• چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 01 May 2024

  • چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 01 May 2024
رییس‌کل دادگستری کرمان عنوان کرد؛

اثر نوسانات ارز بر افزایش پرونده‌های قضایی

رییس‌کل دادگستری استان کرمان گفت: نواسانات قیمت ارز و سکه حجم زیادی پرونده را به دستگاه قضایی سرازیر می کند لذا ساماندهی موضوع سکه در مهریه‌ها ضرورت دارد...

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در نشست مشترک شورای عالی قضایی کشور با شوراهای قضایی استان ها که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای برگزار شد با بیان اینکه ورود بی رویه پرونده‌ها یک چالش بزرگ برای دستگاه قضایی پیش آورده است افزود: وضعیت اقتصادی و نوسانات بازار در افزایش حجم ورودی پرونده‌ها به سیستم قضایی موثر است، برای مثال با افزایش قیمت سکه و دلار حجم ورودی پرونده‌های اعسار و تعدیل به سیستم قضایی سرازیر می‌شود.
رییس کل دادگستری استان کرمان از مسئولان عالی قضایی کشور خواست همانند بحث دیه، در موضوع مهریه و سکه نیز با افزایش قیمت سکه یک معیار مدنظر دادگاه‌ها قرار گیرد تا از از ورود پرونده های اعسار و تعدیل مهریه به سیستم قضایی کاسته شود.
وی تصریح کرد: علیرغم تاکید دستگاه قضایی بر موضوعات فرهنگی در دورن دستگاه قضایی، متاسفانه اعتباری از این بابت به دادگستری های مراکز استان ها داده نشده است.
وی همچنین خواستار ساماندهی دستورات قضایی با موضوع ممنوعیت خدمات برای برخی افراد شد و گفت: ممنوعیت خدمات سجلی و هویتی به محکومان، آنها را از تمامی حقوق شهروندی محروم می‌کند که نیاز است قضات از دیگر ابزارهایی که قانون برای احقاق حق پیش بینی کرده است، استفاده کنند.
حدود ۱۱ میلیون پرونده در بایگانی‌های راکد استان کرمان وجود دارد
حجت الاسلام حمیدی در بخش دوم سخنان خود با بیان اینکه در سال گذشته علیرغم تلاش‌های قضات و کارمندان دادگستری و معاونت برنامه‌ریزی دادگستری کل استان؛ حجم پرونده‌ها در بایگانی‌های راکت کاسته نشد، افزود: هم اکنون حدود ۱۱ میلیون پرونده در بایگانی‌های راکد استان کرمان وجود دارد که نیاز به پالایش دارند و با استفاده از ظرفیت درون استان صرفاً موفق شدیم ۱۵۳ هزار ۵۷۰ عدد از این پرونده‌ها را ساماندهی کنیم.
به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دادگستری کرمان، وی وجود حجم زیاد پرونده های راکد را یکی از مسائل سیستم قضایی دانست و بیان داشت: بایستی توجه ویژه‌ای در راستای کاهش حجم پرونده‌های راکد انجام شود و تسهیلاتی در اختیار دادگستری‌های استان‌ها قرار گیرد تا این معظل ساماندهی شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10961
اخبار مرتبط
نظرات شما