• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
رشد تقاضای هیدروژن سبز تا 2050

امارات به اروپا، هیدروژن سبز صادر می‌کند

شرکت اماراتی مصدر، بندر آمستردام و تعدادی از شرکت‌های هلندی، توافقنامه‌ای را برای بررسی توسعه زنجیره تامین هیدروژن سبز بین ابوظبی و آمستردام امضا کردند...

شرکت اماراتی مصدر، بندر آمستردام، اسکای ان آر جی، اِووس آمستردام و زنیت انرژی، توافقنامه‌ای را برای بررسی توسعه زنجیره تامین هیدروژن سبز بین ابوظبی و آمستردام (پایتخت هلند) امضا کردند.
سلطان احمد الجابر وزیر صنعت و فناوری پیشرفته امارات در مورد این توافقنامه گفت: «سند حاضر بر اساس روابط موجود بین امارات و هلند تنظیم شده است و تعهد متقابل ما را به کاوش در سطوح پایین و صفر نشان می‌دهد. امارات قصد دارد نقشی محوری را در اقتصاد در حال ظهور هیدروژن سبز ایفا کند و این مشارکت با بندر آمستردام و بازیگران مرتبط در فضای سبز هیدروژن به موقعیت ابوظبی به عنوان یک مرکز کلیدی برای توسعه این منبع انرژی کمک می‌کند
ووپکه هوکسترا وزیر امور خارجه هلند نیز گفت: «ما مشتاق توسعه کریدورهای هیدروژن سبز با کشورهای صادرکننده بزرگ آینده مانند امارات هستیم. هلند موقعیت خوبی را برای تبدیل شدن به هاب هیدروژنی برای بازار شمال غربی اروپا دارد. من از همکاری بین شرکت‌های هلندی و اماراتی در زمینه هیدروژن استقبال می‌کنم و مشتاق تشدید همکاری‌های دو کشور هستم
کاربردهای هیدروژن سبز
به نقل از Zawya، بر اساس این توافقنامه، طرفین بر تلاش‌هایی برای توسعه زنجیره تامین هیدروژن سبز با تمرکز بر تولید در ابوظبی و صادرات به هلند از طریق بندر آمستردام تمرکز می‌کنند. هیدروژن سبز صادراتی به بخش‌های کلیدی اروپایی نظیر سوخت پایدار هوانوردی (SAF)، فولادسازی و ذخیره‌سازی برای کشتیرانی تحویل داده می‌شود. طرفین با هم چندین روش انتقال هیدروژن را با تمرکز بر حامل‌های هیدروژن آلی مایع و هیدروژن مایع بررسی می‌کنند.
محمد جمیل الرماحی مدیر اجرایی مصدر، گفت: «مصدر معتقد است که هیدروژن سبز منبع انرژی امیدوارکننده‌ای برای بخش‌هایی است که به سختی می‌توانند به مسیر کربن‌زدایی جهانی، بپیوندند. به همین دلیل است که ماه گذشته کسب‌وکار اختصاصی هیدروژن سبز خود را راه‌اندازی کردیم. ما خوشحالیم که با بندر آمستردام،  اسکای ان آر جی، اِووس آمستردام و زنیت انرژی همکاری می‌کنیم تا از هم‌افزایی خود در بخش سوخت و لجستیک استفاده کنیم. هدف از چنین تلاش مشترکی این است که چگونه هیدروژن سبز می‌تواند به ما در دستیابی به اهداف مشترکمان برای کربن‌زدایی و رشد اقتصادی پایدار کمک کند
بندر آمستردام، چهارمین بندر بزرگ اروپا، متعهد به افزایش قابلیت‌های هیدروژن سبز است و از نزدیک با طرف‌های تجاری فعال در بندر خود در زمینه توسعه هیدروژن سبز همکاری می‌کند.
رشد تقاضای هیدروژن سبز تا 2050
هیدروژن سبز با استفاده از برق پاک (که از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد یا خورشید تولید می‌شود) و در فرآیندی که آب را از طریق الکترولیز به اکسیژن و هیدروژن تقسیم می‌کند؛ به دست می‌آید. آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام کرده است که هیدروژن جزء ضروری یک سیستم انرژی خالص صفر خواهد بود. این منبع انرژی، نقشی کلیدی را در کربن‌زدایی از بخش‌هایی مانند صنایع سنگین و حمل‌ونقل در مسیرهای طولانی دارد؛ در واقع منظور صنایعی هستند که برق‌رسانی آن‌ها دشوار است. پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی هیدروژن سبز تا سال 2030 به 72 میلیارد دلار برسد و تا سال 2050، تقاضای هیدروژن می‌تواند بین 150 تا 500 میلیون تن در سال باشد.
در دسامبر گذشته، شرکت اماراتی مصدر واحد تجاری هیدروژن سبز خود را با هدف دستیابی به ظرفیت انرژی تجدیدپذیر 100 گیگاواتی و تولید هیدروژن سبز با ظرفیت سالانه 1 میلیون تن در سال، تاسیس کرد. این اهداف باید تا سال 2030 محقق شوند.
به گزارش تجارت‌نیوز، مصدر به طور فعال در تعدادی از پروژه‌های مربوط به تولید هیدروژن سبز مشارکت دارد. این شرکت سال گذشته با سازمان‌های پیشرو تحت حمایت دولتی مصر توافقنامه‌هایی را برای همکاری در زمینه توسعه کارخانه‌های تولید هیدروژن سبز در این کشور امضا کرد که ظرفیت الکترولیز 4 گیگاوات تا سال 2030 و تولید حداکثر 480 هزار تن هیدروژن سبز در سال را هدف قرار داد.
همکاری جدید با هلند نیز گامی مهم در توسعه زنجیره تامین هیدروژن سبز بین ابوظبی و اروپا است. این توافق می‌تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در اروپا کمک کرده و ابوظبی را به مرکزی کلیدی برای صادرات هیدروژن سبز تبدیل کند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10459
اخبار مرتبط
نظرات شما