• پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 16 May 2024

  • پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 16 May 2024
سرپرست شهرداری کرمان تأکید کرد:

فعال‌سازی فروشگاه دائمی صنایع دستی

سرپرست شهرداری کرمان گفت: در فروشگاه و نمایشگاه دائمی صنایع دستی واقع در پارک ‌«شهید»، باید به‌طور تخصصی به صنایع دستی استان پرداخته شود و به متقاضیان برای خرید تسهیلات داده شود...

محسن تویسرکانی، در جلسه‌ای که با حضور مدیران صندوق کارآفرینی امید و مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان، برای بررسی شرایط تمدید قرارداد نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی واقع در پارک «شهید»، تشکیل شد، افزود: شهرداری وظیفۀ خود می‌داند در حوزۀ صنایع دستی براساس ضوابط موجود فعالیت کند، اما باید به یک نقطه مشترک برسیم؛ تفاهم‌نامۀ دقیقی نگاشته شده و مجموعه به‌درستی مدیریت شود.
وی ادامه داد: اینکه حمایت از صنایع دستی توجیه اقتصادی ندارد یک امر بدیهی است و نگاه ما به این موضوع باید از دید مسئولیت اجتماعی باشد که خوشبختانه صندوق کارآفرینی امید هم این نگاه را دارد.
سرپرست شهرداری کرمان خاطرنشان کرد: طی روزهای آینده، بازدیدی از فروشگاه صنایع دستی خواهیم داشت و لازم است در نشستی با مدیران صندوق، ایرادات مطرح‌شده، بررسی و برطرف شود؛ موارد لازم در قرارداد جدید قید شود و طرفین به انجام مسئولیت‌های خود متعهد باشند.
تویسرکانی، تأکید کرد: در فروشگاه دائمی صنایع دستی، باید شرایط فروش اقساطی و اعطای تسهیلات جهت خرید در نظر گرفته شود و به‌طور تخصصی به صنایع دستی استان پرداخته شود، شهرداری هم حمایت خواهد کرد.
معاون فرهنگی اجتماعی شهردار و مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان، نیز در این جلسه، با اشاره به اینکه قرارداد با صندوق کارآفرینی امید سال ۱۳۹۹ بسته شده و دوساله بوده است، افزود: در قرارداد قید شده شهرداری این مکان را به‌عنوان مرکزی برای نمایش، فروش و آموزش محصولات صنایع دستی استان به صندوق واگذار کند و قرارداد در صورت رضایت طرفین تمدید شود.
عبدالرضا شیخ‌شعاعی، تصریح کرد: بعد از اتمام مدت قرارداد، طی بازدیدهایی که داشتیم مشخص شد مجموعه از نظر فعالیت تقریباً را‌کد بوده و صنایع دستی عرضه‌شده اغلب از سایر استان‌هاست؛ این موارد را به مدیران صندوق اعلام کردیم و جهت اصلاح مهلت داده شد که پس از بررسی مجدد، مشخص شد که اصلاحات اعمال نشده است.
وی یادآور شد: شهرداری کرمان به‌عنوان شهر ملی صنایع دستی موظف است نمایشگاه دائمی صنایع دستی را در شهر کرمان ایجاد کند و با توجه به مدیریت نامناسب مجموعه، پیشنهادم این است که دبیرخانه شهر ملی صنایع دستی شهرداری، در فروشگاه و نمایشگاه مستقر شود و مجموعه را مدیریت کند.
مدیر صندوق کارآفرینی امید استان کرمان نیز با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌ شهرداری با صندوق کارآفرینی امید مبنی بر در اختیار گذاشتن مکانی با هدف حمایت از محصولات صنایع دستی و مشاغل خرد و خانگی استان‌، بوده است، خاطرنشان کرد: بخشی از کار هم متمرکز بر آموزش و توانمندسازی شد، اما متأسفانه آن عملکردی که انتظار داشتیم، محقق نشده است.
مجید بلندنظر، با بیان اینکه در حال حاضر، ۷۰ درصد محصولات فروشگاه از صنایع دستی استان است، افزود: با توجه به پایان مدت قرارداد، تقاضای تمدید آن را داریم؛ ضمن اینکه برای صدور کارت اعتباری برای خرید از این نمایشگاه ازطریق صندوق کارآفرینی امید، برنامه‌ریزی شده است.
مدیرعامل شرکت ایجادکاران مهر صندوق کارآفرینی امید هم، با بیان اینکه این صندوق از کسب‌وکارهای کوچک و خانگی حمایت می‌کند، افزود: یکی از دغدغه‌های فعالان حوزۀ صنایع دستی، مشکل فروش است که صندوق کارآفرینی امید برای دریافت تسهیلات، از آنها حمایت می‌کند.
به گزارش کرنا، مهدی صفرپور، با اشاره به اینکه سال ۹۹ تصمیم گرفته شد این حمایت‌ها را هدفمند کنیم و در ۳۱ استان فروشگاه‌های زنجیره‌ای صنایع دستی داشته باشیم که محصولات سایر استان‌ها هم در آنها به فروش برسد، خاطرنشان کرد: در این راستا، شهر کرمان به‌عنوان پایلوت انتخاب شد و تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری امضا شد و فروشگاه به افتتاح رسید.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی در پارک قرار دارد که کاربری آن بیشتر ورزشی است و همچنین به‌دلیل اینکه نتوانستیم تبلیغات را در حد مطلوبی انجام دهیم، آنچنان که انتظار می‌رفت به اهداف خود نرسیدیم.
مدیرعامل شرکت ایجادکاران مهر صندوق کارآفرینی امید، با بیان اینکه صندوق کارآفرینی امید، این اقدام را در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود انجام داده و سود خاصی نداشته است، ادامه داد: فروش ما از سال ۹۹ تاکنون، حدود ۵۰۰ میلیون تومان بوده و از این میزان هم نیمی از محصولات را از کارآفرین‌های خرد استان به‌صورت امانی یا قطعی خریدیم و به فروش رساندیم.
صفرپور، با تأکید بر ضرورت تغییر مدیریت مجموعه، بیان کرد: مدیر جدید را از نیروهای صندوق کارآفرینی امید انتخاب خواهیم کرد که بتوانیم نظارت بهتری داشته باشیم.
وی یادآور شد: طبق هماهنگی‌های صورت‌گرفته، مقرر شده از محل تبصره ۱۸ به سازمان‌ها و موسسات استان کرمان جهت خرید اقساطی محصولات صنایع دستی، تسهیلات و کارت اعتباری خرید داده شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11059
اخبار مرتبط
نظرات شما