف تامین امنیت شغلی و ایجاد انگیزه و امید به آینده دانشجویان؛ تامین نیروی کار نخبه و توانمند برای صاحبان مشاغل، حفظ نخبگان و کاهش انگیزه های مهاجرت، هدایت دانشجویان مستعد به رشته های مورد نیاز صاحبان مشاغل و کمک به بومی گزینی و تامین نیروی کار ماهر برای صاحبان مشاغل در سراسر کشور طراحی شده است.
وی با اشاره به اینکه طرح بورس صنعت و مشاغل به دانشگاه نشان می دهد که صنعت به چه نیروی کاری نیاز دارد، بیان کرد: در اجرای این طرح 38 واحد دروس اختیاری در مقطع لیسانس، در اختیار صنعت قرار می گیرد تا خبرگان صنایع متناسب با نیاز خود دروسی را انتخاب و تدریس کنند. محمدی مسعودی، نگرانی وزارت علوم را خروج مهندسان به خارج از کشور، واردات مهندسان خارجی و کمیاب شدن نیروی کار ماهر و متخصص عنوان و تصریح کرد: این بورسیه ها با هدف جلوگیری از مهاجرت ها و تامین نیروی انسانی مورد نیاز صاحبان مشاغل طراحی شده است.
وی بیان کرد: برخی مهاجرت ها به دلیل علاقه افراد شکل می گیرد اما برخی دیگر به اجبار و به دلیل تامین نشدن نیازها شکل می گیرد، که می توان به نخبگان رشته های تجربی که به دلیل نبود امکان پذیرش در دانشگاه های کشور، تصمیم بر مهاجرت می کنند به طوری که بر اساس آمارها 75 درصد پذیرفته شدگان دانشکده دندانپزشکی دانشگلاه میلان ایتالیا دانش آموزان ایرانی بوده اند. محمدی مسعودی، گفت: هر سال تقاضا برای شرکت در کنکور تجربی زیادتر و تقاضا برای شرکت در کنکور ریاضی و فیزیک که رشته های مورد نیاز صنایع است، کمتر می شود، که امیدواریم طرح بورس صنعت و مشاغل بتواند توازن بیشتری در این زمینه ایجاد کند.
وی افزود: بررسی ها نشان می دهد که در دو سال گذشته دانش آموزان پایه نهم گرایش بیشتری به انتخاب رشته های انسانی دارند و دلیل آن را بورس دانشگاه فرهنگیان و تضمین آینده شغلی خود عنوان کرده اند. در ادامه این نشست رئیس اتاق کرمان با تاکید بر اینکه رسیدن به توسعه پایدار مستلزم تغییر جهت اقتصاد استان از اقتصاد مبتنی بر منابع بر اقتصاد مبتنی بر دانش است، گفت: اگر شرکت ها و فعالیت های دانش بنیان گستردگی بیشتری پیدا نکنند، استان در آینده با کاهش منابع مانند معادن، کشاورزی و ... با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان، سیدمهدی طبیب زاده افزود: رسیدن به این تغییرات، به نیروی متخصص بسیاری نیاز دارد زیرا در پایش محیط کسب و کار، یکی از دغدغه های جدی فعالان اقتصادی برای توسعه فعالیت ها به ویژه دانش بنیان، نبود نیروی ماهر و متخصص عنوان شده است. وی اظهار کرد: اتاق کرمان در این رابطه برای کمک به چگونگی تامین نیروی ماهر مورد نیاز بنگاههای اقتصادی، فعالیت هایی را از جمله امضای تفاهم نامه با دانشگاه فنی و حرفه ای، همچنین عقد قرارداد با بنیاد نخبگان و راه اندازی سامانه فرصت برای ارتباط بهتر صنعت و دانشگاه انجام داده تا به افزایش بهره وری و تبدیل شرایط فعلی به وضعیت بهتر کمک شود.
طبیب زاده، مهاجرت را یکی از عوامل کاهش نیروی ماهر و متخصص مورد نیاز صنایع و واحدهای تولیدی عنوان و بیان کرد: سطح مهاجرت نیروی های متخصص به سطح آموزش دیدگان فنی و حرفه ای رسیده و اگر چاره ای برای این مهم اندیشیده نشود، اقتصاد و تولید کشور با آسیب های جدی به دلیل مهاجرت نخبگان روبرو خواهد شد.
گفتنی است در این نشست برخی صاحبان صنایع به دغدغه های خود به ویژه کمبود نیروی متخصص و ماهر پرداختند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10390
اخبار مرتبط
نظرات شما