• دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024

  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024
بررسی تاثیر AI بر بازار کار جهان؛

قاتل مشاغل از راه رسید؟

نتایج جدیدترین نظرسنجی انجام شده درباره هوش مصنوعی، نشان می‌دهد که بازار کار به زودی تحت تاثیر این پدیده حوزه فناوری قرار خواهد گرفت و زنگ خطر برای نیروی انسانی به صدا درآمده است...

هوش مصنوعی با سرعت سرسام آور و غیرقابل مهاری در حال پیشرفت است و هیچ نیرو و قدرتی هم توان مقاومت و ایستادگی برابر آن را ندارد؛ موضوعی که باعث شده تا نگرانی‌ها درباره جایگاه این پدیده فناوری در آینده جهان تشدید شود.
بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری معتقدند که هوش مصنوعی با تمام خدمات و امکاناتی که می تواند برای مردم جهان فراهم کند اما با این سرعت پیشرفت ممکن است از کنترل انسان خارج شده و آینده بشر را با خطر جدی مواجه کند.
در این میان یکی از چالش های اساسی هوش مصنوعی که مدت هاست مورد توجه قرار گرفته، تاثیری است که به زودی و در سال‌های آینده بر بازار کار خواهد گذاشت. امکانات گسترده و بی شمار هوش مصنوعی به عقیده بسیاری از کارشناسان در آینده نزدیک کمپانی ها و کارآفرینان را از نیروی انسانی بی نیاز می کند و همین مسئله نگرانی های بسیاری را در سراسر جهان ایجاد کرده است.
کمپانی‌ها از نیروی کار بی‌نیاز خواهند شد؟
نتایج جدیدترین نظرسنجی انجام شده توسط یکی از شرکت های بزرگ فعال در حوزه منابع انسانی، حکایت از این دارد که هوش مصنوعی به زودی صاحبان کمپانی ها و شرکت های بزرگ را از نیروی انسانی بی نیاز خواهد کرد.
براساس گزارش رویترز، نتایج نظرسنجی جدید شرکت سوئیسی آدکو(Adecco Group)  که بر تحولات هوش مصنوعی متمرکز است، این نوید را می‌دهد که در پی ظهور هوش مصنوعی بسیاری از شرکت ها در پنج سال آینده نیروی کار کمتری را استخدام خواهند کرد.
این شرکت گزارش نتیجه نظرسنجی از مدیران اجرایی فعال در دو هزار شرکت بزرگ سراسر جهان را منتشر کرده است که براساس آن «حدود 41 درصد از مدیران ارشد انتظار دارند به دلیل فناوری هوش مصنوعی نیروی کار کمتری را استخدام کرده و به کار بگیرند
براساس آمار «آدکو» امکانات هوش مصنوعی برای ایجاد متن، عکس و فیلم در پاسخ به درخواست‌های مختلف و متنوع، امید به حذف کارهای تکراری و ترس از منسوخ شدن برخی از مشاغل را افزایش داده است.
مایکروسافت و گوگل اخراج‌ کارمندان را استارت زدند
شرکت‌های فناوری و غول‌های جهانی چون گوگل و مایکروسافت با به کارگیری هوش مصنوعی، در ماه‌های اخیر موج گسترده‌ای از اخراج‌ کارمندان خود را آغاز کرده‌اند، زیرا تمرکز خود را بر سیستم‌های هوش منصوعی چون چت بات ها و امکاناتی چون ChatGPT و OpenAI گذاشته اند و بسیاری از امور خود را از طریق آن‌ها انجام می‌دهند.
نظرسنجی شرکت آدکو، یکی از بزرگ‌ترین بررسی‌ها در حوزه هوش مصنوعی محسوب می‌شود و نتیجه آن در راستای مطالعه مجمع جهانی اقتصاد در سال 2023 است که براساس آن، 25 درصد شرکت‌ها و کمپانی های بزرگ جهان انتظار داشتند هوش مصنوعی زمینه اخراج کارمندانشان را فراهم کند. همچنین 50 درصد از صاحبان این شرکت‌ها معتقد بودند فناوری هوش مصنوعی، نقش‌های جدیدی را در حوزه کسب و کار ایجاد می‌کند.
در حالی که بیشتر مدیران ارشد مورد بررسی توسط آدکو معتقدند هوش مصنوعی بازی را در بازار کار امروز جهان تغییر داده است، اکثریت آن‌ها بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که جهان امروز آمادگی کافی برای پذیرش این فناوری را ندارد.
پیشنهاد مهم به صاحبان شرکت‌ها و کمپانی‌ها
دنیس ماچوئل، مدیرعامل آدکو در این باره به رویترز گفت: «تقریباً همه مشاغل به هر طریقی تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت. هوش مصنوعی در عین حال که می‌تواند قاتل مشاغل باشد، می‌تواند اشتغال زایی هم داشته باشد
ماچوئل با تاکید بر سابقه ترس جامعه جهانی از پدیده های جدید در عرصه تکنولوژی تاکید کرد: «10 سال پیش این ترس بزرگ وجود داشت که بسیاری از مشاغل توسط صنعت دیجیتال از بین رود اما مشاغل زیادی توسط دنیای دیجیتال ایجاد شد. ما معتقدیم که بین مشاغل ایجاد شده توسط هوش مصنوعی و مشاغل از بین رفته، تعادل برقرار خواهد بود
به عقیده مدیرعامل آدکو، «شرکت ها باید به جای اتکا به جذب متخصصان خارجی، کارکنان خود را برای کار با هوش مصنوعی آموزش دهند تا برای این تغییر آماده باشند
جامعه آماری این شرکت سوئیسی را کسب و کارهایی در آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ژاپن، اسپانیا، کانادا، استرالیا و سنگاپور تشکیل داده‌اند که در حوزه‌های صنایع دفاعی، داروسازی، مراقبت های بهداشتی، صنعت و تدارکات مشغول فعالیت هستند.
به گزارش اقتصادنیوز،اما نکته جالب اینجاست که شرکت آدکو نیز از هوش مصنوعی به منظور کمک به ایجاد رزومه برای مشتریانش استفاده می‌کند و این فناوری را به عنوان یک «فرصت عظیم» در کار خود با مشتریان معرفی می‌کند، امری که نشان دهنده تاثیر بی چون و چرای هوش مصنوعی در آینده بسیاری از حوزه‌ها از جمله بازار کار و منابع انسانی است و باید دید در نهایت چه سرنوشتی برای جهان رقم خواهد زد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10869
اخبار مرتبط
نظرات شما