• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
اولویت های مدیریت شهری در دوره جدید بررسی شد؛

هم اندیشی شهرداران ادوار مختلف کرمان

نشست هم اندیشی شهرداران ادوار مختلف شهرداری کرمان، با حضور سیدحسین صابری، علی مهاجری، ابوالقاسم سیف‌الهی، علی بابایی، سیدمهران عالم‌زاده و سعید شعرباف، از شهرداران پیشین کرمان، محسن تویسرکانی، سرپرست شهرداری کرمان، اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، معاونان شهردار و شهرداران مناطق برگزار شد...

سرپرست شهرداری کرمان، ضمن خیرمقدم به شهرداران ادوار مختلف شهرداری، هدف از برگزاری این نشست را بهرهمندی از تجربیات ارزشمند شهرداران پیشین، ذکر کرد.
محسن تویسرکانی، ضمن اشاره به تعامل نزدیک شهرداری و شورای اسلامی شهر، ایام شعبانیه را نیز تبریک گفت و ادامه داد: به‌طور قطع شهرداران پیشین به موضوعات شهری اشراف خوبی دارند و برای آبادانی و توسعه‌یافتگی شهر، نیاز است از تجربیات آنها استفاده شود.
وی با بیان اینکه کارکردن به‌صورت جزیره‌ای چندان تاثیر‌گذار نیست و کرمان با تعاملات گسترده و استفاده از ایده‌پردازی کارشناسان و انتقادات منتقدان، آباد میشود، افزود: امیدورایم با مشورت و همفکری شهرداران و پیشکسوتان، بتوانیم برای توسعه‌یافتگی شهر کرمان، گام بزرگی برداریم.
در ادامه، سیدحسین صابری، شهردار پیشین شهر کرمان، با بیان اینکه در طول خدمتم حدود 40 ماه در شهرداری بودم و با بودجه کم، شهر را مدیریت کردم، شهرداری را جای پُرکاری دانست و افزود: درصورتی‌که مدیر خداترس باشد، به‌درستی خدمت می‌کند.
تاکید بر نگاه تساوی شهردار به شهر
صابری افزود: در آن زمان ۱۵۲ شغل در شهرداری وجود داشت و من در سختترین زمان‌ها به‌خصوص ایام پایانی سال و مواقع بارندگی و آبگرفتگی معابر شهری، با مشکلات زیادی درگیر بودم.
وی، بر افزایش ارتباطات نزدیک با رسانه ملی(صداوسیما) تاکید و خاطرنشان کرد: توصیه میکنم مشکلات مردم را به‌خوبی درک و برای آن راه‌حلی پیدا کنید.
شهردار اسبق کرمان، وضعیت آسفالت شهر کرمان را بعد از گذشت چندین سال هنوز ایدهآل ندانست و پیشنهاد داد شهردار کرمان، با نگاه تساوی به مناطق مختلف، به مردم خدمترسانی کند.
صابری، با بیان اینکه ساکنان شمال و جنوب شهر، همه شهروند شهر هستند و شهردار باید شهردار مناطق مختلف شهر باشد نه شهردار یک منطقه، بر ارائه خدمات نسبتاً یکسان به مردم تأکید کرد.
وی، شناخت کامل شهر و کنترل حاشیهنشینی شهر را ضروری دانست و با بیان اینکه مدیریت کاروانی مشکل‌گشا نیست، استفاده و بهرهمندی از کادر موجود و نیروهای متعهد و کاردان شهرداری را مهم دانست.
لزوم درک شورا از مشکلات شهرداری
در ادامه، علی مهاجری، شهردار پیشین شهر کرمان، دوران مدیریت خود در شهرداری را با حضور اولین دوره شورای اسلامی شهر مقارن دانست و آن را تجربه خوبی ذکر کرد.
وی افزود: اینکه شورای اسلامی شهر درک کند شهرداری با چه مشکلاتی روبه‌رو است و به شهردار در اجرای کارها کمک کنند، موجب موفقیت شهردار و شورای اسلامی شهر است.
مهاجری، مشکلات آسفالت را ناشی از مشکلات اقتصادی کشور ذکر کرد و از اعضای شورا خواست با توجه به شروع خوب شهردار فعلی، او را در اجرای برنامه‌ها، همراهی کنند.
عملکرد درست، عامل قدرتگرفتن شهرداری
در ادامه، ابوالقاسم سیف‌الهی، شهردار پیشین شهر کرمان، همۀ شهرداران بعد از انقلاب را افرادی زحمت‌کش ذکر کرد و یادآور شد: اولین پایههای سرمایه‌گذاری، در دوران مدیریت آقای صابری گذاشته شد.
وی بر پاکدستی شهرداران پیشین صحه گذاشت و گفت: در دوران آقای مهاجری، اقتدار شهرداری بالا برده شد.
سیفالهی، با تأکید بر اینکه درصورتی‌که شهرداری بتواند به‌درستی عمل کند، قدرتش را به‌دست میآورد و جایگاه بالاتری خواهد داشت، این مهم را مستلزم پشتیبانی از شهردار دانست.
وی، انتخاب آقای تویسرکانی را کاری ارزنده دانست و با اشاره به وجود نیروها و کارکنان زبده در بدنه شهرداری، گفت: آوردن نیرو از بیرون شهرداری مناسب نیست.
سیفالهی، با بیان اینکه ایجاد درآمد برای شهرداری نوعی هنر است و اینکه درآمد کجا و چگونه هزینه شود نیز به‌نوعی هنر تلقی میشود، ادامه داد: همراهی شورا با شهرداری موجب موفقیت خواهد شد.
وی شهردار را پاسخگوی مسائل شهر و شورای اسلامی شهر را ناظر بر اقدامات شهرداری دانست و خاطرنشان کرد: تکثر نظرات در شورا نباید در کار شهرداری خلل ایجاد کند؛ بلکه شهرداری و شورا باید در کنار هم و درجهت تقویت یکدیگر باشند.
سیفالهی، با تأکید بر اینکه شهردار هرچه تصمیمات سخت‌تر بگیرد، موفقتر است، افزود: توصیه میشود شوراها به محکم‌شدن پایه‌های سرمایهگذاری در شهر کمک کنند.
وی درخصوص تعامل با دستگاههای دیگر نیز گفت: شهردار میتواند کاری کند تا استانداری، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و دادگستری با او همراه شوند و حامی او باشند.
شهردار پیشین شهر کرمان، نمونه همکاری دستگاه اجرایی با شهرداری را مربوط به گرفتن سند «پلاک 75-29» شهرداری کرمان در زمان تویسرکانی، رییس‌کل وقت دادگستری کرمان ذکر کرد و تعامل با استانداری و فرمانداری را عامل موفقیت شهرداری دانست.
تحقق بودجه‌های مصوب و اعتماد کامل به توان شهرداری
در ادامه، سعید شعرباف تبریزی، شهردار پیشین شهر کرمان، به انجام چند کارزیرساختی بزرگ برای آینده شهر کرمان اشاره کرد و افزود: لازم است این مسیر ادامه داشته باشد.
وی افزایش بودجه و تحقق ۷۰ تا ۸۰ درصدی آن را از اتفاقات خوب در شهرداری ذکر کرد و گفت: تجربه ثابت کرده اگر به مدیران و کارکنان شهرداری اعتماد شود، بودجه مدنظر نیز محقق میشود.
شعرباف، با تأکید بر اینکه لازم است خود را به سرانه بودجه شهرهای مشابه برسانیم، گفت: با تصویب بودجه 78 هزار و 311 میلیارد و 300 میلیون ریالی، برای سال 1403، روزهای سختی در پیش دارید؛ بنابراین، توصیه میکنم تا از همۀ ظرفیت‌های درآمدی برای تحقق آن استفاده کنید.
وی با بیان اینکه بخشی از تحقق بودجه مبتنی بر سرمایهگذاری است، ادامه داد: ممیزی اسناد و مسکن شروع شده است؛ بنابراین، اگر در این دوره به پایان برسد، نظام ممیزی میتواند به‌خوبی به درآمد شهرداری کمک کند.
شهردار پیشین شهر کرمان، در ادامه، با بیان اینکه تعیین‌تکلیف پلاک« 75-29» شهرداری در یک پیچ تاریخی مانده است، گفت: البته در مدت حضور من در شهرداری، کار بزرگی در این منطقه برنامهریزی و شروع شد که درصورت پیگیری و ادامۀ روند، املاک شهرداری آزاد و برگشت داده خواهد شد.
نیروی انسانی شهرداری بزرگترین سرمایه
در ادامه، سیدمهران عالمزاده، شهردار پیشین شهر کرمان، با اشاره به تجربه کاری در بخش خصوصی، نوع نگاه خود به شهرداری را از نوع شرکتداری و سهامداری ذکر کرد و با بیان اینکه در این رویکرد مدیریتی، همۀ مردم را سهامدار شهر کرمان می دانسته، ایجاد ارزشافزوده در شهر را از رویکردهای خود دانست.
وی، اصلاح لوایح عوارضی را از اقدامات خوب دورۀ مدیریتی خود اعلام و همراهی و همکاری شورای اسلامی شهر به نفع اصلاح ساختار شهرداری را دلیل موفقیت، خود ذکر کرد.
عالمزاده، با اشاره به اینکه بهترین و شیرینترین دوران کاری من در شهرداری کرمان بوده است، ازجمله محاسن کارکردن در شهرداری را خدمت مستقیم به جمع زیادی از مردم دانست و ادامه داد: بهره‌گیری از جمع متخصصان موجب رشد شهرداری است؛ بنابراین، از شهردار فعلی شهر کرمان میخواهم کارکنان شهرداری را مورد توجه قرار دهند.
وی، با تأکید بر اینکه ظرفیت بزرگی در دورن کارکنان شهرداری است و هر اقدامی را میتوان با بدنه شهرداری انجام داد، یادآورشد: مجموعه نیروهای شهرداری، بزرگترین سرمایه این نهاد هستند.
عالمزاده همچنین تعاملات خوب شهرداری با استانداری را موجب برطرفشدن بسیاری از مسائل شهری ذکر کرد و همکاری شرکت‌های خدمترسان، تعاملات شهرداری با مجموعه بیرونی، حمایت دستگاه قضایی و بهرهمندی از نظرات حجت‌الاسلام علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان در موضوعات اجتماعی و شهری را نیز موجب موفقیت شهردار دانست.
وی در ادامه، بر توجه به نیروی انسانی و جلوگیری از گسترش بیرویه شهر کرمان تأکید و بیان کرد: شهردار برای مدیریت شهر، به همکاری و تعامل نیاز دارد و باید مدیریت شهر را به نحوی به‌دست بگیرد که همه، نظم را در شهرداری حس کنند و با شهرداری همراه شوند.
هنر شهرداری، تجمیع ارکان شهر و رساندن آن به نقطه اشتراک
در ادامه، علی بابایی، شهردار پیشین شهر کرمان، ایجاد کمربند سبز در اطراف شهر کرمان را ازجمله دستاوردهای مهم در راستای زیباسازی و جلوگیری از گسترش شهر ذکر کرد.
وی، هنر شهرداری را تجمیع ارکان شهر در کنار یکدیگر و رساندن آن به نقطه اشتراک در دورن و بیرون از شهرداری ذکر کرد و گفت: مدیریت سرمایه انسانی، مهمترین رکن مدیریتی در دو بخش یکی مدیران شهرداری و دیگری کارکنان در جهت خلق ثروت و رفاه شهروندان است.
بابایی، با اشاره به اینکه مردم کرمان، توقعات چندانی ندارند، وضعیت آسفالت شهر کرمان را نامناسب دانست و گفت: هنوز در زمینه آسفالت معابر شهری راه زیادی در پیش داریم.
وی، با اشاره به اینکه فراهمآوردن حداقلها برای شهر سرمایه ایجاد میکند، یادآور شد: در آن زمان معابری را آسفالت کردیم که اکنون، برای آن ارزش افزوده ایجاد شده است.
در ادامه، فتح‌الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر نیز، بر جبران عقب‌افتادگی شهر کرمان و کم‌شدن فاصلۀ این شهر با شهرهای دیگر تأکید کرد.
به گزارش کرنا، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر نیز، انجام وظیفه در شورا و شهرداری را مسئولیت اجتماعی دانست و از شهردار کرمان، برای برگزاری این نشست و استفاده از نظرات مدیران پیشین شهرداری تشکر کرد.
منصور ایرانمنش افزود: امیدواریم این اقدام، الگویی برای سایر مدیران باشد و این حرکت به نوعی در سطح کشور نهادینه شود.
محمود بابایی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان نیز، ضمن تشکر از انتقال تجربیات شهرداران پیشین در ابتدای تشکیل شورا گفت: استفاده از تجربیات اعضای شورای اسلامی شهر در ادوار پیشین را نیز مدنظر داریم.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10628
اخبار مرتبط
نظرات شما